Komplett salgsoppgave

Ulastien 29

4 850 000 kr
122 m²
2 soverom
Lene Hviding v/Krogsveen har gleden av å presentere Ulastien 29.
Lene Hviding v/Krogsveen har gleden av å presentere Ulastien 29.
Kart
Del
Lene Hviding
Presenteres av
Lene Hviding
Lekker bolig på enden over to plan i et svært attraktivt boligområde. Parkering i lukket anlegg.

Unngå doble boligrenter

Vi tilbyr gunstig forsikring.
Sjekk estimert lånekostnad

    Pris

  • Prisantydning
    4 850 000 kr
  • Andel fellesgjeld
    12 202 kr
  • Omkostninger
    19 252 kr
  • Totalpris
    4 881 454 kr

    Areal

  • BRUKSAREAL
    126 m²
  • BRA-I (internt bruksareal)
    122 m²
  • BRA-E (eksternt bruksareal)
    4 m²
  • TBA (terrasse-balkongareal)
    10 m²

    Nøkkelinfo

  • Byggeår
    1987
  • Soverom
    2 soverom
  • Bad
    1 bad
  • Type
    Andelsleilighet
  • Eierform
    Andel
  • Fasiliteter
    Garasje/P-plass og Balkong/Terrasse
  • Fellesutgifter
    5 583 kr
  • Energimerke
    Rød D

Visning

Lurer du på noe?

Beskrivelse

Kort om eiendommen

Lene Hviding v/Krogsveen eiendom har gleden av å presentere Ulastien 29, en lys og innbydende bolig over to plan beliggende i et attraktivt og barnevennlig boligområde. Gjennomgående moderne standard med smakfulle oppgraderinger.
  • Lys og innholdsrik bolig på enden over to plan med optimal planløsning.
  • 2 soverom + kontor ( som i dag benyttes som soverom - ikke søkt om godkjent).
  • Lys og luftig atmosfære med store vindusflater.
  • Moderne standard med smakfulle materialvalg og oppgraderinger.
  • Gåavstand til skole og barnehager.
  • Dagligvarebutikker, Tasta shoppingsenter, samt treningssenter innen kort avstand.
  • Kort vei til turstier og grøntområder.
  • Flere gjesteparkeringer tilgjengelig.
  • Gode bussforbindelser med hyppige bussavganger. Velkommen!
  • Innhold og byggemåte

    Eiendommen

    Ulastien 29, 4028 STAVANGER
    Kommunenummer 1103, gårdsnummer 28, bruksnummer 2691
    Andelsnummer 1783, Borettslaget Kittyhagen, organisasjonsnummer 954984729

    Innhold

    Totalt bruksareal BRA: 126 kvm
    BRA-i:
    1. etasje 69 kvm: Entré, toalettrom, kjøkken, bod og stue.
    2. etasje 53 kvm: Gang, bad, vaskerom, kontor og 2 soverom.
    BRA-e:
    1. etasje 4 kvm: Utebod.
    Åpent areal:
    1. etasje 10 kvm: Balkong.
    Kommentar til areal:
    2 etasjen har et totalt gulvareal (GUA) på 65 kvm, men grunnet skråtak/lav takhøyde er kun 53 kvm av arealet måleverdig som bruksareal. De delene av arealene som har lav himlingshøyde (ALH) utgjør 12 kvm.
    Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra rapport med befaringsdato 06.11.2025 utført av Anticimex v/ Donovan Heathwood.

