Komplett salgsoppgave

Høgatun 17

6 790 000 kr
95 m²
2 soverom
Velkommen til Høgatun 17- Rålekker leilighet i 4 etasje med terrasse på 25 m². 2 garasjeplasser. Sjekk utsikten.
Velkommen til Høgatun 17- Rålekker leilighet i 4 etasje med terrasse på 25 m². 2 garasjeplasser. Sjekk utsikten.
Kart
Del
Ny, påkostet hjørneleilighet (95 m²) med 25 m² terrasse i 4 etg. Vestvendt med panorama sjøutsikt og 2 garasjeplasser.

Unngå doble boligrenter

Vi tilbyr gunstig forsikring.
Sjekk estimert lånekostnad

    Pris

  • Prisantydning
    6 790 000 kr
  • Omkostninger
    180 790 kr
  • Totalpris
    6 970 790 kr

    Areal

  • BRUKSAREAL
    101 m²
  • BRA-I (internt bruksareal)
    95 m²
  • BRA-E (eksternt bruksareal)
    6 m²
  • TBA (terrasse-balkongareal)
    25 m²

    Nøkkelinfo

  • Etasje
    4
  • Byggeår
    2024
  • Soverom
    2 soverom
  • Bad
    2 bad
  • Type
    Eierleilighet
  • Eierform
    Eierseksjon
  • Fellesutgifter
    2 449 kr
  • Energimerke
    Rød A

Visning

For å delta på visning, ber vi om at du melder deg på. Da sikrer vi at du får nødvendig informasjon og at det er satt av tilstrekkelig med tid. Kontakt megler dersom annet tidspunkt ønskes. Husk å lese salgsoppgaven før visningen, så du stiller forberedt. NB. Visning utgår dersom det ikke er noen påmeldte.
Ønsker du kun å bli holdt orientert, kan du fra eiendommens hjemmeside få varsel om solgtpris, eller kontakte megler.
Lurer du på noe?

Beskrivelse

Kort om eiendommen

Moderne hjørneleilighet med utsikt og høy standard! Velkommen til Høgatun 17 – en ny og stilren 3-roms selveier fra 2024 med heis og svanemerkede materialer og gjennomgående kvaliteter. Leiligheten har 95 m² BRA og en solrik vestvendt terrasse på hele 25 m² med panoramautsikt. To flotte bad, eksklusivt kjøkken med corian benkeplate og integrerte hvitevarer. Leiligheten har gjennomgående høy standard og er betraktelig påkostet. Det medfølger to parkeringsplasser totalt ca. 6,7m, én med elbillader, innvendig bod og felles sykkelparkering. Balansert ventilasjon, sprinkleranlegg og moderne tekniske løsninger gir trygghet og komfort. Beliggende i et attraktivt og etablert boligområde med kort vei til kollektivtransport og servicetilbud. Her får du både kvalitet og beliggenhet – velkommen hjem!

Innhold og byggemåte

Eiendommen

Høgatun 17, 5308 KLEPPESTØ
Kommunenummer 4627, gårdsnummer 8, bruksnummer 1061, seksjonsnummer 37, ideell andel 1/1
Kommunenummer 4627, gårdsnummer 8, bruksnummer 1061, seksjonsnummer 1, ideell andel 2/99

Innhold

Totalt bruksareal BRA: 101 kvm
BRA-i:
1. etasje 95 kvm: Gang , stue/kjøkken, bad 1 , bad 2, Soverom 1,
Soverom 2 og teknisk rom.
BRA-e:
1. etasje 6 kvm: Bod.
Åpent areal:
1. etasje 25 kvm:
Boligen disponerer 1 bod i 1.etasje. Boden er tinglyst som en tilleggsdel til seksjonen.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra rapport med befaringsdato 30.08.2025 utført av Aasebø Takst AS.

