Komplett salgsoppgave

Bjergsted Terrasse 9

4 650 000 kr
109 m²
2 soverom
Velkommen til Bjergsted Terrasse 9, leil U0202, presentert av Tom Christer Hovde, Krogsveen avd. Sandnes
Velkommen til Bjergsted Terrasse 9, leil U0202, presentert av Tom Christer Hovde, Krogsveen avd. Sandnes
Kart
Del
Tom Christer Hovde
Presenteres av
Tom Christer Hovde
Bjergsted
Innholdsrik og meget sentrumsnær leilighet, med 2 soverom, 2 uteplasser, parkering i lukket anlegg og heis.

Unngå doble boligrenter

Vi tilbyr gunstig forsikring.
Sjekk estimert lånekostnad
  • Prisantydning
    4 650 000 kr
  • Andel fellesgjeld
    105 078 kr
  • Omkostninger
    120 047 kr
  • Totalpris
    4 875 125 kr
  • Byggeår
    1990
  • Soverom
    2 soverom
  • Bad
    2 bad
  • Primærrom
    109 m²
  • Type
    Eierleilighet
  • Eierform
    Eierseksjon
  • Fasiliteter
    Garasje/P-plass, Heis og Balkong/Terrasse
  • Fellesutgifter
    4 830 kr

Visning

Vi legger til rette for gode visninger med tid til alle. Kontakt megler på telefon eller via linken «visningspåmelding» for å avtale tidspunkt. Det vil ikke bli avholdt visning uten påmelding.
Husk også å lese salgsoppgaven før visningen.
Lurer du på noe?

Beskrivelse

Kort om eiendommen

Meget sentralt, men tilbaketrukket leilighet, med gangavstand til matbutikk (200 meter) og sentrums utrolige mangfold av servicetilbud og tilbud innen offentlig transport m.m.
* 2 soverom.
* 2 uteplasser.
* Parkeringsplass i lukket anlegg med el-bil lader.
* Bad med badekar og wc.
* Gjeste wc
* Separat vaskerom.
*Kjøkken med god spiseplass.
* Store vindusflater og spennende planløsning.

Innhold og byggemåte

Eiendommen

Bjergsted Terrasse 9, 4007 STAVANGER
Kommunenummer 1103, gårdsnummer 59, bruksnummer 914, seksjonsnummer 89

Innhold

Totalt bruksareal: 109 kvm
Totalt primærrom: 109 kvm
Entrè med skyvedørsgarderobe, gang, gjeste wc/toalettrom med innredning, bad med wc og dusjbadekar, 2 soverom (hovedsoverom har praktisk skyvedørsgarderobe), kjøkken med god spiseplass og utgang til uteplass samt romslig stue med store vinduer og glass skyvedør ut til altan.
Det medfølger også stor bod i fellesanlegg i kjeller på hele 10 kvm.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport datert 02.01.2023, utført av Anticimex AS v/ Bjarte Vesthovde. Arealene er beregnet og rom er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene.
Se punkt om brukstillatelse/ferdigattest for informasjon om endring iht original planløsning.

