Komplett salgsoppgave

Gulaksveien 2

2 350 000 kr
69 m²
2 soverom
Enlys og luftig leilighet med store vindusflater.
Enlys og luftig leilighet med store vindusflater.
Kart
Del
Bjørg Turid Engeland
Presenteres av
Bjørg Turid Engeland
Kristianslyst
Leilighet i 7. etasje med flott utsikt og gode solforhold. Romslig innglasset balkong. Heis.

Unngå doble boligrenter

Vi tilbyr gunstig forsikring.
Sjekk estimert lånekostnad
  • Prisantydning
    2 350 000 kr
  • Andel fellesgjeld
    171 407 kr
  • Omkostninger
    8 776 kr
  • Totalpris
    2 530 183 kr
  • Etasje
    7
  • Byggeår
    1972
  • Soverom
    2 soverom
  • Bad
    1 bad
  • Primærrom
    69 m²
  • Type
    Andelsleilighet
  • Eierform
    Andel
  • Fasiliteter
    Heis og Balkong/Terrasse
  • Fellesutgifter
    5 492 kr
  • Energimerke
    Rød E

Visning

Vi legger til rette for gode visninger med tid til alle. Kontakt megler på telefon eller via linken «visningspåmelding» for å avtale tidspunkt. Det vil ikke bli avholdt visning uten påmelding. Husk også å lese salgsoppgaven før visningen.
Lurer du på noe?

Beskrivelse

Kort om eiendommen

Gulaksveien 2 har en attraktiv beliggenhet sentralt på Mariero/Kristianslyst. Det er et rolig og etablert boligområde med kort vei til skole, barnehage og idrettsanlegg.
Helgø Meny og Coop Obs er like i nærheten, det er også kort vei til frisørsalong, kafé, apotek og legesenter.
Mariero og Kristianslyst byr på flotte turområder som Vannassen, Sørmarka og Vaulen friluftsområde.
Busstopp like ved leiligheten med godt kollektivtilbud slik at du kommer deg raskt til både Stavanger og Sandnes sentrum. Det er også kort vei til Mariero togstasjon.
Boligen kort oppsummert:
- Stor innglasset balkong med gode solforhold.
- Nytt gulv i hele leiligheten 2022.
- Malte overflater 2022.
- Smart planløsning.
Velkommen til visning!

Innhold og byggemåte

Eiendommen

Gulaksveien 2, 4017 STAVANGER
Kommunenummer 1103, gårdsnummer 20, bruksnummer 148
Andelsnummer 346, Kristianslyst 1 Borettslaget, organisasjonsnummer 954812944

Innhold

Totalt bruksareal: 69 kvm
Totalt primærrom: 69 kvm
Bruksareal:
7.Etasje 69 kvm
Primærrom:
7. etasje 69 kvm: Stue, bad, vaskerom, entre, kjøkken, 2 soverom.
Sekundærrom:
7. etasje 0 kvm:
I tillegg disponerer boligen en bod i underetasje på ca. 1m2.)
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport datert 05.09.2022, utført av Anticimex Stavanger AS. Arealene er beregnet og rom er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene.
Se forøvrig punkt ferdigattest for detaljert beskrivelse av det minste soverommet.