    Byggemåte

    Selger har fått utarbeidet en tilstandsrapport, dvs. en teknisk gjennomgang av boligen hvor eventuelle avvik, risiko for kjøper og prisoverslag for hva som bør gjøres av oppgradering, er skissert. Se særskilt TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som viser hva som er boligens normale slitasje, alder og type, hva som er avvik fra dette og hva som bør/må utbedres. Rapporten og selgers egenerklæring er en del av salgsoppgaven og må leses nøye før bud inngis. Kjøper overtar ansvaret for de opplysninger som fremkommer av salgsdokumentasjonen, og kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde vært kjent eller som ikke kan anses å ha betydning for avtalen. Andelsleilighet over 2 plan fra 1987 som iht. tilstandsrapporten er oppført med grunnmur av betong. Fundamentert på ukjent byggegrunn. Bygget er oppført med støpt gulv mot grunn. Yttervegger av trekonstruksjoner. Fasaden er kledd med trekledning. Etasjeskillere av trekonstruksjoner. Saltak i trekonstruksjoner (ikke besiktiget). Yttertak er utvendig tekket med takstein. Vinduer og balkongdør med karmer av tre, og to-lags glass. Balkongdør med karmer av tre, og to-lags glass. Les for øvrig mer om byggemåte og den tekniske tilstanden i rapporten.   Det gjøres spesielt oppmerksom på: Rapporten inneholder 69% TG1 (i orden), 27% TG2 (alder, slitasje, skader mvv.), 3% TG3 (Strakstiltak nødvendig) og 1% TGIU (Ikke undersøkt). Rapporten inneholder 2 stk. TG3:
  • Loft-uinnredet/råloft: - Overflater vegger/undertak: Fuktmerker og lekkasje observert på/ved takgjennomføringer til ventilasjon. Tiltak for å stoppe fukt/lekkasjer bør påregnes. Stor sannsynlighet for følgeskader i konstruksjonen. Ytterligere undersøkelser og tiltak bør påregnes. Sjablongmessig prisanslag gjelder ytterligere inspeksjon for å avdekke skadeomfang og aktuelle tiltak.
  • Yttertak: - Takgjennomføringer: Utettheter/lekkasjer observert ved takgjennomføringer. Følgeskader er registrert, ytterligere skader kan ikke utelukkes. Tiltak for å stoppe tettheter/lekkasjer inn i konstruksjonen og utbedring av skader bør påregnes. Sjablongmessig prisanslag gjelder utbedring av takgjennomføringer. Rapporten inneholder 20 stk. TG2:
  • Våtrom/Bad - 2. etasje: - Sanitærutstyr / innredning - Overflater vegger
  • Våtrom/vaskerom - 2. etasje: - Ventilasjon - Sanitærutstyr / innredning - Overflater vegger
  • Kjøkken - 1. etasje: - Vannrør - Innredning - Avløpsrør
  • Toalettrom (ikke våtrom) - 1. etasje: - Vannrør - Avløpsrør
  • Øvrige rom - 1. etasje: - Innerdører
  • Loft-uinnredet/råloft: - Konstruksjonsoppbygging
  • Innvendige trapper
  • Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom): - Vannrør - Avløpsrør
  • Radon
  • Elektrisk anlegg: - Forenklet vurdering av det elektriske anlegget
  • Yttertak: - Tekking (undertak, lekter og yttertekking) - Inspeksjonsmulighet
  • Balkonger, terrasser, veranda etc.: - Utkragede eller understøttende konstruksjoner (balkonger, verandaer) Se supplerende tekst i tilstandsrapporten. Kjøper overtar ansvar og risiko for dette.
  • Standard

    For utfyllende teknisk standard for øvrig henvises det til vedlagt tilstandsrapport.

    Løsøre og tilbehør

    Vi viser til liste fra Norges Eiendomsmeglerforbund som gjelder fra 01.01.2020 angående løsøre og tilbehør.
    Følgende medfølger i handelen:
    -Stekeovn og steketopp

    Oppvarming

    Peisovn i stue, ellers elektrisk oppvarming. Varmekabler på bad.
    Dersom beboelsesrom ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning, følger dette heller ikke med.

    Ferdigattest/brukstillatelse

    Det foreligger ikke ferdigattest på eiendommen, men midlertidig brukstillatelse ble gitt 08.10.1987. Denne kan fås ved henvendelse til megler.
    Tillatelsen er gitt på følgende vilkår: 
    1. Planering av terreng med fall fra huset.
    2. Isolasjon av luftekanaler loft + isolasjon legges skikkelig på plass.
    3. Montering av røykvarslere i alle leilighetene.
    Det er uklart om dette er utført. Kjøper overtar ansvaret for dette.
    Det gjøres oppmerksom på at det ikke lenger utstedes ferdigattest på tiltak det er søkt om før 1998 jf. plan- og bygningsloven § 21-10. Kommunen vil ikke kreve ferdigattest for disse tiltakene og vil avvise eventuelle søknader. Bestemmelsen innebærer ikke at tiltak med manglende søknad blir lovlige, men at man ikke trenger å avslutte gamle byggesaker. Normalt sett kreves ferdigattest for alle søknadspliktige tiltak som gjøres etter plan- og bygningsloven.