Byggemåte

Selger har fått utarbeidet en tilstandsrapport, dvs. en teknisk gjennomgang av boligen hvor eventuelle avvik, risiko for kjøper og prisoverslag for hva som bør gjøres av oppgradering, er skissert. Se særskilt TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som viser hva som er avvik fra boligens normale slitasje, alder og type, eller som bør/må utbedres. Rapporten og selgers egenerklæring er en del av salgsoppgaven og må leses nøye før bud inngis. Kjøper overtar ansvaret for de opplysninger som fremkommer av salgsdokumentasjonen, og kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde vært kjent eller som ikke kan anses å ha betydning for avtalen.  
Bygningen er iht. tilstandsrapporten:
"Leilighet fra år 1990 i 3. etasje i boligblokk. Betong, mur og trekonstruksjoner. Yttervegger med teglstein, liggende og stående trepaneler.
Parkeringsplass i garasjeanlegg. Elbil-lader. Heis".
Det ble opplyst at det medfølger en Bod i Underetasje.
Markterrasse på ca. 10 m2.
Veranda på ca. 6 m2.
Bod i underetasje har inngang kun fra utsiden, og er derfor utelatt fra arealoppmåling.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at det ikke er søkt om/godkjent bruksendring fra Bod til Toalettrom og det er heller ikke tatt stilling til om dette lar
seg gjøre. Arealene er medtatt i rapporten etter dagens bruk.
Det gjøres spesielt oppmerksom på kommentar om fuktmåling i baderomsvegg, samt selger informasjon om tidligere lekkasje fra tett sluk under badekar. Det er ikke membran under badekaret, så anbefales å følge nøye med å holde ren sluk. Påkostninger må påregnes. Vaskerom har liten skade i belegg ved sluk, som bør utbedres. Takstmann har kommentert sprekk i veggfliser i toalettrommet. Det er målt forhøyet fuktmåling i yttervegg i garderobeskap i gangen. 
Rapport og egenerklæring vedlegges salgsoppgaven og må lese før evt. budgivning.

Standard

Leiligheten fremtrer velholdt og pen, med parkett på alle rom utenom bad og toalettrom som er helfliset samt vaskerommet som har belegg. Kjøkkenet ble modernisert av forrige eier i ca. 2001 og så med nye fronter og deler av benkeplater/vask/blandebatteri i senere tid av nåværende eiere. Kjøkkenet er i hvit slett utførelse, er romslig har god spiseplass. Hovedbadet er fra byggeår og har innfliset badekar med dusjvegg i glass og vegghengt wc. Toalettrommet/gjeste wc er etablert i ettertid av forrige eier. Store vindusflater gjør også rommene lyse og trivelige i tillegg til at det meste er nymalt i tidsriktige og duse farger. En spennende leilighet, med attraktiv beliggenhet nær sentrum.

Oppvarming

Dersom beboelsesrom ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning, følger dette heller ikke med. 

Ferdigattest/brukstillatelse

Det foreligger ikke ferdigattest på eiendommen, men midlertidig brukstillatelse ble gitt 23.05.1990.
Tillatelsen er gitt på følgende vilkår: Før ferdigattest kan utskrives må følgende arbeider utføres:
1. Byggeforskriftens lydkrav kap. 52. tabell 52.311 må dokumenteres.
2. Dersom ikke alle boenheter blir tatt i bruk samtidig må enten naboleiligheter til de som tas i bruk holdes oppvarmet eller skillekonstruksjoner isoleres mot ikke oppvarmede rom.
3. Det må dokumenteres at lydnivået fra heisleddportene ikke overskrider 30 db i boenhetene.
4. Det må likedeles dokumenteres at ikke lyd fra ventilasjons anlegg ikke overstiger 40 db utenfor vinduer i oppholdsrom og arbeidsrom samt på naboers uteplasser.
5. Branncelleinndeling og rømningsveier i undervisningsrom tilfredsstiller ikke kravene til tilsvarende lokaler i byggeforskriftene, og må avklares.
6. Det må monteres håndlist på begge sider av utvendige trapper.
7. Rekkverk på trapp utenfor undervisningsrom (horisontalt liggende spiler med avstand over 100 mm) tilfredsstiller ikke byggeforskriftens krav.
8. Trykkeriet har kun en rømningsvei og det må derfor legge til rette for to forskriftsmessige rømningsveier.
9. Brannspjell i ventilasjonsrom er ikke tilgjengelige. Brannspjellene skal ha inspeksjonsluker og skal festes til vegg i brannklasse A-60.
10. Garasjene må skiltes for rømning i samråd med brannvesenet.
11. Sprinkleranlegget må settes i drift før garasjene tas i bruk.
12. Innreguleringsrapport for ventilasjons anlegg må fremlegges.
13. Innredningsplaner for banklokalene må anmeldes til bygningssjefen.
14. Attest fra by ingeniøren for sanitæranlegget må fremlegges.
Det er uklart om dette er utført. Sameiet / styret har evt. ansvar for dette.
Det gjøres oppmerksom at det ikke lenger utstedes ferdigattest på tiltak det er søkt om før 1998 jf. plan- og bygningsloven §21-10. Kommunen vil ikke kreve ferdigattest for disse tiltakene og vil avvise eventuelle søknader. Bestemmelsen innebærer ikke at tiltak med manglende søknad blir lovlige, men at man ikke trenger å avslutte gamle byggesaker. Normalt sett kreves ferdigattest for alle søknadspliktige tiltak som gjøres etter plan - og bygningsloven.
Toalettrom/gjeste wc er originalt godkjent som bod og det er byggesøkt kommunen om bruksendring til toalett.
Kjøper overtar eiendommen slik den framstår på visning.