Byggemåte

Selger har fått utarbeidet en tilstandsrapport, dvs. en teknisk gjennomgang av boligen hvor eventuelle avvik, risiko for kjøper og prisoverslag for hva som bør gjøres av oppgradering, er skissert. Se særskilt TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som viser hva som er avvik fra boligens normale slitasje, alder og type, eller som bør/må utbedres. Rapporten og selgers egenerklæring er en del av salgsoppgaven og må leses nøye før bud inngis. Kjøper overtar ansvaret for de opplysninger som fremkommer av salgsdokumentasjonen, og kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde vært kjent eller som ikke kan anses å ha betydning for avtalen.
Bygningen er iht. tilstandsrapporten oppført i tre, mur og betong.
- Grunnmur av betong.
- Yttervegger av mur og trekonstruksjoner.
- Vinduer med 2-lags glass.
- Flatt yttertak.
- Etasjeskiller i betong.
- Elektrisk oppvarming.
Sammendrag av boligen tilstandsgrader:
TG1: 73%
TG2: 27%
TG3: 0%
TGIU (ikke undersøkt) 0%
Takstmann har vurdert flere byggeelementer pr. rom. Det vil si at et rom kan ha flere forskjellige tilstandsgrader. Det er viktig å sette seg inn i rapporten.
Takstmann har gitt følgende tilstandsgrader: Se vedlagt tilstandsrapport for supplerende tekst.
Bad:
TG1: Overflater himling - Vannrør - Avløpsrør (ink. sluk) - Slukets tilkomstmulighet for rengjøring - Slukets plassering i forhold til at vann utenfor dusjsonen kan nå det - Sanitærutstyr / innredning - Fukt i tilliggende konstruksjoner.
TG2: Ventilasjon, overflater vegg, overflate gulv, membran/tettesjikt/overgang til sluk, fallforhold. Se supplerende tekst i vedlagt tilstandsrapport.
Til info: Foretatt hulltaking i tilstøtende rom til våtsone. Ikke registrert forhøyede verdier eller andre avvik.
Vaskerom:
TG1: Overflater himling - Overflater vegger - Vannrør - Avløpsrør (ink. sluk) - Varmtvannsbereder - Slukets tilkomstmulighet for rengjøring - Slukets plassering i forhold til at vann utenfor dusjsonen kan nå det.
TG2: Ventilasjon, overflater gulv, membran/tettesjikt/overgang til sluk. Fukt i tilliggende konstruksjoner, fallforhold. Se supplerende tekst i tilstandsrapport som ligger vedlagt.
Kjøkken:
TG1: Overflater himling - Overflater gulv - Vannrør - Avløpsrør - Ventilasjon
TG2: Overflater vegg, innredning. Se supplerende tekst i tilstandsrapport som ligger vedlagt.
Øvrige rom:
TG1: Overflater himling - Overflater vegger - Overflater gulv - Innerdører - Ventilasjon (gjelder kun for P-ROM)
Etasjeskiller:
TG1: Skjevhetsmåling.
Tekniske anlegg, VVS anlegg:
TG1: Vannrør (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom) - Hovedstoppekran - Avløpsrør. (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom) - Varmtvannsbereder (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom) - Ventilasjon
TG2: Stakeluke.
P-rom:
TG1: Rømningsvei - Dagslysflate - Takhøyde
Elektriske anlegg:
TG2: Det foreligger kontroll fra det lokale el-tilsynet nyere enn fem år. Det er observert synlige ledninger i sikringsskapet. Med bakgrunn i de registrerte avvik bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.
Brann:
TG1: Brannslokkingsutstyr - Røykvarslere - Rømningsveier - Brannskiller
Yttervegger inkl. fasader og konstruksjon:
TG1: Konstruksjon.
TG2: Enkel fasadeplate på balkong har sprekk.
Dører og vinduer:
TG1: Vinduer og dører.
Til info: Vinduer er av eldre dato, og det må forventes høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet med vinduer fra nyere dato. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på vinduer hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.
Balkong:
TG1: Utkragede eller understøttede konstruksjoner (balkonger, verandaer)

Moderniseringer og påkostninger

- Malte overflater i stue og gang 2022.
- Nytt gulv i hele leiligheten 2022.

Standard

Se vedlagt tilstandsrapport for boligens byggetekniske standard.

Løsøre og tilbehør

Vi viser til liste fra Norges Eiendomsmeglerforbund som gjelder fra 01.01.2020 angående løsøre og tilbehør.

Oppvarming

Varmekabler i gulv på bad. Ellers elektrisk oppvarming. Dersom beboelsesrom ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.