    Tinglyste heftelser og rettigheter

    Utover andel fellesgjeld overdras leiligheten fri for pengeheftelser.
    Borettslaget har legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav som følger av borettslagsforholdet iht. burettslagsloven § 5-20. Pantet er begrenset oppad til 2G (G = folketrygdens grunnbeløp).
    Det er tinglyst 1 servitutt på borettslagets eiendom. Den omhandler blant annet rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Tinglyst 08.04.1987 dokument nr. 6581.
    Servitutten vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få prioritet etter ovennevnte heftelser og servitutter.

    Eventuell adgang til utleie

    Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste år. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. burettslagslova § 5-6. Utleie forutsetter at leiligheten har forsvarlige radonverdier. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

    Diverse

    Selger opplyser at den ene taklampen i stuen i 2. etasje ikke fungerer.

    Beliggenhet og tomteforhold

    Beliggenhet

    Ulastien 29 ligger i et attraktivt og etablert boligområde på Tasta. Her bor en i rolige omgivelser med kort vei til by og natur. Området er kjent for sin familievennlige atmosfære, med gangavstand til barnehager, skoler og flotte turområder langs sjø. Dagligvarebutikker, kjøpesenter og servicetilbud innen kort avstand.
    Gode bussforbindelser med hyppige bussavganger til Stavanger sentrum, Randaberg, Tananger og Sola.

    Adkomst

    Veibeskrivelse: Se Google maps - det er enkelt å finne frem i kartet.
    Det vil bli skiltet med Krogsveen visningsskilt ved fellesvisninger.

    Barnehager, skoler og fritid

    Barnehager :
    - Eskeland barnehage (1-5 år) 0,1 km
    - Dusavik barnehage (0-5 år) 0,3 km
    - Bamsebu barnehage (1-5 år) 0,3 km
    Skoler :
    - Teinå skole (1-7 kl.) 0,5 km
    - Vardenes skole (1-7 kl.) 0,9 km
    - Tasta skole (1-7 kl.) 1,1 km
    - Tastarustå skole (8-10 kl.) 1,2 km
    - Randaberg videregående, 1,9 km
    - Stavanger offshore tekniske skole, 3,8 km
    Informasjon om tilhørende skolekretser er hentet fra Prognosesenteret som dataleverandør, og tilhørigheten kan årlig endres av kommunen. Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, ber vi om at det rettes en særskilt henvendelse til kommunen/bydelsadministrasjonen for oppdatert informasjon.

    Beskrivelse av tomt

    Eiertomt på 3.077 kvm som tilhører borettslaget.
    Oppgitt tomteareal er hentet fra digitalt eiendomskart fra Stavanger kommune. Oppgitt/anslått areal kan derfor avvike fra nøyaktig areal.

    Parkering

    Parkering i lukket parkeringsanlegg. Boligen har bruksrett til parkeringsplass nr 29 iflg selger.
    Det gjøres oppmerksom på at dagens parkeringsløsning er etablert på borettslagets fellesareal, og at parkeringsplassene således ikke eies av den enkelte andelseier. Dette medfører at borettslaget i fellesskap beslutter bruken, og at man ikke selv har eierrett og rettsvern for parkeringsplassen. Borettslaget kan ved vedtak beslutte annet bruk av fellesarealet. Borettslaget har gjesteparkering.
    Boligen har mulighet for montering av ladeboks eller el-lading.

    Vei, vann og avløp

    Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
    Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
    Borettslaget er ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

    Regulerings-og arealplaner

    Eiendommen er regulert til konsentrert småhusbebyggelse i henhold til reguleringsplan Plan 994, Ytre Tasta datert 30.11.1982 og kommuneplan KP 2023-2040 datert 28.06.2024 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
    Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.