Tinglyste heftelser og rettigheter

Leiligheten overdras fri for pengeheftelser.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
1103/59/914/89:
28.10.1988 - Dokumentnr: 21162 - Erklæring/avtale
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Overført fra: Knr:1103 Gnr:59 Bnr:914
Gjelder denne registerenheten med flere
02.10.1989 - Dokumentnr: 18191 - Best om garasje/parkering
NR. 1-130 BILOPPSTILLINGSPLASSER. NR. 2-75 BILOPPSTILLINGS-
PLASSER. NR.3 TIL NR.112- 1 BILOPPSTILLINGSPLASS.
Gjelder denne registerenheten med flere
02.10.1989 - Dokumentnr: 18191 - Seksjonering
Opprettet seksjoner:
Snr: 89
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 122/22306
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 112 SEKSJONER
11.03.1991 - Dokumentnr: 3354 - Resek/tilleggssek
Endret seksjon:
Snr: 89
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 122/22306
11.03.1991 - Dokumentnr: 3354 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel
Endret seksjon:
Snr: 89
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 122/22556

Eventuell adgang til utleie

Leiligheten kan leies ut såfremt leiligheten har forsvarlige radonverdier. Leietaker må følge sameiets vedtekter og ordensregler på lik linje som eier. Leietaker må meldes til styret for godkjenning

Diverse

Selger har ikke forsøkt å bebygge eiendommen og har derfor ikke kunnskap om eiendommens tilstand. Kjøper må derfor kunne påregne at det kan være flere feil og mangler som normalt ville vært oppdaget ved grave-, og bygningsarbeider, men som selger ikke har mulighet å vite.

Beliggenhet og tomteforhold

Beliggenhet

Sameiet ligger like ved Stavangers nye konserthus, ved Strandkaien og den kulturhistoriske samt vakre småhusbebyggelsen i Gamle Stavanger. Butikk ligger et par minutters gange fra egen inngangsdør.
En liten spasertur gjennom denne og du når også ned til Torvet og alle bykjernens fasiliteter. Det er heller ikke lange gåturen til offentlig transport som buss og tog.

Adkomst

Veibeskrivelse: 
Se Google maps - det er enkelt å finne frem i kartet.
Det vil bli skiltet med Krogsveen visningsskilt ved fellesvisninger.

Barnehager, skoler og fritid

Skoler:
- Kampen skole (1-7 kl.) 0.6 km.
- Byfjord skole (1-7 kl.) 1.7 km.
- Storhaug skole (1-7 kl.) 1.8 km.
- Kannik skole (8-10 kl.) 1.8 km.
- Tastaveden skole (8-10 kl.) 1.8 km.
- Stavanger katedralskole - Bjergsted.
- Bergeland vgs - Tanke Svilandsgate, 0.7 km.
Barnehager:
- Noas Ark barnehage - Bjergsted (0-6 år) 0.3 km.
- Hertervigtunet barnehage (1-5 år) 0.6 km.
- Byfjordparken barnehage.
Informasjon om tilhørende skolekretser er hentet fra Prognosesenteret som dataleverandør og tilhørigheten kan årlig endres av kommunen. Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, ber vi om at det rettes en særskilt henvendelse til kommunen for oppdatert informasjon.