Ferdigattest/brukstillatelse

Det foreligger ferdigattest på eiendommen datert 15.03.1972. Denne kan fås ved henvendelse til megler.
Det foreligger ferdigattest på fasadeendring kledning trappetårn, riving-/nytt vindfang på eiendommen datert 18.03.2009
Det foreligger ferdigattest på innglassing av eksisterende terrasse på eiendommen datert 12.08.2014
Det gjøres oppmerksom på at det minste soverommet er ombygget fra klær/mat bod til soverom og oppfyller ikke dagens forskriftskrav for dagslys. Dette er ikke omsøkt/bruksendret hos kommunen. Kjøper overtar alt ansvar, kostnad og risiko for dette videre.
Kjøper overtar eiendommen slik den framstår på visning.

Tinglyste heftelser og rettigheter

Utover andel fellesgjeld overdras leiligheten fri for pengeheftelser.
Borettslaget har legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav som følger av borettslagsforholdet iht. burettslagsloven § 5-20. Pantet er begrenset oppad til 2G (G = folketrygdens grunnbeløp).
Det er tinglyst følgende servitutter på borettslagets eiendom:
Dbnr. 5271. Tinglyst 05.06.1970 - Erklæring/avtale
Stavanger kommune har rett til å legge og vedlikeholde vann-,kloakk-, og elektriske ledninger over tomten.
Rettighetshaver: Stavanger kommune
Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få pant etter ovennevnte heftelser og servitutter.

Eventuell adgang til utleie

Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste år. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. burettslagslova § 5-6. Utleie forutsetter at leiligheten har forsvarlige radonverdier. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Beliggenhet og tomteforhold

Beliggenhet

Gulaksveien 2 har en attraktiv beliggenhet sentralt på Mariero/Kristianslyst. Det er et rolig og etablert boligområde med kort vei til skole, barnehage og idrettsanlegg.
Helgø Meny og Coop Obs er like i nærheten, det er også kort vei til frisørsalong, kafé, apotek og legesenter.
Mariero og Kristianslyst byr på flotte turområder som Vannassen, Sørmarka og Vaulen friluftsområde.
Busstopp like ved leiligheten med godt kollektivtilbud slik at du kommer deg raskt til både Stavanger og Sandnes sentrum. Det er også kort vei til Mariero togstasjon.

Adkomst

Det vil bli skiltet med Krogsveen visningsskilt ved fellesvisning.

Barnehager, skoler og fritid

Hillevåg barnehage Avdeling Tyrihan... 0.7 km
Steinerbarnehagen Bukkene Bruse 0.8 km
Sandvikveien barnehage 0.9 km
Steinerskolen i Stavanger (1-13 kl.) 0.8 km
Kvaleberg skole (1-7 kl.) 0.9 km
Vaulen skole (1-7 kl.) 1.5 km
Kristianslyst skole (8-10 kl.) 0.6 km
Hinna skole (8-10 kl.) 2.8 km
Hetland videregående skole 0.8 km
Godalen videregående skole 2.7 km
Informasjon om tilhørende skolekretser er hentet fra Prognosesenteret som dataleverandør og tilhørigheten kan årlig endres av kommunen. Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, ber vi om at det rettes en særskilt henvendelse til kommunen for oppdatert informasjon.

Beskrivelse av tomt

Eiet tomt på 9 680,9 kvm som tilhører borettslaget.

Parkering

Det er biloppstillingsplasser på borettslagets tomt. Borettslaget har parkeringsplasser som deles ut etter ventelister. De som ønsker fast parkeringsplass kan ta kontakt med styret.
Det er hovedparkering på den stor parkeringsplassen foran blokken, og noen tildelte parkeringsplasser på gjesteparkeringen. Dersom det er fullt nede kan beboere få tildelt fast plass på gjesteparkering, og sette seg på venteliste til å komme ned på hovedparkeringen.
El-bil lading: 4 ladestasjoner montert av borettslaget. Kontakt styret for mer informasjon.
Motorvarmer: Borettslaget har flere parkeringsplasser med motorvarmer som koster 395 kr i året å leie.
Sykkel: Felles sykkelbod for beboerne i borettslaget.

