Kommuneplan:
Kommuneplanens arealdel 2022-2042
PlanId: 202101
Plantype: Kommuneplanens arealdel
Planstatus: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelsesdato: 21.06.2023
Eiendommen er regulert til formål: Boliger, delareal: 4 324 m², feltnavn: B3 i henhold til reguleringsplan Forebu, område 8.5, 8.6 og 8.7 datert 27.09.2006.
Kommunedelplan:
Kommunedelplan 3 Forebu
PlanId: 2016014
Plantype: Kommunedelplan
Planstatus: Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelsesdato: 27.03.2019
Delareal: 863 m²
BestemmelseOmrådenavn: #2
KPBestemmelseHjemmel: miljøkvalitet, estetikk, natur, landskap og grønnstruktur
Arealbruk: Boligbebyggelse,Nåværende
Delareal: 4 324 m²
Områdenavn: B8.5
Pågående byggesaker:
- Fornebubanen:
Utvidelse av det eksisterende t-bane nettverket. Reisetiden blir ca. 12 minutter fra Fornebu til Majorstuen. Hele strekningen går i tunell. Byggestart var i 2020, og anslått byggetid er på ca. 8 år. Banen er beregnet åpningsklar i 2029. Det må regnes med noe støy under selve byggeperioden. Naboer og andre berørte parter vil bli varslet og holdt orientert under utbyggingsfasen. Prosjektet benytter konvensjonell drivemetode i tunnelarbeidet, noe som betyr at vi borer og sprenger berg. I forbindelse med utgravingene av byggegropen vil en del teknisk infrastruktur måtte flyttes. Dette vil medføre at veier periodevis legges om. Veiomleggingen vil i hovedsak skje i området hvor Rolfsbuktveien og Snarøyveien møtes, ved Hundsund bad. Snarøyveien mellom Lille Ruts vei og Hundsund rundkjøring er planlagt å åpne for biltrafikk igjen i juni 2026.
- På Fornebu planlegges det opp mot 20 000 nye arbeidsplasser. I kommunedelplanen for Bærum kommune er det foreslått å bygge opptil 11 000 boliger på Fornebu, i tillegg til nye næringsarealer, og det må påregnes at tilstøtende tomter til eiendommen vil preges av omfattende byggearbeider i tiden fremover. Utbygging at fornebubanen vil redusere trafikken.
- Bernt Balchens vei 44 - 50 - innglassing av balkonger - utvidelse takterrasser
- Forneburingen 201 - flytting av midlertidig felleshus fra felt B9.4 til felt B9.3
- Snarøyveien 34 - ombygging av kontorlokaler og tilbygg i 3 etasjer Villa Birkeli
- Snarøyveien - Flytårnet stasjon
- Forneburingen 200 - bygg 4, 3, 2 Forneburingen 100
- Forneburingen 100 - utomhus og landskapsarbeider i felt 1 - Fornebu område 9.2
Pågående plansaker:
- Fornebuporten. Planprogrammet legger opp til en blanding av boliger, næringsområder, kulturtilbud, barnehager og andre funksjoner. Det skal bygges omtrent 700 nye boliger, i tillegg til de 445 som allerede finnes.
Les mer om saken på: https://www.baerum.kommune.no/politikk-og-samfunn/samfunnsutvikling/stedsutvikling-i-barum/nye-fornebu/fornebuporten/.
- Snarøyveien mellom Odd Nansens vei og Bernt Balchens vei skal reetableres. Snarøyveien er midlertidig omlagt. Dette er fordi Flytårnet t-banestasjon blir bygget.
- På Flytårnet Stasjon felt 8.4 på Fornebu bor du urbant, med nærhet til alt av butikker og spisesteder. Når T-banen står ferdig vil Flytårnet stasjon ligge i umiddelbar nærhet til området med egen stasjonsoppgang til dette nye området. Det planlegges for et mangfoldig og sosialt nabolag, med møteplasser for folk i alle livsfaser. I tillegg er et kort vei til parker og turområder, og bademuligheter i fjorden kun noen hundre meter unna.
- Fornebuveien 38-40. Hensikten er å legge til rette for kombinert bolig og næring.
- Lysaker kollektivterminal med tilhørende gang- og sykkelforbindelser. Lysaker er i dag et viktig kollektivknutepunkt for båt, tog og buss, og skal videreutvikles med etablering av ny busstasjon, Fornebubanen, og på sikt utvidelse av jernbanestasjonen med nye spor. Planen for Lysaker kollektivterminal er nødvendig for å skape gode overganger når flere bussruter vil få sine endestopp på Lysaker. Lysaker kollektivknutepunkt er en del av E18 Vestkorridoren, og omtalt som et regionalt knutepunkt i konseptvalgutredning (KVU) Oslo-
Navet. Lysaker skal fungere som et naturlig punkt for omstigning fra buss til bane, for å skape en mer effektiv kollektivtrafikk og avlaste vegnettet i Oslo. For kommunen er ny kollektivterminal viktig som et ledd i byutviklingen på Lysaker hvor det tilrettelegges for konsentrert bolig- og arbeidsplassvekst i tråd med regionale og statlige føringer. Likelydende planprogram foreligger for behandling i Oslo kommune.
- Snarøyveien/Rolfsbuktveien, felt 4.4_B. Hensikten med arbeidet er å legge til rette for boligbebyggelse med tilhørende uteoppholdsareal og infrastruktur, utadrettet aktivitet i førsteetasje, allment tilgjengelige byrom og prioritering av gående og syklende. Aktuelle reguleringsformål vil være; kombinert bebyggelse og anleggsformål og samferdselsanlegg- og teknisk infrastruktur – gatetun, fortau, sykkelanlegg, kjøreveg.
- Fornebu sør. De neste årene skal Fornebu sør utvikles til et bysentrum og et regionalt knutepunkt. Det skal også bli et kollektivknutepunkt med T-bane og buss, der fotgjengere og god tilgjengelighet til T-banen prioriteres. Ved Fornebubanens siste stopp blir det nye torg, parker og byrom med kafeer, uteservering, handel, arbeidsplasser og boliger. Byplangrepet viser en finmasket byromstruktur med 70 000 m² torg, park og byrom. Den viser også plasseringen av mer enn 300 000 m² bygninger. Fordi Fornebu sør bygges delvis oppå Fornebubanen må bygningenes konstruksjoner og laster også være koordinert med banens konstruksjoner under terreng.
- Fornebu sør - koksa 6. Etablere ny sentrumsbebyggelse, samt planlegge gater og byrom innenfor Fornebu Sør. Planarbeidet skal også omregulere Rolfsbuktveien og Snarøyveien vest i henhold til KDP3. Aktuelle reguleringsformål vil hovedsakelig være bolig med noe kontor, forretning, tjenesteyting, barnehager mm.
Det gjøres oppmerksom på at Fornebu er under utvikling og at endringer og oppføring av nye bygg vil kunne skje. Anleggstrafikk og støy må påregnes i den forbindelse. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for området via Bærum kommune, Plan- og bygg.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.