Beskrivelse av tomt

eiertomt på 8 194 kvm som tilhører sameiet. Tomten er fellesareal og pent opparbeidet med gangveier, bed og innbydende grøntareal. Alt dette kan også beskues fra egen uteplass.

Parkering

Parkering på fast plass merket U0202 og det medfølger el-bil lader. Det er også egne plasser i bygget for gjester, med 8 plasser som har innkjøring via annen port, som kan åpnes via eiers telefon. Her kan gjester stå gratis inntil 3 døgn i følge selger.

Vei, vann og avløp

Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Sameiet er ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulerings-og arealplaner

Eiendommen er regulert til bolig, forretning, kontor, gang-/ sykkelvei og kjørevei i henhold til reguleringsplan 1207 - Gamle gassverket datert 10.12.1987. Med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Eiendommen er regulert til gang-/sykkelvei og annen veigrunn i henhold til reguleringsplan 1222 - Reg.endr. Sandvigå/Glassverket. Endrede veitilknytninger og kryssløsninger. Med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Eiendommen er regulert til annen veigrunn, bevaring av landskap og vegetasjon og kjørevei i henhold til reguleringsplan 1882B1 - Bebyggelsesplan for konserthus i Sandvigå. Med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Eiendommen er regulert til kjørevei, bevaringsområde, park og gang-/sykkelvei i henhold til reguleringsplan 2291 - Justering av trafikkareal i området Sandvigå - Bjergstedveien. Med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Eiendommen følger kommuneplan KPL-1103, kommuneplanens arealdel 2019-2034. Med tilhørende bestemmelser.
Eiendommen følger kommunedelplan 129K - Stavanger sentrum med angitt hensyn: Bevaring kulturmiljø og hensyn grønnstruktur. Arealbruk: Grønnstruktur (utgått), nåværende og sentrumsformål, nåværende. Med tilhørende bestemmelser.
Det foreligger en reguleringsplan under arbeid i nærheten (100 meter). Reguleringsplan 2730 - Bjergsted havnefront. Status: planlegging igangsatt. Med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Boligen ligger i et området som er under stadig utvikling, fremtidig byggeaktivitet og støy må derfor påregnes.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler

Økonomi

Boligens kostnader

Kommunale avgifter var ca. kr 5.208,- for 2022. I dette inngår gebyr for vann, avløp, renovasjon og eiendomsskatt.
Eiendomsskatten var kr 3 574,- for 2022. Eiendomsskatten kommer i tillegg til de kommunale avgifter.
Boligen er tilknyttet Altibox som leverandør av bredbånd og har avgift på kr 349,- pr. mnd.
Selger har ikke bebodd eiendommen og har således ikke kjennskap til øvrige løpende utgifter for eiendommen
Fellesutgiftene er kr 4 830,- pr. mnd. og inkluderer: El-bil lader, betjening av fellesgjeld i sameiet, vaktmestertjenester, utvendig bygningsforsikringer, TV pakke, energi/strøm fellesareal, revisjon, utvendig vedlikehold samt av fellesareal og forretningsførsel/revisjon.
Felleskostnadene fordeles slik:
- Fellesutgifter kr 4 580,-.
- Lading el-bil: 533/89 el bil (533 - 25) kr 250,-.
Kostnad for el-bil lading bortfaller selvsagt dersom man ikke har el-bil.
Fellesutgiftene justeres normalt en til to ganger årlig i forhold til sameiets faktiske utgifter. Det tas forbehold om at felleskostnadene kan justeres fortløpende pga renteøkninger.
Kjøper må selv tegne innboforsikring.

