Treffsikker markedsføring gir høyere salgspris

28. mars 2023 av Krogsveen
Målstyrt markedsføring handler om å vise rett budskap til rett person - til rett tid og sted. Slik sikrer vi at boligen vises til riktig målgruppe.
Cathrine Wæraas Temmerud er direktør for marked-, fag-, og kompetanseutvikling i Krogsveen. Hun påpeker at Krogsveen har alle de nødvendige verktøyene som sikrer en best mulig bolighandel for kundene gjennom målstyrt markedsføring.
- Målstyrt markedsføring handler om å vise rett budskap til rett person til rett tid og sted, sier Cathrine Wæraas Temmerud bestemt.
I praksis betyr det at boligannonsene vises i de digitale kanalene kunden oppholder seg i, enten det er på sosiale medier som Facebook og Instagram, eller nettsteder - både lokale og nasjonale nettaviser.

Førstepartsdata er viktig

- På vår egen nettside, krogsveen.no, har vi over en halv million besøk per måned på våre boliger. Dette kalles førstepartsdata, og er data vi kan bruke ved markedsføring av andre boliger, sier Temmerud.
Hun forteller at det er på den måten megleren får vite hva kunden er på jakt etter.
- Kunder legger igjen tilsvarende spor i sosiale medier og på nett, ved klikk på sider som har med kjøp/salg av bolig å gjøre. Disse blir da plassert i lignende målgrupper som vi kan vise relevante boliger til, gjennom målstyrt markedsføring, sier forklarer Temmerud.

Boligsøkerregisteret bidrar til at vi treffer blink med markedsføringen

Det er sagt og skrevet mye om Krogsveens unike Boligsøkerregister. Meglernes bruk av dette er en del av den målstyrte markedsføringen.
- Meglernes bruk av Boligsøkerregisteret er absolutt målstyrt markedsføring - selv om dette skjer via e-post. Her matches boligene direkte til de kundene som har søk som passer med boligen, og boligsøkeren mottar deretter en e-post om at boligen kommer for salg, samt en ny e-post med invitasjon til visning og lenke til boligens hjemmeside, forteller Temmerud.
Hun opplyser at fire av ti boligkjøpere allerede står registrert i Krogsveens unike Boligsøkerregister.
- Dermed øker sannsynligheten for flere budgivere, i og med at vi kjenner kjøperne godt, og kan treffe blink med markedsføringen vår, sier hun.

Høyere salgspris

Effekten er meget god – nærmest unik. Det har Krogsveen god erfaring med.
- Én ekstra budgiver gir i snitt kr. 100.000,- mer i en budrunde. Derfor er målet å få flest mulig på visning, og flest mulig interesserte i å legge inn bud. Dette oppnår vi med vår treffsikre markedsføring, sier Temmerud.
I en nylig omfattende studie utarbeidet og gjennomført av Krogsveens samarbeidspartner, Marketer, med analyse av over 53.000 boligsalg, ble det fastslått at målstyrt markedsføring med Marketers teknologi gir høyere salgspris.
- For eneboliger, der effekten var størst, kunne boligselger forvente 135 000 kroner i økt salgspris dersom boligen var markedsført digitalt i kombinasjon med Krogsveens data. Effekten av målstyrt markedsføring var enda høyere i større byer som Oslo, forteller Temmerud.

Vi vet hvem som er på boligjakt

Hun mener Krogsveen skiller seg ut fra andre meglerhus på denne fronten.
- Det gjør vi. Vår innsamling av førstepartsdata gjennom så mange år gjør at vi hele tiden vet hvem som er på boligjakt. Gjennom ny teknologi finner vi kunden der vedkommende «ferdes» på nett. Det fører til at selgers bolig blir optimalisert markedsført, noe som øker sannsynligheten for at det kommer flere på visning, og som igjen fører til økt sluttpris på boligen, sier Cathrine Wæraas Temmerud.
Foto: Krogsveen