Næringsoppgave

Langbryggen 11

6 490 000 kr
Sentralt beliggende ved Pollen i Arendal sentrum
Sentralt beliggende ved Pollen i Arendal sentrum
Kart
Del
Madeleine Helgesen
Presenteres av
Madeleine Helgesen
Sentrum
Næringslokale i Arendal sentrum -Restaurant, bar, kjøkken, kontor, lager, toaletter m.m. Sentralt beliggende ved Pollen
  • Prisantydning
    6 490 000 kr
  • Omkostninger
    163 420 kr
  • Totalpris
    6 653 420 kr
  • Byggeår
    1896
  • Type
    Næring Forretning/butikk
  • Eierform
    Eierseksjon
  • Fellesutgifter
    4 690 kr
  • Energimerke
    Oransje G

Visning

Det er ingen planlagte visninger. Meld deg på for å avtale en tid som passer.
Lurer du på noe?

Beskrivelse

Innhold og byggemåte

Eiendommen

Langbryggen 11 , 4841 ARENDAL
Kommunenummer 4203, gårdsnummer 501, bruksnummer 11, seksjonsnummer 1, ideell andel 1/1
Kommunenummer 4203, gårdsnummer 501, bruksnummer 11, seksjonsnummer 2, ideell andel 1/1

Innhold

Totalt bruksareal: 233 kvm
Totalt primærrom: 198 kvm
S-rom: 35 kvm.
I tillegg disponerer seksjonene krypkjeller
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra rapport datert 27.07.2023 utført av Yngve Ottervig. Arealene er beregnet og rom er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene. Arealet i denne boligen er vanskelig eller umulig å måle opp helt nøyaktig på grunn av utforming/innredning av rom/bygningskonstruksjoner.
Arealet er fastsatt omtrentlig og skjønnsmessig.
Areal er vanskelig å måle opp nøyaktig.
Det finnes ikke byggegodkjente byggetegninger i kommunens arkiv
Innehold:
Snr 1: Bar, gang, lagerrom, toaletter (herre og dame-wc), restaurant, gang, kjøkken, eget lokale som i dag benyttes som take-away. Snr 2: Kontor som i dag blir benyttet som lager, felles inngang, gang, toalett og lagerrom

Byggemåte

Selger har fått utarbeidet en tilstandsrapport, dvs. en teknisk gjennomgang av boligen hvor eventuelle avvik, risiko for kjøper og prisoverslag for hva som bør gjøres av oppgradering, er skissert. Se særskilt TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som viser hva som er avvik fra bygningens normale slitasje, alder og type, eller som bør/må utbedres. Rapporten og selgers egenerklæring er en del av salgsoppgaven og må leses nøye før bud inngis. Kjøper overtar ansvaret for de opplysninger som fremkommer av salgsdokumentasjonen, og kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde vært kjent eller som ikke kan anses å ha betydning for avtalen.  
Bygningen er iht. tilstandsrapporten oppført i tre/mur/betong. Les forøvrig mer om byggemåte og den tekniske tilstanden i rapporten.
Det gjøres spesielt oppmerksom på:
Tg 2:
Overflater: Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente.
Radon: Det er ikke foretatt radonmåling.
Innvendig trapp: Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet.
Sanitær og innredning: Rommet har innredning med nedfelt vask og opplegg for oppvaskmaskin. Det er påvist skader på innredning. Lokal utbedring må utføres.
Avløprsør: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Varmesentral: Det er montert varmepumper i taket i restauranten. Invertere står i bakgården. • Det har ikke vært avholdt service på anlegget senere år.
• Mer enn halvparten av forventet brukstid på varmesentral er oppbrukt. Anlegget må sjekkes av fagperson, som må utføre eventuelle tiltak på anlegget. Elektrisk anlegg: Elektrisk anlegg, tilknyttet el-skap i Tekniskrom/gang. Tavleskapet er utført med automatsikringer.
Tilgjengelige kursfortegnelse og anleggsdokumentasjon mangler. El anlegg tilknyttet andre seksjoner går igjennom lokalet og ned til
krypkjeller. Vann og avløp går igjennom seksjonen og ned i krypkjeller. Man må forvente at sameie eller andre seksjoner må ned i krypkjeller eller utbedre rør og el for sine seksjoner
Se supplerende tekst i tilstandsrapporten om rommet/badet/bygningsdelen/skjevheten/sluket/fuktigheten/taket/det elektriske etc. Kjøper overtar ansvar og risiko for dette. 
 