Vei, vann og avløp

Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Borettslaget er ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulerings-og arealplaner

Eiendommen er regulert etter kommunedelplan KPL-1103 datert 09.12.2019 og reguleringsplan nr. 556 datert 20.11.1969 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Eiendommen er iht. kommunedelplan KPL-1103 og reguleringsplanen nr. 556 regulert til boligbebyggelse.
Ny områderegulering for Mariero:
Reguleringsplan med id 2622
Navn: Områderegulering for Mariero
Plantype: Områderegulering
Ikrafttredelse: 20.06.2022
Formålet med planen er å tilrettelegge for en helhetlig byutvikling og fortetting langs bybåndet med hovedvekt på et godt bymiljø og gode møteplasser. Utviklingen skal baseres på et kortreist hverdagsliv. Det skal settes forutsigbare rammer for et attraktivt lokalsenter med handel, næring, bolig og privat- og offentlig tjenesteyting og uterom med gode kvaliteter.
***
Det gjøres oppmerksom på at nabotomten, Marieroveien 5, er detaljregulert til plan 2502P. Formålet med planen er å omregulere fra bensinstasjon til bolig, næring, kontor og tjenesteyting. Bebyggelsen vil kunne påvirke utsiktsforholdene fra Gulaksveien 2. Planforslaget utarbeides av Link Arkitektur. Innhentede reguleringsbestemmelser og utsnitt av reguleringsplan oppbevares på ansvarlig meglers kontor og kan utleveres på forespørsel.
***
Det er reguleringsplaner under arbeid innenfor 100 meter:
Id: 2740
Navn: Gulaksveien 3 og 4 - boligbebyggelse og forsamlingslokale
Status: Planforslag
Plantype: Detaljregulering
Id: 2695
Navn: Detaljregulering for Langflåtveien 1-3. Hillevåg bydel.
Status: Planlegging igangsatt
Plantype: Detaljregulering
Id: 2548
Navn: Reguleringsplan for boligområdet ved Finntoppveien, Blåtoppveien og Sølvbunkeveien. Hillevåg bydel.
Status: Planforslag.
Plantype: Detaljregulering.
Info: Planens hovedhensikt er å legge til rette for en utvikling med bolig i bymessig bebyggelse på tomten. Det legges opp til et tilnærmet rent boligprosjekt, men næringslokale i første etasje mot Marieroveien.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse

Økonomi

Boligens kostnader

Felleskostnadene er kr 5.492,- pr. mnd. og inkluderer: Drift og vedlikehold, vaktmestertjenester, lån og avdrag, felles bygningsforsikring, kabel-tv og internett, kommunale avgifter, renhold av fellesarealer.
Felleskostnadene justeres normalt en til to ganger årlig i forhold til borettslagets faktiske utgifter og ble sist justert 01.01.2023.
Oversikt over fordelingen av felleskostnadene foreligger ikke fra forretningsfører.
Boligen er tilknyttet Telia som leverandør av kabel-tv og internett. Dette er inkludert i felleskostnadene. Tv-tuner/dekoder medfølger.
Felleskostnadene vil øke til ca kr 7.500,- iforbindelse med rørprosjektet.
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Kjøper må selv tegne innboforsikring.

Formuesverdi

Formuesverdi for 2020 var kr 2.311.925,- ifølge skatteetaten. Beløpet forutsetter at eier bor fast i boligen (primærbolig).
Ved eventuell øvrig bruk av eiendommen (f.eks. fritidsbolig, pendlerbolig, utleieobjekt) vil formuesverdien for 2020 bli kr. 2.311.925,-
Formuesverdien justeres normalt årlig. Se skatteetaten.no for mer informasjon om fastsettelse av formuesverdien.