Byggemåte

Selger har fått utarbeidet en tilstandsrapport, dvs. en teknisk gjennomgang av boligen hvor eventuelle avvik, risiko for kjøper og prisoverslag for hva som bør gjøres av oppgradering, er skissert. Se særskilt TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som viser hva som er boligens normale slitasje, alder og type, hva som er avvik fra dette og hva som bør/må utbedres. Rapporten og selgers egenerklæring er en del av salgsoppgaven og må leses nøye før bud inngis. Kjøper overtar ansvaret for de opplysninger som fremkommer av salgsdokumentasjonen, og kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde vært kjent eller som ikke kan anses å ha betydning for avtalen.  
Bygget er oppført i 2024 med svanemerkede materialer uten
giftstoffer.
Bygningen har malte trevinduer med 3-lags glass.
Utsiden er belagt med aluminiumsbeslag.
Bygningen har malt balkongdør i tre og glassfelt utsiden av
balkongdør er i aluminium, Det er brann- og lydklassifisert entrédør.
Balkong med terrassebord og tettesjikt under.
Les forøvrig mer om byggemåte og den tekniske tilstanden i rapporten.
I henhold til tilstandsrapporten er fordelingen av tilstandsgrader fordelt på tilstandsgrad 0 og tilstandsgrad 1.

Moderniseringer og påkostninger

Her er en oversikt på hva som er oppgradert i forhold til standard på leiligheten :
• Farge på alle innvendige vegger. kr . 20 000
• Glass skyvedør til stue kr. 4000
• topp utstyr pakke på begge bad med store fliser, regndusj, håndklevarmer og speilskap kr. 108 000
• Skyvedørsgarderober fra Amiga i entre og hovedsoverom, øvrige garderobeløsning på gjesterom og hovedsoverom fra Ikea kr 50 000
• Oppgradert kjøkken til malt modell med tilhørende integrerte hvitevarer, corian benkeplate og store fliser på vegg kr 150 000
• Ekstra belysning takskinner med sorte spotter og diverse taklamper samt en del ekstra stikk-kontakter på flere rom alt utført av Solberg Thomsen kr. 60 000
• Spesialtilpasset solskjerming med rullegardiner og lameller fra Luxaflex, takskinner for gardinoppheng kr. 50 000
• 2 stk garasjeplasser kr. 500 000

Løsøre og tilbehør

Vi viser til liste fra Norges Eiendomsmeglerforbund som gjelder fra 01.01.2020 angående løsøre og tilbehør.

Oppvarming

Boligen har elektrisk oppvarming og balansert ventilasjon.
Dersom beboelsesrom ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning, følger dette heller ikke med. 

Ferdigattest/brukstillatelse

Det foreligger ferdigattest på BK1 bygg 2 og 3 inkludert tilhørende utomhusanlegg samt parkeringskjeller og parkering/innkjøring på f_P-3 og f_P-4 på gnr. 8 bnr. 1061, datert 02.08.2024. 
Denne kan fås ved henvendelse til megler.