Standard

Velholdt og godt utstyrt næringslokale innredet til restaurant, take-away, kjøkken, oppvask, lager, toaletter og kontor. Lokalene selges inkludert alt av møbler og utstyr som det er innredet med. Rom etter hovedinngang er innredet med bar bygget i teak. Her er det god takhøyde med ca 4 meter under taket. På baksiden av baren er det et lite lager innredet med over- og underskap. Videre inn i lokalet er det restaurant innredet med bord og stoler. Øy og innredning i dette rommet som vises på bildene er i etterkant fjernet og medfølger ikke i handelen. 2 toaletter med separat herre- og dame-wc. Kjøkken er bygget etter drift og behov og bestå av stålbenker, kjølere, Wok- og frityrkokere. Egen oppvaskavdeling på baksiden av kjøkkenet. Take-away restaurant med disk og egen inngang. Nåværende eier har leasingavtale på kaffemaskin og kasseapparat. Seksjon 2 har felles inngang med leilighetene i de øvrige etasjene og har eget callingsystem. Seksjonen består for øvrig av kontor, gang, toalett og lagerrom.
Alt overtas as - is, og selger gir ingen garantier på inventar og utstyr. Selskapslokale er nå utleid. Her foreligger det en 3 års leieavtale (fra 2024) med 3 mnd oppsigelsestid.

Oppvarming

Elektrisk

Ferdigattest/brukstillatelse

Ferdigattest _Langbryggen 11 -Vesentlig terrenginngrep datert 03.10.2022
Ferdigattest -Ombygg datert 12.06.1997 med kommentarer om diverse gjenstående arbeid som måtte utføres.

Tinglyste heftelser og rettigheter

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
4203/501/11/1:
21.07.1934 - Dokumentnr: 900175 - Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:37
Bestemmelse vedr. bakerovnspipe.
Overført fra: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:11
Gjelder denne registerenheten med flere
29.08.2005 - Dokumentnr: 7139 - Seksjonering
Opprettet seksjoner:
Snr: 1
Formål: Næring
Sameiebrøk: 30/92
Bestemmelser om tilleggsdel, se under servitutter.
Gjelder seksjon nr. 4

Diverse

Megler har ikke kontrollert hvorvidt dagens bruk av lokalet et i overenstemmelse med de myndighetskrav, herunder krav fra arbeidstilsynet som måtte stilles til den virksomhet som utøves. Kjøper oppfordres spesielt til å gjøre sine undersøkelser og innrette sin virksomhet i tråd med gjeldende regelverk.
Forhold som vil ha betydning i forhold til virksomhetens art er typisk
Byvedtektene
Brannforskrifter
Evt. krav til parkering
Universell utforming / handikapvennlighet
Elektrisk anlegg
Ventilasjon
Skatteforhold

Beliggenhet og tomteforhold

Beliggenhet

Eiendommen ligger på Langbryggen, en attraktiv og solrik beliggenhet ved Pollen i hjertet av Arendal sentrum. Området rundt er pent beplantet med brosteinsbelagte gater, blomstrende småtrær, benker, sykkelstativ og sittekanter. Pollen er perlen av Arendal og her er man omkranset av god stemning og yrende folkeliv sommerstid. Her ligger det restaurantene tett i tett rundt hele havnebassenget og både store og små båter er innom for korte eller lengre perioder langs bryggekanten. En svært sentral beliggenhet med nydelig utsikt og kjørevei helt frem.

Adkomst

Eiendommen ligger på Langbryggen i Arendal, se vedlagte kart.

Beskrivelse av tomt

Tomten er hovedsakelig bebygd.

Parkering

Ingen parkering tilhørende eiendommen. Gateparkering eller parkering i p-hus.

Vei, vann og avløp

Offentlig

Regulerings-og arealplaner

Seksjonene er regulert til næringsformål. Gjeldene kommuneplan: Planperiode 2019-2029 Formål: Hensynssone 570 kulturmiljø; bevaringsverdig bebyggelse
Sentrumsformål.
Uregulert.
Planer under arbeid: Nei.
Merkander:
Jaktekaia, Nedre Tyholmen - Arendal kommune
Kanal i Arendal - Arendal kommune
Næringsgruppe: Overnattings- og serveringsvirksomhet.