Opplysninger om fellesgjeld

Andel formue er kr 28.268,- pr. 22.08.2022
Andel fellesgjeld er kr 171.407,- pr.01.12.2022
Fellesgjelden vil øke med ca kr 550.000,- i forbindelse med rørprosjektet som er vedtatt.
Total fellesgjeld for boligselskapet er 25.294.853,- pr. 22.08.2022 og lånevilkårene er:
Lånenummer: OBBK02-98207612014
Type lån: Annuitet
Restsaldo: 5.461.462,-
Andel av saldo: 38.010,-
Restløpetid: 5 år og 1 mnd.
Terminer pr. år: 12.
Type rente: Flyt, 2,90%.
Lånenummer: OBBK03-98207664316
Type lån: Annuitet.
Restsaldo: 19.833.391,-
Andel av saldo: 138.020,-
Restløpetid: 15 år og 4 mnd.
Terminer pr. år: 12.
Type rente: Flyt, 2,90%.
Borettslaget har ikke tilrettelagt for individuell nedbetaling av ande

Omkostninger

I tillegg til kjøpesummen må kjøper betale:
- Tinglysingsgebyr for hjemmelsdokument kr 480,-
- Tinglysingsgebyr for kjøpers eventuelle pantedokumenter kr 480,-
- Refusjon av selgers utlegg i forbindelse med forhåndsutlysning av forkjøpsrett kr 7.769,- (OBOS)
- Innmeldingsgebyr til boligbyggelaget på kr 500 pr. ny andelseier.
Total kjøpesum inkl. andel fellesgjeld og gebyrer ved kjøp til prisantydning er
kr 2.530.183,-. Av dette beløpet utgjør kr 171 407,- andel fellesgjeld som ikke skal innbetales, men følger boligen.
I tillegg kommer valgfri Boligkjøperpakke hos If Forsikring på kr. 6.850,- for andelsboliger med andelsnr.

Tilbud om lånefinansiering

Megler formidler gjerne kontakt med rådgiver hos vår samarbeidspartner BN bank. De har konkurransedyktige betingelser samt rask og løsningsorientert behandling av din lånesøknad. Krogsveen mottar et honorar av BN Bank for denne formidlingen.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum inkludert omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være disponibelt hos megler 2 virkedager før overtagelsen.