Tinglyste heftelser og rettigheter

Leiligheten overdras fri for pengeheftelser.
Sameiet har legalpant for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet iht. eierseksjonsloven § 31. Pantet er begrenset oppad til 2G, (G = folketrygdens grunnbeløp). 
Det er tinglyst følgende servitutter på sameiets eiendom:
Heftelser i eiendomsrett:
Dagboknr 682974-1, tinglyst 23.06.2022, type heftelse: Bestemmelse om nettstasjon
Dette er en avtale om rettigheter og plikter ved bygging, drift og vedlikehold av frittstående nettstasjon med tilhørende kabelanlegg, og gjelder mellom Gnr.8, Bnr.976 og Norgesnett AS.
Dagboknr 1236214-1,2, tinglyst 06.11.2023, type heftelse: Bestemmelse om veg
De til enhver tid gjeldende eierne av Gnr.8, Bnr.1062 og 1063 i Askøy kommune har rett til ferdsel over Bnr.1061 for tilkomst til felles vei på Bnr.976, og garasje/parkeringsanlegg på Gnr.1061.
Dagboknr 1414182, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Bruksrett
Gnr.8, Bnr.976 i Askøy kommune gir Gnr.8, Bnr.1061, Bnr.1062 og Bnr.1063 bruksrett til felles uteoppholdsareal
(regulert som f_P1 i gjeldende reguleringsplan for Høgatun, Ø. Kleppe, gnr.8, bnr.9 m.fl., PlanID 4627_260) på Bnr.976 sin eiendom.
Gnr. 8, bnr. 106l gir gnr. 8, bnr. 1062 og bnr 1063 bruksrett til felles lekeplasser.
Gnr. 8, bnr. 1061, bnr. 1062 og bnr. 1063 hefter etter sin forholdsmessige bruk solidarisk for nødvendig drift og vedlikehold av felles uteoppholdsareal og felles lekeplasser. Slikt ansvar vil bli nærmere regulert i vedtekter.
Gnr. 8, bnr. 1061, bnr. 1062 og bnr. 1063 gir hverandre gjensidig rett til adkomst over sine eiendommer for nødvendig tilkomst til felles uteoppholdsareal på gnr. 8/976 og felles lekeplasser på gnr. 8, bnr. 1061.
Dagboknr 1414287, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Erklæring/avtale.
Gnr. 8, bnr. 976 og gnr. 8, bnr. 106l i Askøy kommune gir gr. 8, bnr. 1062 i samme kommune rett til å utføre alle nødvendige arbeider i forbindelse med opparbeidelse og ferdigstillelse av alt fellesareal på sine eiendommer.
I rettigheten ligger at gnr. 8, bnr. 1062 også har rett til adkomst over gnr. 8, bnr. 976 og gnr. 8, bnr. 106l.
Dagboknr 1414661-1, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Bestemmelse om parkering
Gnr.8, Bnr.1061 i Askøy kommune gir Gnr.8, Bnr.1062 rett til 9 parkeringsplasser i garasje og 2 parkeringsplasser på felles parkeringsplass (regulert som f_P1 i gjeldende reguleringsplan for Høgatun, Ø. Kleppe, gnr.8, bnr.9 m.fl., PlanID 4627_260) på bnr.1061 sin eiendom. Parkeringsgarasjen skal organiseres som et garasjesameie, hvor hver parkeringsplass for bil gis 2 andeler i sameiet. Gnr.8, Bnr.1062 hefter sine andeler solidarisk for nødvendig drift og vedlikehold av parkeringsgarasjen. Slikt ansvar vil bli nærmere regulert i sameiets vedtekter. Gnr.8, Bnr.1062 hefter sin forholdsmessige bruk solidarisk for nødvendig drift og vedlikehold av felles parkeringsplass.
Dagboknr 1414671, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Bestemmelse om parkering.
Gnr. 8, bnr. 106l i Askøy kommune gir gnr. 8,
bnr. 1063 i samme kommune rett til ti
parkeringsplasser i parkeringsgarasje og rett to
parkeringsplasser på felles parkeringsplass
(regulert som lP3 i gjeldende reguleringsplan
for Høgatun, Ø. Kleppe, gnr. 8, bnr. 9 m.fl., PlanID 4627_260) på Bnr.1061 sin eiendom.
Parkeringsgarasjen skal organiseres som et garasjesameie, hvor hver parkeringsplass for bil gis 2 andeler i sameiet. Gnr.8, Bnr.1063 hefter etter sine andeler solidarisk for nødvendig drift og vedlikehold av parkeringsgarasjen. Slikt ansvar vil bli nærmere regulert i sameiets vedtekter.
Dagboknr 1414688-1, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Bestemmelse om adkomstrett
De til enhver tid gjeldende eierne av Gnr.8, Bnr.1062 og 1062 i Askøy kommune har rett til ferdsel og Bnr.1061 for tilkomst til felles vei på Bnr.976, og garasje-/parkeringsanlegg på Bnr.1061. Vedlikeholdsansvaret reguleres nærmere av de til enhver tid gjeldende vedtekter for parkering på Bnr.1061.
Dagboknr 1414715, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Erklæring/avtale
De til enhver tid gjeldende eierne av Gnr.8, Bnr.1061,1062 og 1063 i Askøy kommune har rett til å ha liggende, benytte og vedlikeholde tilkomstvei (med fortau) og VA-ledninger over Gnr.8, Bnr.976 i Askøy kommune.
Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få prioritet etter ovennevnte heftelser og servitutter. 
Eiendommen er seksjonert 08.01.2024 med dagboknr 950561.
Opprettet seksjoner:
SNR: 37
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning
Sameiebrøk: 941/82632
Eiendommens rettigheter:
Servitutter:
Dagboknr 1414182-1, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Bruksrett
Dagboknr 1414182-5, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Bestemmelse om adkomstrett
Dagboknr 1414182-6, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Bestemmelse om adkomstrett
Dagboknr 1414715-1, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Bestemmelse om adkomstrett
Dagboknr 1414715-2, tinglyst 07.05.2024, type heftelse: Bestemmelse om vann /kloakk
Se ovennevnte tekst om de tinglyste servituttene på sameiets eiendom, da det er tinglyst både som rettigheter og heftelser i eiendomsrett.
Dokumentene kan fås ved henvendelse til megler.

