logo
poster

Krogsveen i Bergen vil videreføre positiv praksis med private visninger

21. september 2020

De fryktet det verste, men faktum er at Korona-tiltakene med private visninger førte til mer tidsbruk på seriøse kunder, mindre på useriøse kunder, og mer profesjonell kundekontakt. Nå vil eiendomsmegler Fredrik Søreide og hans Krogsveen-kolleger i Bergen videreføre praksisen.

Krogsveen
av Krogsveen
Redaksjonen
Del

Private visninger, personlig kundekontakt og bedre tid til hver enkelt boligkjøper er viktige faktorer som eiendomsmegler Fredrik Søreide og hans Krogsveen-kolleger i Bergens-området, vil bruke i sitt videre arbeid med boligsalg.
Søreide er daglig leder for Krogsveen Bergen Sentrum, samt regionleder for Krogsveen sine kontorer på Vestland.

Fra negativt til positivt

- Jeg skal innrømme at vi fryktet det verste da vi tok grep i startfasen av Korona-pandemien. Men etter hvert så vi at de negative faktorene ble vendt til noe positivt. Når det verste sjokket ga seg, så vi at dette kunne være en fordel for driften vår, sier Søreide.

Han opplever private visninger som langt mer profesjonelle enn de åpne visningene som tidligere ble praktisert.

- Ja, vi fryktet at private visninger skulle ta altfor lang tid, men faktum er at vi tidligere har brukt mye tid på folk som bare stikker innom åpne visninger for å titte. I tillegg; enhver eiendomsmegler opplever fra tid til annen tomme visninger, og for et yrke med provisjonsbasert lønn, er dette bortkastet tid for både megler og ikke minst selger, presiserer Søreide.

Mer profesjonelt

Etter at retningslinjene fra Eiendom Norge som ble utarbeidet i samarbeid med FHI hvor private visninger ble iverksatt, vet meglerne nå til enhver tid hvem som skal komme på visning.

- Og her vil jeg presisere tre viktige faktorer som jeg mener har fungert godt. Vi vet hvem som skal komme, vi får bedre tid til hver enkelt interessent, og de som kommer, får bedre kundebehandling. Alt er mer profesjonelt. Etter hvert som vi innarbeidet disse rutinene, har ting gått bedre og bedre, understreker Søreide.

Får vite kundens behov

Visninger er den beste arenaen for re-salg. Søreide og hans kolleger opplever én til én-samtalene på private visninger som svært gunstige. I dag kan Krogsveens eiendomsmeglere bruke 15-20 minutter av sin brede kompetanse på hver interessent, i et rolig og behagelig miljø på privat visning.

Nå bruker vi tiden vår på de som virkelig er interessert i å kjøpe boligen. Hele prosessen blir mer profesjonell og diskret.

Fredrik Søreide, Regionleder Krogsveen Bergen


- Folk får tid til å åpne seg opp for oss, uten forstyrrelser, og dermed får vi vite hva kundens behov er. I tillegg har vi silt vekk de som bare møter opp, noen helt tilfeldig forbipasserende, fordi de er nysgjerrige, påpeker Søreide.

Enklere for alle

Han mener dette også gjør salget enklere for selger.

- Megler og selger vet nå hvem som skal komme på visning. Boligselgeren har selvsagt store forventninger, og det blir vasket, ryddet og stylet på forhånd. Nå gjøres ikke dette forgjeves, enten fordi det ikke kommer noen på visning, eller at det kommer en haug med nysgjerrige. Vi opplever at listen ligger høyere når man nå må melde seg på skriftlig, og slik bør det være. Dermed kommer de som faktisk er interessert i boligene, sier Søreide.

Lunsjvisninger

Avtalte, private visninger har også ført til flere visninger på dagtid. Dette har vært udelt positivt.

- Etter 12. mars måtte mange jobbe fra hjemmekontor, og dermed i større grad kunnet styre sin egen arbeidstid. Det førte til at flere ønsket å komme på visninger i lunsjpausene, forteller Søreide.

Lunsjvisninger har lenge vært ønsket av eiendomsmeglerne, men vanskelig å gjennomføre i praksis, spesielt for folk som er på jobb.

- Nå opplever vi også en positiv endring her, og det viser seg at langt flere enn antatt har mulighet for å bruke lunsjen sin på en visning.

Effektivt

Et boligkjøp er ofte den største investeringen man foretar seg. Det er kanskje noe du gjør to-tre ganger iløpet av livet. Snittet for en norsk boligkjøper ligger i hvert fall der.

- Med hjemmekontor ser folk nytten av å kunne avtale en visning i lunsjpausen – ikke minst fordi det er enklere i forhold til alt som skjer i hjemmet etter arbeidstid. Nå opplever vi at både mor og far kommer på visning uten barn. Det blir mer effektivt, både for selger, megler og den potensielle kjøperen. Tilbakemeldingene har vært gode, sier Søreide.

Han understreker at lunsjvisninger er spesielt godt egnet for sentrumsnære boligsalg, både blant eldre og yngre kjøpere.

Viderefører praksis

Med alle de positive erfaringene fra Korona-tiden, ønsker regionlederen i Krogsveen å videreføre praksisen.

- Boligmarkedet har gått i samme spor i år etter år, men med de positive erfaringene vi nå har høstet, ønsker vi å videreføre praksisen med påmelding til visninger. Meglerne våre har kastet seg rundt, nær sagt med matpakken i hånden, vært løsningsorienterte og omstilt seg raskt og effektivt. De har vært fantastiske. Og kundene setter mer pris på den nye ordningen. Så på mange måter kan vi godt si at vi fikk hjelp av en krise, sier Fredrik Søreide.

Krogsveen
Redaksjonen

Krogsveen

Redaksjonen har ansvaret for Magasinet i Krogsveen. Her produseres det innhold til alle som interesserer seg for bolig og boligmarkedet.

Kontakt oss gjerne om tips til innhold, tilbakemeldinger eller andre innspill: marked@krogsveen.no

logo

Martin Linges vei 17, 1364 Fornebu

Sentralbord: 67 52 95 50

Følg oss på FacebookMeld deg på nyhetsbrev

© 2020 Krogsveen AS

logo

Martin Linges vei 17, 1364 Fornebu
Sentralbord: 67 52 95 50

© 2020 Krogsveen AS 2018

PersonopplysningerBruk av cookies