    Økonomi

    Boligens kostnader

    Felleskostnadene er kr 5.583,- pr. mnd. og inkluderer bl.a.: Styre- og forretningsførerhonorar, kontingenter, drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, strøm i fellesarealer, nedbetaling andel fellesgjeld, kommunale avgifter og TV/bredbånd.
    Felleskostnadene justeres normalt en til to ganger årlig i forhold til borettslagets faktiske utgifter.
    Iflg selger skal fellesutgifter settes ned 10% fra jan 2026.
    Oversikt over fordelingen av felleskostnadene foreligger ikke fra forretningsfører.
    Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. kr 9.333,- pr. år. / 13.051,5 kwh. (2024).
    Boligen er tilknyttet Altibox som leverandør av kabel-tv. Grunnpakke er inkl. i felleskostnadene. Tv-tuner/dekoder medfølger.
    Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Kjøper må selv tegne innboforsikring.

    Formuesverdi

    Formuesverdi for 2023 var kr 1.068.156,- ifølge skatteetaten. Beløpet forutsetter at eier bor fast i boligen (primærbolig).
    Ved eventuell øvrig bruk av eiendommen (f.eks. fritidsbolig, pendlerbolig, utleieobjekt) var formuesverdien for 2023 kr 4.272.625,-.
    Formuesverdien justeres normalt årlig. Se skatteetaten.no for mer informasjon om fastsettelse av formuesverdien.

    Opplysninger om fellesgjeld

    Andel formue er kr 17.061,- pr. 31.12.2024
    Andel fellesgjeld er kr 12.201,64,- pr. 31.10.2025
    Total fellesgjeld for boligselskapet er kr 1.240.875,- pr. 31.10.2025 og lånevilkårene er:
    Bank: Obos-Banken AS
    Lånenr.: 98208201107
    Lånetype: Annuitetslån
    Rentesats: 5,50%
    Restsaldo: 1 240 875,00
    Innfrielsesdato: 30.06.2026
    Type rente: Flytende rente
    Terminer i året: 12
    IN-avtale: Nei

    Omkostninger

    4 850 000,00 Prisantydning
    12 202,00 Andel av fellesgjeld
    --------------------------------------------------------
    4 862 202,00 Pris inkl. fellesgjeld
    Omkostninger
    8 212,00  Forkjøpsrett - forhåndsutlyst (kjøper)
    9 950,00  Gjensidige Boligkjøperpakke (valgfri)
    545,00  Tinglysing hjemmel
    545,00  Tinglysing panterettsdokument
    --------------------------------------------------------
    19 252,00 Omkostninger totalt
    --------------------------------------------------------
    4 881 454,00 Totalpris inkl. omkostninger
    --------------------------------------------------------

    Tilbud om lånefinansiering

    Megler formidler gjerne kontakt med rådgiver hos vår samarbeidspartner BN Bank. De har konkurransedyktige betingelser samt rask og løsningsorientert behandling av din lånesøknad. Krogsveen mottar et honorar for denne formidlingen.

    Betalingsbetingelser

    Kjøpesum inkludert omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være disponibelt hos megler 2 virkedager før overtagelsen.