Diverse

Tilbud av produkter og tjenester fra våre samarbeidspartnere
Vi er opptatt av verdiskapning, og har knyttet til oss samarbeidspartnere som skal sikre våre kunder de beste produkter og tjenester;
• Gjensidige leverer boligselgerforsikring og tilbyr bygningsforsikring
• Boligkjøperforsikring leveres av Hiscox og med Sedgwick som skadebehandler, og er formidlet gjennom Gjensidige.
• BN bank tilbyr finansieringsløsninger
• Vår avdeling Krogsveen Pluss tilbyr flyttetjenester som utvask, visningsvask, lager, tømming og transport av flyttelass, i tillegg til å formidle kontakt med Flip for overflateoppussing.
• I forbindelse med overtagelse av eiendommen tilbyr Overo avtale om strøm, alarm og bredbånd.
• Krogsveen er, sammen med øvrige bransjeaktører, medeier i den digitale annonseringsplattformen Hjem.

Beliggenhet og tomteforhold

Beliggenhet

Eiendommen på Høgatun 17 har en svært attraktiv beliggenhet i et rolig og veletablert boligområde. Her kan du nyte en fantastisk utsikt som
virkelig setter prikken over i-en, samtidig som omgivelsene er pene og godt opparbeidet. Området oppleves fredelig og barnevennlig, med lite
trafikk og kort vei til naturen.
Samtidig bor du sentralt med et bredt spekter av servicetilbud innen kort rekkevidde. Fra eiendommen er det enkel tilgang til
dagligvarebutikker, kjøpesenter, skoler, barnehager og offentlig kommunikasjon, noe som gjør hverdagen både praktisk og bekvem.

Adkomst

Se Google maps - det er enkelt å finne frem i kartet.
 

Barnehager, skoler og fritid

Barnehager:
Kleppe barnehage
Haugen barnehage
Ø Kleppe barnehage
Skoler:
Kleppe skole
Kleppestø barneskole
Kleppestø ungdomsskole
Askøy videregående skole
Informasjon om tilhørende skolekretser er hentet fra Prognosesenteret som dataleverandør, og tilhørigheten kan årlig endres av kommunen. Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, ber vi om at det rettes en særskilt henvendelse til kommunen for oppdatert informasjon.

Beskrivelse av tomt

Eiertomt på 5 577 kvm som tilhører sameiet. Tomten er fellesareal.  

Parkering

To parkeringsplasser, nummer 7 og 8, i garasjeanlegg. Garasjeanlegg er på seksjonsnummer 1.

Vei, vann og avløp

Eiendommen har adkomst via privat vei med felles vedlikeholdsansvar for Sameiet.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Sameiet er ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulerings-og arealplaner

Eiendommen er regulert til boligbebyggelse i henhold til reguleringsplan Høgatun, Ø. Kleppe, gnr. 8, bnr. 9 m.fl. datert 02.11.2017 med tilhørende reguleringsbestemmelser datert 12.12.2016. Revidert 13.05.2022.
I henhold til kommuneplanens arealdel 2012-2023 datert 13.12.2012, er et delareal på 61 kvm i hensynssone for nedslagsfelt drikkevann.
Ingen reguleringsplaner under arbeid innenfor 50 meter fra eiendommen.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.

Økonomi

Boligens kostnader

Fellesutgiftene er kr 2 848,30,- pr. mnd. og inkluderer: Felles drift av anlegget, vask av fellesarealer,
gartnertjeneste, Tv og internett.
Fordeling av felleskostnader:
FK likt fordelt: kr 698,50,-
TV/Bredbånd: kr 509,-
FK etter brøk: kr 1 240,80,-
Parkeringsplasser: kr 400,- for 2 parkeringsplasser til sammen.
Fellesutgiftene justeres normalt en til to ganger årlig i forhold til sameiets faktiske utgifter.