Annen viktig informasjon

Eier

Utsav Raj Dotel og Roshana Raut

Informasjon om forkjøpsrett

Leiligheten er tilknyttet Kristianslyst 1 Borettslaget.
Borettslaget består av 144 leiligheter.
Forretningsfører er OBOS.
Dyrehold er ikke tillatt. Dette gjelder likevel ikke dersom gode grunner taler for dyrehold og det ikke er til ulempe for øvrige brukere av eiendommen. Skriftlig søknad om dyrehold må sendes til styret.
Foretatt påkostninger de senere år:
2012 - Fasaderehabilitering
2013- Omtekking av tak 4. etasje.
2014- Membran på balkonger i 4. etasje.
2015- Byttet dører og terrassedører.
2017/2018 - Betongrehabilitering
Styrets arbeid i perioden 2021-2022:
- Styret har fjernet en parkeringsplass mot Gulaksveien samt fått ny asfalt og oppmerking etter tilbakemelding fra beboere.
- Nytt system på gjesteparkeringen for å holde uvedkommende borte er på plass. Styret har innført midlertidig parkeringskort til beboere som står på venteliste for nummeret parkeringsplass.
- Det jobbes med reklamasjon på rekkverkene på svalgang og på terrassene.
Planlagte påkostninger:
Etter ekstraordinær generalforsamling 30.01.23 ble det vedtatt at rør i blokken skal rehabiliteres samt at det skal legges opp til felles beredersentral for varmtvann.
- Dette vil medføre til økte felleskostnader samt økt fellesgjeld for hver andel i borettslaget. Totalt låneopptak for borettslaget er estimert til ca kr 76.555.000,-.
- For denne type leilighet er det estimert at felleskostnader vil øke til ca kr 7.179, med ny fellesgjeld estimert til kr 703.039,-. Beregningen forutsetter nedbetalingstid på 40 år, 5 års avdragsfrihet og rente på 3,8%. Etter den avdragsfrie perioden vil felleskostnadene øke med ca 2% til kr 7323.
- Økning av felleskostnadene og fellesgjeld vil henge sammen med når arbeidene starter opp og utbetaling av lån.
- For å bytte ut rørene må alle vegger i våtrommene (bad og vaskerom) rives, og alle gulv må slås opp. Dette gjelder alle leiligheter i blokken. Alle baderom skal sjekkes individuelt og hvis det er mulig å spare nyere bad helt eller delvis rent teknisk så vil besparelsen som Brl har i kontrakten med entreprenøren bli utbetalt til eieren av leiligheten når prosjektet er ferdig, men får samme økning i felleskostnader som øvrige eiere med tilsvarende leiligheter. Dette vil det tas avgjørelser på underveis i samarbeid med entreprenør og prosjektleder.
- Planlagt oppstart på arbeid er april/mai 2023, hvor tanken er å begynne på leiligheter ca august/september hvor det tas en rørstamme om gangen.
- Berørte leiligheter vil være uten baderom 4-5 uker hvor det blir satt opp utvendige brakker med dusjløsning for beboerne.
- Etablering av felles beredersentral i byggets 1 etg vil medføre at boder flyttes internt i etasjen. Der hvor det i dag er innvendig sykkelbod vil det bli etablert bereder sentral. Sykkelbod etableres utvendig. Konf megler for mer informasjon.
- Ny felles varmtvannstank: Kostnader i forbindelse med varmt tappevann vil bli fakturert den enkelte andel etter faktisk forbruk. Dette vil bli målt og registrert av en vannmåler som etableres i tappevannsskapet.
- Borettslaget arbeider med å forbedre brannsikkerheten i blokken. Etter brannvesenet sin anbefaling har styret innhentet tilbud på Ajax felles brannvarsling produsert av Elotec. Det vil ikke kreve økning i fellesutgiftene i følge ekstraordinært årsmøte avholdt 4-7. juli 2022.
For å dekke eventuell manglende innbetaling av fellesutgifter fra øvrige andelseiere, er borettslaget tilknyttet et sikringsfond gjennom OBOS. Dette innebærer at OBOS innbetaler samtlige felleskostnader til borettslaget hver måned og dermed overtar ansvar og risiko for eventuell inndrivelse av utestående fellesutgifter. Avtalen om sikringsfond gjennom OBOS er gyldig til den sies opp av en av partene. Oppsigelsesfrist er 12 måneder.
Regnskap 2021:
Inntekter: 8.444.136,-
Kostnader: 4.457.687,-
Resultat: 3.496.931,-
Disponible midler pr. 31.12.2021: 3.852.329,-.
Dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.

Overtakelse

Etter nærmere avtale. Overtakelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten for øvrige andelseiere i borettslaget og eventuelt medlemmer av boligbyggelaget er avklart, samt at styrets godkjennelse er avklart.

Boligselgerforsikring

Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring hos Anticimex. Vedlagt salgsoppgaven følger selgers egenerklæringsskjema og tilstandsrapport. Interessenter må sette seg inn i dokumentene før bud inngis.
Boligselgerforsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven. Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som man mener utgjør en mangel ved eiendommen, vil Claims Handling AS behandle reklamasjonen på vegne av selger. Forsikringsvilkår kan fås ved henvendelse til megler.