    Annen viktig informasjon

    Eier

    Anne Grethe Gundersen

    Informasjon om borettslaget

    Leiligheten er tilknyttet Borettslaget Kittihagen. Borettslaget består av 89 leiligheter. Forretningsfører er OBOS Eiendomsforvaltning AS. Dugnad må påregnes. Dyrehold er tillatt, så lenge det ikke er til sjenanse for øvrige andelseiere.
  • Styrets arbeid i perioden (2024-2025): Det er i 2024 avholdt 6 styremøter. Disse møter er avholdt ved behov for å behandle innkomne saker og/eller der styre har behov for å diskutere seg imellom, innkomne saker eller generell drift av borettslaget. På møtene har vi faste poster som går på økonomi, søknader, klager og daglig vedlikehold av borettslaget. Møtene blir avhold hjemme hos styremedlemmene på rundgang. Styret har alltid fokus på økonomi styring og prøver etter beste evne å holde utgiftene nede og innenfor budsjett, uten at dette går på bekostning av verdien av boligene eller bomiljøet. Dette er ikke alltid like lett, da borettslaget er gammelt og vedlikeholdsoppgavene mange, noe som dessverre har ført til noe overforbruk på vedlikeholdsposten i 2024. Alle søknader som kommer inn til borettslaget blir behandlet på styremøte og fulgt opp videre med eventuell befaring før en endelig godkjenning. Det er viktig å merke seg at ingen søknader blir behandlet og godkjent muntlig av enkeltmedlemmer av styret. Mesteparten av styrets arbeid går med til å sikre daglig drift av borettslaget av mange saker som vi har jobbet med i 2024 vil vi trekke frem følgende: - Nytt brannvarslingssystem er installert, dette vil medføre en vesentlig lavere kost i tillegg til et bedre system med overvåking i fellesområder og varsling til naboer, samt at styret har en bedre oversikt om systemene er operative slik at vi kan ivareta vårt HMS ansvar her. Som ventet har det her vært noen innkjøringsproblemer, men i det store og hele har det nye systemet fungert bra. Vi vil her takke alle beboere for deres innsats for å sørge for at installasjonen gikk veldig greit. - Vi har fått gjennomført og avsluttet arbeidet med skifte av råtne vinduer som vi omtalte på Årsmøte i fjor. Det tok dessverre noe lengre tid enn vi hadde sett for oss før dette arbeid kom i gang på grunn av leverings utfordringer på materialer og kapasitet hos tømmermann. Det er viktig at beboere som ikke har fått malt listverk rundt de nye vinduer får gjort dette i løpet av 2025. Ellers er det generelt viktig at beboer gir beskjed til styret om det er noe feil og mangler med bolig som råte eller annet slik at vi kan få tatt tak i dette fortløpende - Reparert sløyser hvor det har vært lekkasje på to av firemannsboligene - Gitt innspill til tidlig fase av utarbeidelse av reguleringsplan for bygging på nabotomt (bensinstasjonstomten). For i best mulig grad sørge for at prosjektet ikke påvirker oss i Kittihagen negativt ga vi innspill til forsalg for reguleringsplan. Blant annet ba vi om at det hensyntas at en ikke foringer utsikt, får økt innsikt og at en har tilstrekkelig parkeringsdekning i prosjektet til at en ungår fremmedparkering på vår eiendom - Forsikringssaker. Det har i alt vært tre forsikringssaker i 2024 i tillegg har vi fulgt opp og fått avsluttet sak fra 2023. Alle disse saker går på vannskade, vi oppfordrer beboere til å være årvåkne og gjøre tiltak for å unngå at slike skader oppstår, da dette koster borettslaget en del penger i form av egenandel og økt forsikringspremie. I tillegg til at det er arbeidskrevende for styret og følge opp og svært kjedelig for den beboer som blir rammet. Styret vil gjøre oppmerksom på at om skaden kommer som følge av noe beboer burde gjort noe med eller er skyld i kan den enkelte andelseier selv bli ansvarlig for å dekke egenandel på 10,000 NOK - Dugnad, det ble avholdt dugnad med veldig godt oppmøte, kjekt og se at så mange stiller opp. Vi fikk gjort utrolig mye godt arbeid denne dagen, noe som er med på å øke første inntrykket av borettslaget. Vi kan nevne - tatt tak i og rettet feil påpekt på lekeplass inspeksjon - malt postkassestiver + mye mer som gjør det mer trivelig rundt oss. Dugnaden gir oss også en gylden mulighet til å bli bedre kjent med naboene, noe som øker samholdet og gir oss mer trygghet i hverdagen. Tradisjonen tro spanderte borettslaget pølser, hamburger og brus på dugnadsgjengen. Den daglige driften blir stort sett ivaretatt av styreleder, som har kontakt med de håndverkere som borettslaget benytter. Vi har gjennom årene fått tak i dyktige håndverkere som villig stiller opp for borettslaget når vi trenger det. I henhold til borettslagets vedtekter må kjøper godkjennes av styret som ny andelseier. Det er kjøpers ansvar at styregodkjenning blir gitt, men styret kan ikke nekte godkjenning uten saklig grunn. Iht. burettslagslova kan man bare eie én andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan være andelseiere. Sikringsordning: Borettslaget har en avtale med OBOS Factoring om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er seks - 6 - måneder regnet fra oppsigelsesdato. Dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.
  • Informasjon om forkjøpsrett

    Øvrige andelseiere i borettslaget og eventuelt medlemmer av boligbyggelaget har forkjøpsrett. I henhold til burettslagslova tar dette inntil 20 dager å avklare fra melding om salget er gitt borettslaget. Dersom boligen tas på forkjøpsrett løses kjøper fra avtalen.

