poster

Slik jobber Krogsveen med salg av prosjekterte boliger

Eiendomsmegler Benjamin Solli har gode verktøy, når han skal selge nye boliger i Trondheim. Les hvordan Krogsveen jobber med salg av nye leiligheter, rekkehus og eneboliger.

Krogsveen
av Krogsveen
Redaksjonen
Del

Benjamin Solli har jobbet som eiendomsmegler siden 2007, og har en rekke nyboligsalg på samvittigheten. Det skyldes først og fremst grundig research om markedet. Han og Krogsveen har utviklet statistikker og analyser som gir et godt grunnlag for et vellykket salg.

Ja, i Krogsveen bruker vi mye tid i oppstartsfasen av et nyboligprosjekt. I de tilfellene hvor vi blir en medspiller i planleggingsfasen, blir vi gode og nyttige rådgivere for utbygger. Det påvirker resultatet betraktelig, sier Solli.

Benytter tall og fakta når han gjør research

I research-fasen lener han seg blant annet på tall og statistikker Krogsveen utarbeider. Det er blant annet statistikker over hva som selges til hvilke priser i de forskjellige områdene i Trondheim.

Han benytter også statistikker for å se hvilken leilighetsmiks som er mest attraktive i de områdene prosjektene vil bli etablert. I tillegg er han jevnlig i kontakt med potensielle kjøpere fra Krogsveen sin boligmatch for å høre om hvilke fasiliteter de er på jakt etter.

Les vår prisstatistikk her

- Dette er stort sett interessenter som har vært på boligjakt en stund, men som ikke har valgt å ta steget med å kjøpe nytt, da de ikke finner det de mener de er på jakt etter, sier Solli.

Han erfarer at det ofte også er greit å ta en realitetssjekk blant interessentene.

- Mange sitter med store eneboliger, og er opptatt av at leiligheter må være minst over 100 kvadratmeter slik at de får med alt de eier videre på ferden. Ofte kan slike drømmer være i det høyeste prissjiktet for mange, sier Solli.

Vi går bak tallene

Hver uke gjennomgår Krogsveen alle solgte prosjekterte boliger i Trondheim. Priser og type boliger blir møysommelig registrert. Dette for å gi meglerne i nybyggteamet vårt - samt utbyggerne som er våre kunder - et overblikk over hvordan markedet er per nå, og hvordan det utvikler seg over tid.

På toppen av det hele, sitter Krogsveen med et omfattende antall boligsøkere som gjør at Solli – og de andre meglerne – enkelt kan komme i kontakt med attraktive kjøpere tidlig. Boligmatchingen til Krogsveen har over 44.000 boligsøkere.

Les mer om boligmatch her

Mitt mål er å selge opp mot 20 prosent av boligene i prosjektet før det annonseres/inviteres til salgsstart. Det klarer jeg ved å benytte boligsøkerregisteret, ha jevnlig kontakt med potensielle boligkjøpere samt gjøre forarbeidet grundig, sier Solli.

Vil selge 20 prosent før salgsstart

Han deler ofte salget av nye boliger inn i to faser. I fase én jobber han med å samle interessenter for prosjektet i god tid før det legges ut for salg. Dette ved å annonsere at de kommer for salg. I denne fasen - og frem til annonsert salgsstart - er målet om å samle opp mot 20 prosent salg.

I denne fasen er det viktig at både meglere og utbyggere har is i magen. Det er her grunnlaget legges for om prosjektet blir en salgssuksess eller ikke. Vi ser ofte at det går tregt med prosjekter som legges ut for salg med få eller ingen solgte boliger på forhånd, sier Solli.

I fase to – som er fasen hvor prosjektet annonseres – jobber han med tradisjonelt salg.

- I denne fasen selger vi videre på den salgssuksessen som allerede er skapt. Det er nå vi kan vise til at området og prosjektet er attraktiv, og at flere ønsker å bo her. Dette er vanligvis noe som fenger også andre kjøpere, sier Solli.

Krogsveen bistår også med markedsføringstiltak for utbyggere. Vi utvikler blant annet en egen hjemmeside – landingsside – for prosjektet. I tillegg målretter vi markedsføringstiltak både i sosiale medier og på internett.

Vi tar eierskap til hele salgs- og markedsføringsprosessen, hvis utbygger ønsker det. Vi ser at det er nyttig og gir gode resultater, sier Solli.

Ønsker du å vite mer om hvordan vi håndterer salg av prosjekterte boliger? Kontakt en av våre meglere!

Krogsveen
Redaksjonen

Krogsveen

Redaksjonen har ansvaret for Magasinet i Krogsveen. Her produseres det innhold til alle som interesserer seg for bolig og boligmarkedet.

Kontakt oss gjerne om tips til innhold, tilbakemeldinger eller andre innspill: marked@krogsveen.no