Kommunale utgifter

Kommunale avgifter er kr 17 133,- for inneværende år. (prognose). I dette inngår gebyr for vann, avløp og eiendomsskatt.
BIR står for renovasjon med et årsgebyr på kr 2 919,40,-I tillegg vil alle lukeåpninger, på nedgravde fellesløsninger for restavfall, faktureres etterskuddsvis på neste terminforfall.
Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. 8 500 kwh. pr. år. 
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk og avtaler.

Formuesverdi

Formuesverdi for 2024 var kr 1 350 000,- ifølge selger. Beløpet forutsetter at eier bor fast i boligen (primærbolig).
Formuesverdien justeres normalt årlig. Se skatteetaten.no for mer informasjon om fastsettelse av formuesverdien.

Eiendomsskatt

Eiendomsskatten utgjør kr.  1 346,- pr år.

Omkostninger

6 790 000,00 Prisantydning
Omkostninger
169 750,00  Dokumentavgift til staten (2,5% av kjøpesum)
9 950,00  Gjensidige Boligkjøperpakke (valgfri)
545,00  Tinglysing panterettsdokument
545,00  Tinglysing skjøte
--------------------------------------------------------
180 790,00 Omkostninger totalt
--------------------------------------------------------
6 970 790,00 Totalpris inkl. omkostninger
--------------------------------------------------------
Totalpris inkl. omkostninger forutsetter kjøp til prisantydning.
Det tas forbehold om endringer i avgifter og gebyrer. 

Tilbud om lånefinansiering

Megler formidler gjerne kontakt med rådgiver hos vår samarbeidspartner BN Bank. De har konkurransedyktige betingelser samt rask og løsningsorientert behandling av din lånesøknad. Krogsveen mottar et honorar for denne formidlingen.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum inkludert omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være disponibelt hos megler 2 virkedager før overtagelsen.