Boligkjøperforsikring

Innen kontraktsmøtet må kjøper ta stilling til om det ønskes å bestille Boligkjøperpakken gjennom IF. I denne gunstige pakken er boligen ferdig forsikret og inkluderer fri rettshjelpsdekning i 1 år, dvs at de behandler ethvert mangelskrav kjøper måtte ha ovenfor selger.
For alle boligtyper, unntatt tomter, inneholder Boligkjøperpakken innboforsikring, dobbel rente forsikring - i situasjoner hvor kjøper ikke får solgt nåværende bolig – og flytteforsikring. I tillegg inneholder den husforsikring for alle hus og hytter forutsatt at eiendommen ikke har seksjonsnummer/andel (tilhører et sameie/borettslag).
Der boligen har fått utstedt verdibevis på våtrom, yttertak eller drenering, gis kjøper en kaskoforsikring og superdekning i 4 år, samt at det på eneboliger gis gratis oppdatering av verdibeviset hvert 4. år. Med verdibevis vil selve skaden bli utbedret - i tillegg til skader i tilstøtende rom, uten ekstra kostnader for kjøper. Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken da kostnaden det første året legges til kjøpesummen for boligen. Les mer om forsikringen i informasjonsarket fra If.

Budgivning

Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven og er også på vår hjemmeside www.krogsveen.no.
Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver. Vi oppfordrer til å gi bud elektronisk via GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på Krogsveen.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt. Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes pr sms eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i sms og mail kan forekomme.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser må derfor skje i god tid før fristens utløp. Bud kan uansett ikke settes med kortere frist enn kl.12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.

Hvitvaskingsreglene

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder, herunder fullmektiger. Dette innebærer bla. å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon eller på annen godkjent måte, samt å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art.
Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen.
Hvis kjøper ikke bidrar til gjennomføring av kundekontrollen og dette fører til at transaksjonen blir forsinket eller ikke kan gjennomføres, vil dette ansees som mislighold av avtalen og gi selger rettigheter etter avhendingslova kapittel 5. I tilfeller der selger ikke bidrar til gjennomføring av løpende kundekontroll underveis i oppdraget, er det selger som misligholder sine forpliktelser etter avtalen og gi kjøper rettigheter etter avhendingslovens kapittel 4.
Partene er selv ansvarlige for eventuelle kostnader og ansvar dette kan medføre. Eiendomsmegleren eller eiendomsmeglingsforetaket kan ikke holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i eiendomshandelen.
Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon i én samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank.
Megler har plikt til å melde fra til Økokrim om eiendomshandler som fremstår som mistenkelige. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles.

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.

Lovanvendelse

Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.
Rett til fritt å velge megler
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).

Meglers vederlag

Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:
Provisjon: 40.000,-
Tilrettelegging kr 12.000,-
Oppgjør: kr 5.550,-
Markedspakke: kr 18.900,-
Oppslag eiendomsregister: kr 1.350,-
Megler har i tillegg krav på dekning av utlegg.

Opplysninger om oppdraget

Oppdragsnummer 33-0097/22
Eiendomsmegler Krogsveen AS, avd. Mariero
NO 950 007 613 MVA
Oppdragets KR-kode KR33.2297

Dato

Sist oppdatert: 24. mars 2023 kl. 21:57

Dokumenter

Utskriftsvennlig salgsoppgave

Område

Legg til steder som er viktige for deg

Prisutvikling for området

Kvadratmeterpris
0 kr/m²
Endring
↘︎ % ()

Visning

Vi legger til rette for gode visninger med tid til alle. Kontakt megler på telefon eller via linken «visningspåmelding» for å avtale tidspunkt. Det vil ikke bli avholdt visning uten påmelding. Husk også å lese salgsoppgaven før visningen.
Lurer du på noe?

Lignende boliger

████

██ █████ █

████ ██
████

█ █████ █

████ ██
████

█ █████ █

████ ██

Vil du varsles om lignende boliger?

Ved å lagre ditt boligsøk hos oss får du beskjed når vi har en bolig som ligner denne, før den legges ut på markedet!

På flyttefot? Slik gjør vi det enklere for deg

Skreddersydd flyttepakke

Vi fikser håndverkere, vask, pakking, lagring og transport, og legger ut for utgiftene underveis.

Hjelp med både kjøp og salg

Hos oss har du din egen rådgiver gjennom hele kjøps- og salgsprosessen.

Hjelp til finansiering

Vårt samarbeid med BN Bank sikrer deg rask og løsningsorientert hjelp, til konkurransedyktige betingelser.