    Overtakelse

    Etter nærmere avtale. Overtakelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten for øvrige andelseiere i borettslaget og eventuelt medlemmer av boligbyggelaget er avklart, samt at styrets godkjennelse er avklart. 

    Boligselgerforsikring

    Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring levert av Gjensidige.  
    Boligselgerforsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr 14 millioner. Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som hen mener utgjør en mangel ved eiendommen, vil Gjensidige behandle reklamasjonen på vegne av selger. Forsikringsvilkår kan fås ved henvendelse til megler.  
    Vedlagt salgsoppgaven følger selgers egenerklæringsskjema og tilstandsrapport. Interessenter må sette seg inn i dokumentene før bud inngis. 

    Boligkjøperforsikring

    Innen kontraktsmøtet må kjøper ta stilling til om det ønskes å bestille Boligkjøperpakken gjennom Gjensidige. I denne gunstige pakken er boligen ferdig forsikret og inkluderer rettshjelpsforsikring, også kalt Boligkjøperforsikring. Rettshjelpsforsikring gir trygghet og tilgang på profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler det første året etter overtagelse. Forsikringsselskapet behandler i så fall ethvert mangelskrav kjøper måtte ha overfor selger. 
    Boligkjøperpakken inkluderer bygningsforsikring for hus og hytte, innboforsikring, flytteforsikring og dobbel rentedekning - i situasjoner hvor kjøper ikke får solgt nåværende primærbolig.   
    Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken da kostnaden det første året legges til kjøpesummen for boligen. Det gjøres oppmerksom på Krogsveen mottar et honorar for denne formidlingen.
    Produktark for Boligkjøperpakken ligger vedlagt i salgsoppgaven.  
    Dersom ikke boligkjøperpakke ønskes kan kun rettshjelpsforsikring, også kalt boligkjøperforsikring, tegnes særskilt via megler. Rettshjelpsforsikringen varer i 5 år fra overtagelse og leveres gjennom Gjensidige. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon. 
    Selskap og privatpersoner som driver med kjøp/salg/utvikling som ledd i egen næringsvirksomhet kan ikke tegne boligkjøperpakke eller rettshjelpsforsikring. 

    Budgivning

    Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven og er også på vår hjemmeside Krogsveen.no. Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver.
    Vi oppfordrer til å gi bud elektronisk via GI BUD-knappen på eiendommens hjemmeside på Krogsveen.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt.  
    Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes pr SMS eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i SMS og e-post kan forekomme.
    For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3.
    Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser må derfor skje i god tid før fristens utløp.
    Bud i forbrukerforhold kan uansett ikke settes med kortere frist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. I tillegg kan ikke budet ha forbehold om at det skal holdes hemmelig ovenfor øvrige interessenter. Megler har iht lov om eiendomsmegling ikke anledning til å videreformidle disse budene, og de vil dermed heller ikke bli journalført.
    Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.

    Hvitvaskingsreglene

    I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak overfor kunder, herunder fullmektiger. Dette innebærer bl.a. å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon eller på annen godkjent måte, samt å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art.
    Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen.
    Hvis kjøper ikke bidrar til gjennomføring av kundekontrollen og dette fører til at transaksjonen blir forsinket eller ikke kan gjennomføres, vil dette ansees som mislighold av avtalen og gi selger rettigheter etter avhendingslova kapittel 5. I tilfeller der selger ikke bidrar til gjennomføring av løpende kundekontroll underveis i oppdraget, er det selger som misligholder sine forpliktelser etter avtalen og gi kjøper rettigheter etter avhendingslovens kapittel 4. Partene er selv ansvarlige for eventuelle kostnader og ansvar dette kan medføre. Eiendomsmegleren eller eiendomsmeglingsforetaket kan ikke holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i eiendomshandelen.
    Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon i én samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Megler har plikt til å melde fra til Økokrim om eiendomshandler som fremstår som mistenkelige. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. 