Annen viktig informasjon

Eier

Kåre Andreassen og Randi Charlotte Andreassen

Informasjon om sameiet

Sameiets navn er Sameiet Kleppekollen I-III.
Sameiet er opprettet ved seksjonering tinglyst 8.1.2024.
Sameiet består av 66 boligseksjoner (leiligheter) og 1 næringsseksjon (garasjeseksjon) på eiendommen gnr. 8, bnr. 1061 i Askøy kommune.
Forskjøpsrett:
Det er ikke forkjøpsrett eller styregodkjenning.
Forsikring:
Tryg forsikring.
Den enkelte bruksenhet består av en hoveddel, samt eventuelt en eller flere seksjonerte tilleggsdeler. Hoveddelen består av en klart avgrenset og sammenhengende del av bebyggelsen på eiendommen, med egen inngang.
Seksjonerte tilleggsdeler består av:
•Boder
•Parkeringsplasser, både for bil og MC (gjelder kun for næringsseksjonen)
•Garasjer (gjelder kun for næringsseksjonen)
De deler av eiendommen som ikke inngår i de enkelte bruksenheter er fellesareal.
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon og har full rettslig råderett over egen seksjon og eventuelle seksjonerte tilleggsdeler.
Bruken av bruksenheten og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for de andre seksjonseierne.
Seksjonseierne har ikke rett til å foreta arbeider som påvirker/berører sameiets fellesarealer og fellesanlegg uten forhåndsgodkjenning fra styret/årsmøtet.
Dyrehold:
Dyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Se for øvrig til husordensreglene.
Vedlikehold:
Sameiet skal holde utvendige og innvendige fellesarealer, inkludert bygningen og felles installasjoner, forsvarlig ved like. Vedlikeholdet skal utføres slik at skader på fellesarealene og de enkelte seksjonene forebygges, og slik at seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter alt som ikke faller inn under den enkelte seksjonseiers vedlikeholdsplikt, jf. punkt 5-1. Vedlikeholdsplikten omfatter også reparasjon og utskifting når det er nødvendig, og utbedring av tilfeldige skader.
Seksjonseieren skal holde seksjonen, andre rom og annet areal som hører til seksjonen – herunder tilleggsdel og arealer som seksjonen har eksklusiv bruksrett til - forsvarlig vedlike, slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for de andre seksjonseierne. Seksjonseierne skal vedlikeholde slikt som vinduer, rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett, varmtvannsbereder og vask, apparater og innvendige flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjoner og utskifting av slikt som rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slik som vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg-, gulv- og himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer.
Seksjonseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og fra egen vannlås/sluk og fram til sameiets felles-/hovedledning. Seksjonseieren skal også rense eventuelle sluk på verandaer, balkonger o. l.
Seksjonseieren skal holde seksjonen fri for insekter og skadedyr.
Oppdager seksjonseieren skade i seksjonen som Sameiet er ansvarlig for å utbedre, plikter seksjonseieren straks å sende melding til Sameiet v/styret.
Bruk av grill:
Det er kun tillatt med elektrisk- eller gassgrill på balkong/terrasse. Gassbeholdere må oppbevares forskriftsmessig.
Felleskostnader:
Med mindre annet fremgår av vedtektene skal beregning av felleskostnadene internt mellom boligseksjonene ikke utelukkende fordeles etter sameiebrøken, men ha følgende fordelingsnøkkel:
•40 % skal deles likt mellom seksjonseierne
•60 % skal fordeles etter sameiebrøk
Den enkelte seksjonseier skal forskuddsvis betale et akontobeløp som fastsettes på årsmøtet, eller av styret, for å dekke sin andel av felleskostnadene.
Garasjeseksjonen:
Kostnadene til drift, forsikring og vedlikehold av Garasjeseksjonen, samt tilkomst til denne, fordeles mellom sameierne i Garasjesameiet.
Avfallshåndtering:
Husholdningsavfall skal kildesorteres etter kommunens anvisning. Avfallsbeholder skal kun inneholde kildesortert husholdningsavfall i blå, grønne og restavfallsposer. Papp, kartong, papir og gavepapir må legges i egen papirbeholder. Glass og metallemballasje skal leveres på egne returpunkter eller gjenbruksstasjoner utenfor sameiets område. Hageavfall, store gjenstander og byggeavfall skal leveres til kommunens gjenbruksstasjoner.
Det må ikke settes avfall utenfor søppelcontainerne. Det må heller ikke hensettes avfall i fellesarealene eller utenfor egen inngangsdør.
Kopi av dokumenter fra forretningsfører kan fås ved henvendelse til megler.

Overtakelse

Etter nærmere avtale.

Boligselgerforsikring

Det gjøres oppmerksom på at selger ikke har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven. Likevel foreligger selgers egenerklæring og godkjent tilstandsrapport som interessenter må sette seg inn i før bud inngis. Eventuelle reklamasjoner må rettes direkte til selger.  

Boligkjøperforsikring

Innen kontraktsmøtet må kjøper ta stilling til om det ønskes å bestille Boligkjøperpakken gjennom Gjensidige. I denne gunstige pakken er boligen ferdig forsikret og inkluderer rettshjelpsforsikring, også kalt Boligkjøperforsikring. Rettshjelpsforsikring gir trygghet og tilgang på profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler det første året etter overtagelse. Forsikringsselskapet behandler i så fall ethvert mangelskrav kjøper måtte ha overfor selger. 
Boligkjøperpakken inkluderer bygningsforsikring for hus og hytte, innboforsikring, flytteforsikring og dobbel rentedekning - i situasjoner hvor kjøper ikke får solgt nåværende primærbolig.   
Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken da kostnaden det første året legges til kjøpesummen for boligen. Det gjøres oppmerksom på Krogsveen mottar et honorar for denne formidlingen.
Produktark for Boligkjøperpakken ligger vedlagt i salgsoppgaven.  
Dersom ikke boligkjøperpakke ønskes kan kun rettshjelpsforsikring, også kalt boligkjøperforsikring, tegnes særskilt via megler. Rettshjelpsforsikringen varer i 5 år fra overtagelse og leveres gjennom Gjensidige. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon. 
Selskap og privatpersoner som driver med kjøp/salg/utvikling som ledd i egen næringsvirksomhet kan ikke tegne boligkjøperpakke eller rettshjelpsforsikring. 