Kommunale utgifter

Kommunale avgifter er ca. kr 5.200,- for 2022. I dette inngår gebyr for vann, avløp, renovasjon og feiing/tilsyn.
Eiendomsskatten var kr 3.574,- for 2022.
Selger har ikke bebodd eiendommen og har således ikke kjennskap til øvrige løpende utgifter for eiendommen. 
Strømforbruk er estimert til ca. 10-12.000 kwh i året.
Det tilkommer kostnad for bredbånd avhengig av ønsket hastighetspakke osv. ( for ekst. 345,- pr mnd for 50/50 linje).

Formuesverdi

Formuesverdi for 2021 var kr 964 438,- ifølge skatteetaten. Beløpet forutsetter at eier bor fast i boligen (primærbolig).
Ved eventuell øvrig bruk av eiendommen (f.eks. fritidsbolig, pendlerbolig, utleieobjekt) vil formuesverdien for 2021 bli kr 3 471 975,-.
Formuesverdien justeres normalt årlig. Se skatteetaten.no for mer informasjon om fastsettelse av formuesverdien.

Opplysninger om fellesgjeld

Andel formue er kr 24 810,- pr. 31.12.2022
Andel fellesgjeld er kr 105 078,- pr. 02.01.2023
Total fellesgjeld for sameiet er kr 10 811 228,- pr. 02.01.2023 og lånevilkårene er:
Lånenummer: 16365526501, Dnb Nor Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 02.01.2023: 5.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 37
Saldo per 02.01.2023: 10 811 228
Andel av saldo: 105 078
Første termin/første avdrag: 30.06.2022 ( siste termin 31.03.2032 )

Omkostninger

I tillegg til kjøpesummen må kjøper betale:
- Dokumentavgift til staten, 2,5 % av kjøpesummen og leilighetens andel av eventuell fellesgjeld, samt
- Tinglysingsgebyr for skjøte kr 585,-
- Tinglysingsgebyr for kjøpers eventuelle panterettsdokumenter kr 585,- pr. stk. 
Total kjøpesum inkl. fellesgjeld, avgifter og gebyrer ved kjøp til prisantydning er kr 4.875.125,-. Av dette beløpet utgjør kr 105 078,- andel fellesgjeld som ikke skal innbetales, men følger boligen. 
I tillegg kommer valgfri Boligkjøperpakke hos If Forsikring på kr. 7.650,- for boliger med seksjonsnummer.

Tilbud om lånefinansiering

Megler formidler gjerne kontakt med rådgiver hos vår samarbeidspartner BN bank. De har konkurransedyktige betingelser samt rask og løsningsorientert behandling av din lånesøknad. Krogsveen mottar et honorar av BN Bank for denne formidlingen.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum inkludert omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være disponibelt hos megler 2 virkedager før overtagelsen.

Annen viktig informasjon

Eier

Ketill Kloster og Ingrid Helene Milde

Informasjon om sameiet

- Sameiet består av 10 blokker
- Sameie med 109 boligseksjoner og 3 næringsseksjoner ( Sparebank 1 SR-bank og Musikkhuset i Bjergsted)
- Kommunale avgifter faktureres den enkelte eier.
- Ordensregler - husdyrhold tillatt - styret må søkes
- Heis.
- Lading av el-bil.
- Vaktmestertjenester
- Renoveringsprosjekt 2017/2018: utskifting av vinduer og balkongdørrer i deler av sameiet. Kontakt styret for mer informasjon om hva
som er skiftet.
- Eierseksjonsloven § 30: For felles ansvar og forpliktelser hefter den enkelte sameier i forhold til sin sameierbrøk. Dette innebærer at
sameieren har såkalt proratarisk ansvar for sameiets forpliktelser.