    Personopplysningsloven

    I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.

    Lovanvendelse

    Generelle bestemmelser
    Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. 
    Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
    En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
    Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke.  Dette er nærmere beskrevet nedenfor. 
    På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er".  Selger kan ikke ta «som den er»- forbehold overfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
    Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. 
    Forbrukerkjøp - definisjon
    Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
    Forbruker – avtalevilkår
    Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
    Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 andre ledd, dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
    Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
    Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon 
    Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. 
    Ikke-forbruker – avtalevilkår
    Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
    Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. 
    Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. 
    Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
    Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.

    Meglers vederlag

    Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:
    Vederlag: 1,20 % av salgssummen.
    Vederlag:
    Kontroll av hjemmel og heftelser  kr 2 900,00
    Markedsføringspakke  kr 26 900,00
    Oppgjør  kr 7 500,00
    Salgsoppgaver vanlige  kr 3 600,00
    Tilrettelegging  kr 17 000,00
    Visninger pr stk / Overtagelse  kr 4 000,00
    Utlegg:
    Eierskiftegebyr forretningsfører   kr 6 570,00
    Innhenting av informasjon forretningsførerer   kr 4 758,00
    Innhenting av offentlig opplysninger Stavanger kommune  kr 2 745,60
    Tinglysing sikring  kr 545,00
    Andre utgifter:
    AX tilstandsrapport leilighet  kr 10 750,00
    Foto  kr 4 500,00
    Interiørrådgiving - Meglerstøtte Rogaland   kr 1 500,00
    Vi er opptatt av verdiskapning, og har knyttet til oss samarbeidspartnere som skal sikre våre kunder de beste produkter og tjenester; 
    • I forbindelse med forberedelse av salget, innhenter vi informasjon om eiendommen hovedsakelig fra vår samarbeidspartner Amibita.
    • Gjensidige leverer boligselgerforsikring og tilbyr bygningsforsikring
    • Boligkjøperforsikring leveres av Hiscox og med Sedgwick som skadebehandler, og er formidlet gjennom Gjensidige.
    • BN bank tilbyr finansieringsløsninger
    •  Vår avdeling Krogsveen Pluss tilbyr flyttetjenester som utvask, visningsvask, lager, tømming og transport av flyttelass, i tillegg til å formidle kontakt med Flip for overflateoppussing.
    • I forbindelse med overtagelse av eiendommen tilbyr Overo avtale om strøm, alarm og bredbånd.
    • Krogsveen er, sammen med øvrige bransjeaktører, medeier i den digitale annonseringsplattformen Hjem som eies av Bomega AS.

    Opplysninger om oppdraget

    Oppdragsnummer 35-0382/25
    Eiendomsmegler Krogsveen AS, avd. Stavanger
    Nedre Strandgate 41, 4005, STAVANGER
    950 007 613
    Oppdragets KR-kode KR35.25382

    Dato

    Sist oppdatert: 19. november 2025 kl. 15:00

    Dokumenter

    Utskriftsvennlig salgsoppgave

    Område

    Legg til steder som er viktige for deg

    Prisutvikling for området

    Kvadratmeterpris
    0 kr/m²
    Endring
    ↘︎ % ()

    Visning

    Lurer du på noe?

    Vil du varsles om lignende boliger?

    Ved å lagre ditt boligsøk hos oss får du beskjed når vi har en bolig som ligner denne, før den legges ut på markedet!

    På flyttefot? Slik gjør vi det enklere for deg

    Skreddersydd flyttepakke

    Vi fikser håndverkere, vask, pakking, lagring og transport, og legger ut for utgiftene underveis.

    Hjelp med både kjøp og salg

    Hos oss har du din egen rådgiver gjennom hele kjøps- og salgsprosessen.

    Hjelp til finansiering

    Vårt samarbeid med BN Bank sikrer deg rask og løsningsorientert hjelp, til konkurransedyktige betingelser.