Budgivning

Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven og er også på vår hjemmeside Krogsveen.no. Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver.
Vi oppfordrer til å gi bud elektronisk via GI BUD-knappen på eiendommens hjemmeside på Krogsveen.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt.  
Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes pr SMS eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i SMS og e-post kan forekomme.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3.
Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser må derfor skje i god tid før fristens utløp.
Bud i forbrukerforhold kan uansett ikke settes med kortere frist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. I tillegg kan ikke budet ha forbehold om at det skal holdes hemmelig ovenfor øvrige interessenter. Megler har iht lov om eiendomsmegling ikke anledning til å videreformidle disse budene, og de vil dermed heller ikke bli journalført.
Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.

Hvitvaskingsreglene

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak overfor kunder, herunder fullmektiger. Dette innebærer bl.a. å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon eller på annen godkjent måte, samt å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art.
Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen.
Hvis kjøper ikke bidrar til gjennomføring av kundekontrollen og dette fører til at transaksjonen blir forsinket eller ikke kan gjennomføres, vil dette ansees som mislighold av avtalen og gi selger rettigheter etter avhendingslova kapittel 5. I tilfeller der selger ikke bidrar til gjennomføring av løpende kundekontroll underveis i oppdraget, er det selger som misligholder sine forpliktelser etter avtalen og gi kjøper rettigheter etter avhendingslovens kapittel 4. Partene er selv ansvarlige for eventuelle kostnader og ansvar dette kan medføre. Eiendomsmegleren eller eiendomsmeglingsforetaket kan ikke holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i eiendomshandelen.
Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon i én samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Megler har plikt til å melde fra til Økokrim om eiendomshandler som fremstår som mistenkelige. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. 

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.

Lovanvendelse

Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. 
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke.  Dette er nærmere beskrevet nedenfor. 
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er".  Selger kan ikke ta «som den er»- forbehold overfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. 
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 andre ledd, dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon 
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. 
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. 
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. 
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.

Meglers vederlag

Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:
Vederlag: Fastpris kr 50.000,-
Tilrettelegging: kr 17.000,-
Oppgjør: kr 7.500,-
Markedspakke: kr 27.400,-
Visninger: kr 4.000,- pr. visning
Oppslag eiendomsregister: kr 2.900,-
Kommunale opplysninger: kr 5.484,-
Fotopakke: kr 14.000,- 
Megler har i tillegg krav på dekning av følgende utlegg:
Eierskfiftegebyr forretningsfører: kr 6.570,-
Innhenting av informasjon fra forretningsfører: kr 4.038,-
 Tilstandsrapport: kr 5.000,-

Opplysninger om oppdraget

Oppdragsnummer 75-0049/25
Eiendomsmegler Krogsveen AS, avd. Askøy
Gamle kleppestøvegen 2, 5300, KLEPPESTØ
950007613
Oppdragets KR-kode KR75.2549

Dato

Sist oppdatert: 03. september 2025 kl. 09:57

Dokumenter

Utskriftsvennlig salgsoppgave

Område

Legg til steder som er viktige for deg

Prisutvikling for området

Kvadratmeterpris
0 kr/m²
Endring
↘︎ % ()

Visning

For å delta på visning, ber vi om at du melder deg på. Da sikrer vi at du får nødvendig informasjon og at det er satt av tilstrekkelig med tid. Kontakt megler dersom annet tidspunkt ønskes. Husk å lese salgsoppgaven før visningen, så du stiller forberedt. NB. Visning utgår dersom det ikke er noen påmeldte.
Ønsker du kun å bli holdt orientert, kan du fra eiendommens hjemmeside få varsel om solgtpris, eller kontakte megler.
Lurer du på noe?

Vil du varsles om lignende boliger?

Ved å lagre ditt boligsøk hos oss får du beskjed når vi har en bolig som ligner denne, før den legges ut på markedet!

På flyttefot? Slik gjør vi det enklere for deg

Skreddersydd flyttepakke

Vi fikser håndverkere, vask, pakking, lagring og transport, og legger ut for utgiftene underveis.

Hjelp med både kjøp og salg

Hos oss har du din egen rådgiver gjennom hele kjøps- og salgsprosessen.

Hjelp til finansiering

Vårt samarbeid med BN Bank sikrer deg rask og løsningsorientert hjelp, til konkurransedyktige betingelser.