Informasjon om forkjøpsrett

Eiendommen er seksjonert, og leiligheten er tilknyttet sameiet Bjergsted Terrasse, med sameiebrøk 122/22 556.
Sameiet består av 10 blokker, sameie med 109 boligseksjoner og 3 næringsseksjoner.
Forretningsfører er Bate boligbyggelag
Husdyrhold er tillat, men det må søkes til styret.
Iht. sameiets vedtekter må kjøper godkjennes av styret som ny sameier. Det er kjøpers ansvar at styregodkjenning blir gitt, men styret kan ikke nekte godkjenning uten saklig grunn.
Styrets arbeid i perioden:
- Heissjaktene: Styret inngikk avtale om utbedring av sjaktene med entreprenør høsten 2021. Avtalen innebar at arbeidene skulle være tidlig på året 2022. Dessverre har dette vært umulig å få til. Det har vært store problemer med levering av aluminium fra Spania grunnet markedssituasjonen i verden. Dessuten har entreprenøren vært plaget av mye sykdom (korona). Forsinkelsen har vært stor, men vi kan ikke laste entreprenøren for dette. Arbeidene pågår i skrivende stund og det ser ut til at det er god framdrift nå.
- Waterstop i alle leilighetene: Det er nå installert waterstopp i alle leilighetene. Det har vært noen innkjøringsproblemer men det ser ut til at det fungerer bra nå. Prosjektet er delvis selvfinansierende da forsikringspolisen for sameiet ble redusert.
- Utskifting av vinduer: Styret inngikk avtale med Byggmester Sagen om dette arbeidet. De innledende arbeidene ble startet før jul, mens selve utskiftingene blir igangsatt mars 2022. Dette innebærer at alle leilighetene i Bjergsted Terrasse og næringsdelen i blokk 9 og 10 har fått og får nye vinduer. Det fører til store energibesparelser for den enkelte og lydisoleringen er også merkbart bedre.
- Utleie av deler av bankens lokaler: SR Bank har inngått avtale med Stavanger kommune om utleie av bankens lokaler i blokk 9 og 10. Alle beboere ble invitert til et informasjonsmøte hvor banken og Stavanger kommune orienterte om hva som skal flytte inn. Kommunens tilbud til ungdom som er i faresone for å utvikle rusavhengighet skal flytte inn. Det vil være 5/6 hybler med døgnbemanning, som ungdommen kan benytte i ca. 6 mnd. mens de gjennomgår en behandling som skal gjøre de rusuavhengig. Videre skal det være kontorlokaler for terapeutisk personell. Hva angår resten av bankens lokaler som nå står tomme, har styret blitt informert av banken om at de jobber aktivt for å selge/leie, uten at det per dags dato er noen konkrete løsninger.
- Automatisk port åpner til gjesteparkeringen: Det er installert automatisk åpner til denne porten. Ordningen vil bli tilgjengelig med det første. Alle vil bli orientert om dette så snart alt er klart.
- Avløpsrør: Det er foretatt utskifting av store deler av avløpsrørene i flere av blokkene. Dette grunnet korrosjon med stor fare for lekkasje. Dette har vært et krevende arbeid både for beboere og rørleggere. Arbeidene er ikke fullført i blokk 6,7 og 8. Vi vil måtte komme tilbake til dette.
- Utskifting av plater og gitter på balkongene: Det er kommet henvendelser om utskifting av plater og gitter på balkongene. Ønskene er å bytte det eksisterende ut med glassplater. Styret stiller seg positivt til dette og har kontaktet Stavanger kommune med forespørsel om dette innebærer en fasadeendring. Til det svarer kommunen at det er, og det krever en søknad. Det er også klart at da må alle balkonger fornyes. Styret vil vurdere dette og eventuelt innhente pristilbud. Det vil være sameiet som må dekke dette, og at utgiftene må dekkes over felleskostnadene.
- Vedlikehold: Bygningsmassen er over 30 år gammel og dette medfører et kontinuerlig vedlikehold. Heldigvis har vi et godt samarbeid med Bate og vår vaktmester slik at styret synes vi har kontroll over det som dukker opp. Beboere er også påpasselige og flinke til å melde fra om forhold som krever handling.
Styrets planer fremover:
- Taket: Vi har oppdaget at noen skiferplater har løsnet. Vi fortok en inspeksjon ved hjelp av en drone. Det umiddelbare er tatt hånd om men det er tydelig at det må undersøkes grundig og utbedringer må utføres for å unngå at tunge takplater faller ned.
- Membraner i atriet: Det er skiftet ut store deler av membranene i atriet. Fare for lekkasjer er tilstede der det ikke er utskiftet. Styret følger med og vil om nødvendig igangsette utskifting ved lekkasjer.
- Utskifting av vinduer i næringslokalene: En må regne med at vinduene i de resterende næringslokalene vil måtte utskiftes når nye eiere/leietakere overtar lokalene. Da vil sameiet måtte påkoste dette, slik sameiet har påkostet utskiftingen i leilighetene. Dette kan medføre betydelige kostnader for hele sameiet, noe som igjen vil medføre at vi må ta opp lån. Styret vil holde beboere orientert om dette så snart vi vet noe mer.
- Energi/ strømeffektivisering: Styret skal vurdere elanleggene/belysning i felles arealene med tanke på strømsparing. Noe av arbeidene er allerede satt i gang.
- HMS arbeid: Sameiet har et internkontroll system, Bevar-HMS i samarbeid med Bate, som hjelper med internkontrollarbeidet. Sameiet er definert som virksomhet og er lovpålagt å ha et HMS system gjennom «Forskrift om systematisk HMS arbeid i virksomhet». Det innebærer at styret skal kartlegge hvilke ulykker og uønskede hendelser som kan inntreffe, og gjennomføre tiltak for å hindre at slikt skjer. HMS arbeid i sameiet vil si å verne om liv, helse og materielle verdier, og skape et godt og trygt miljø. Styret skal ivareta internkontrollen med hensyn til blant annet brannvern og felles elektrisk anlegg. Miljøpåvirkningen av sameiets aktiviteter kommer i hovedsak fra energiforbruk og avfall, og vurderes som normalt for at boligselskap.
Vi gjør videre oppmerksom på at det iht. eierseksjonsloven ikke er anledning å erverve mer enn 2 seksjoner i sameiet, her teller også eierskap via. firma, nærstående og familie. Kjøper har risikoen for at overskjøting på denne bakgrunn kan nektes av Statens Kartverk. I så fall vil kjøper uansett være forpliktet til å gjennomføre handelen, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting. Konferer med megler for mer informasjon.
Dokumenter for sameiet og kopi av seksjonsbegjæringen kan fås ved henvendelse til megler.