Økonomi

Boligens kostnader

Felles bygningsforsikring, vask av fellesareal, strøm i fellesareal, , kommunale avgifter og avsetting til sameiet (100.000,- i året) + evt. småutgifter.
(Kr 3850,- pr.mnd for snr 1 og kr 840,- pr.mnd for snr 2; tilsammen kr 4690,- pr.mnd.). Sameiet står selv for forretningsførsel.

Omkostninger

I tillegg til kjøpesummen må kjøper betale:
- Dokumentavgift til staten, 2,5 % av kjøpesummen, samt 
- Tinglysingsgebyr for skjøte kr 585,-.
- Tinglysingsgebyr for kjøpers eventuelle panterettsdokumenter kr 585,- pr. stk.
Total kjøpesum inkl. gebyrer/avgifter og evt. øvrige kostnader ved kjøp til prisantydning: kr 6 653 420,-

Betalingsbetingelser

Kjøpesum inkludert omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være disponibelt hos megler 2 virkedager før overtagelsen.

Annen viktig informasjon

Eier

Christian Hua

Overtakelse

Etter avtale med selger.

Budgivning

Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven og er også på vår hjemmeside www.krogsveen.no. Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver.
Vi oppfordrer til å gi bud elektronisk via GI BUD-knappen på eiendommens hjemmeside på Krogsveen.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt.  
Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes pr SMS eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i SMS og e-post kan forekomme.
 
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3.
Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser må derfor skje i god tid før fristens utløp.
Bud kan uansett ikke settes med kortere frist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning.
Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.

Hvitvaskingsreglene

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak overfor kunder, herunder fullmektiger. Dette innebærer bl.a. å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon eller på annen godkjent måte, samt å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art.
Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen.
Hvis kjøper ikke bidrar til gjennomføring av kundekontrollen og dette fører til at transaksjonen blir forsinket eller ikke kan gjennomføres, vil dette ansees som mislighold av avtalen og gi selger rettigheter etter avhendingslova kapittel 5. I tilfeller der selger ikke bidrar til gjennomføring av løpende kundekontroll underveis i oppdraget, er det selger som misligholder sine forpliktelser etter avtalen og gi kjøper rettigheter etter avhendingslovens kapittel 4. Partene er selv ansvarlige for eventuelle kostnader og ansvar dette kan medføre. Eiendomsmegleren eller eiendomsmeglingsforetaket kan ikke holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i eiendomshandelen.
Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon i én samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Megler har plikt til å melde fra til Økokrim om eiendomshandler som fremstår som mistenkelige. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. 

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.

Lovanvendelse

Eiendommen selges som den er ved kjøpers besiktigelse eller på tidspunkt for aksept av kjøpers bud, dersom kjøper ikke besiktiger eiendommen. Eiendommen selges som den er jfr avhendingslovens paragraf 3-9, dog slik at forhold dekket av avhendingslovens § 3-9, andre punktum ikke kan utgjøre en mangel.
Avhendingslovens § 3-9 fravikes videre slik at kjøper ikke kan gjøre gjeldende som mangel forhold etter avhendingslovens § 3-8 (1), andre setning hvor opplysningene er gitt av andre enn selger. § 3-9 fravikes videre slik at forsømte opplysninger fra selgers side bare skal ansees som mangel dersom disse er vesentlige for kjøper og er dokumentert kjent av selger.
Avhendingslovens § 4-19, andre ledd fravikes slik at reklamasjon senest kan skje 1 år etter overtagelse av eiendommen.
Kjøper er oppfordret til selv å befare/undersøke eiendommen og forhold knyttet til denne, eventuelt ved bruk av dertil egnede fagpersoner. Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han måtte kjenne til ved signering av kjøpekontrakten.

Meglers vederlag

Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:
Vederlag: 1,5% av salgssummen inkl. eventuell fellesgjeld.
Tilrettelegging kr 15.900,-
Oppgjør: kr 6.000,-
Markedspakke: kr 19.900
Foto, off.oppl Kr 7999,-
Megler har i tillegg krav på dekning av utlegg.

Opplysninger om oppdraget

Oppdragsnummer 47-0104/23
Eiendomsmegler Krogsveen AS, avd. Arendal
NO 950 007 613 MVA
Oppdragets KR-kode KR47.23104

Dato

Sist oppdatert: 09. mai 2024 kl. 20:11

Dokumenter

Utskriftsvennlig prospekt

Område

Legg til steder som er viktige for deg

Visning

Det er ingen planlagte visninger. Meld deg på for å avtale en tid som passer.
Lurer du på noe?