Overtakelse

Etter nærmere avtale.

Boligselgerforsikring

Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring hos Anticimex. Vedlagt salgsoppgaven følger selgers egenerklæringsskjema og tilstandsrapport. Interessenter må sette seg inn i dokumentene før bud inngis.
Boligselgerforsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven. Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som man mener utgjør en mangel ved eiendommen, vil Claims Handling AS behandle reklamasjonen på vegne av selger. Forsikringsvilkår kan fås ved henvendelse til megler.

Boligkjøperforsikring

Innen kontraktsmøtet må kjøper ta stilling til om det ønskes å bestille Boligkjøperpakken gjennom IF. I denne gunstige pakken er boligen ferdig forsikret og inkluderer fri rettshjelpsdekning i 1 år, dvs at de behandler ethvert mangelskrav kjøper måtte ha ovenfor selger. 
For alle boligtyper, unntatt tomter, inneholder Boligkjøperpakken innboforsikring, dobbel rente forsikring - i situasjoner hvor kjøper ikke får solgt nåværende bolig – og flytteforsikring. I tillegg inneholder den husforsikring for alle hus og hytter forutsatt at eiendommen ikke har seksjonsnummer/andel (tilhører et sameie/borettslag).
Der boligen har fått utstedt verdibevis på våtrom, yttertak eller drenering, gis kjøper en kaskoforsikring og superdekning i 4 år, samt at det på eneboliger gis gratis oppdatering av verdibeviset hvert 4. år. Med verdibevis vil selve skaden bli utbedret - i tillegg til skader i tilstøtende rom, uten ekstra kostnader for kjøper. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken da kostnaden det første året legges til kjøpesummen for boligen. Les mer om forsikringen i informasjonsarket fra If. Krogsveen mottar et honorar for denne formidlingen.

Budgivning

Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven og er også på vår hjemmeside www.krogsveen.no. Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver.
Vi oppfordrer til å gi bud elektronisk via GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på Krogsveen.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt.  
Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes pr sms eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i sms og mail kan forekomme.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3.
Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser må derfor skje i god tid før fristens utløp.
Bud kan uansett ikke settes med kortere frist enn kl.12.00 første virkedag etter siste annonserte visning.
Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.

Hvitvaskingsreglene

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder, herunder fullmektiger. Dette innebærer bla. å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon eller på annen godkjent måte, samt å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art.
Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen.
Hvis kjøper ikke bidrar til gjennomføring av kundekontrollen og dette fører til at transaksjonen blir forsinket eller ikke kan gjennomføres, vil dette ansees som mislighold av avtalen og gi selger rettigheter etter avhendingslova kapittel 5. I tilfeller der selger ikke bidrar til gjennomføring av løpende kundekontroll underveis i oppdraget, er det selger som misligholder sine forpliktelser etter avtalen og gi kjøper rettigheter etter avhendingslovens kapittel 4. Partene er selv ansvarlige for eventuelle kostnader og ansvar dette kan medføre. Eiendomsmegleren eller eiendomsmeglingsforetaket kan ikke holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i eiendomshandelen.
Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon i én samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Megler har plikt til å melde fra til Økokrim om eiendomshandler som fremstår som mistenkelige. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. 

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.

Lovanvendelse

Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. 
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke.  Dette er nærmere beskrevet nedenfor. 
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er".  Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. 
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon 
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. 
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. 
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. 
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.
Rett til fritt å velge megler
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3)

Meglers vederlag

Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:
Vederlag: Kr. 55.000,-
Tilrettelegging kr 12.000,-
Oppgjør: kr 5.550,-
Markedspakke: kr 22.600,-
Oppslag eiendomsregister: kr 1.350,-
Megler har i tillegg krav på dekning av utlegg.

Opplysninger om oppdraget

Oppdragsnummer 36-0064/22
Eiendomsmegler Krogsveen AS, avd. Sandnes
NO 950 007 613 MVA
Oppdragets KR-kode KR36.2264

Dato

Sist oppdatert: 25. januar 2023 kl. 15:53

Dokumenter

Utskriftsvennlig salgsoppgave

Område

Legg til steder som er viktige for deg

Prisutvikling for området

Kvadratmeterpris
0 kr/m²
Endring
↘︎ % ()

Visning

Vi legger til rette for gode visninger med tid til alle. Kontakt megler på telefon eller via linken «visningspåmelding» for å avtale tidspunkt. Det vil ikke bli avholdt visning uten påmelding.
Husk også å lese salgsoppgaven før visningen.
Lurer du på noe?

Lignende boliger

████

██ █████ █

████ ██
████

█ █████ █

████ ██
████

█ █████ █

████ ██

Vil du varsles om lignende boliger?

Ved å lagre ditt boligsøk hos oss får du beskjed når vi har en bolig som ligner denne, før den legges ut på markedet!

På flyttefot? Slik gjør vi det enklere for deg

Skreddersydd flyttepakke

Vi fikser håndverkere, vask, pakking, lagring og transport, og legger ut for utgiftene underveis.

Hjelp med både kjøp og salg

Hos oss har du din egen rådgiver gjennom hele kjøps- og salgsprosessen.

Hjelp til finansiering

Vårt samarbeid med BN Bank sikrer deg rask og løsningsorientert hjelp, til konkurransedyktige betingelser.