Komplett salgsoppgave

Orrevegen 2

3 490 000 kr
73 m²
1 soverom
Velkommen til Orrevegen 2 v/Kristoffer Mohn Kverneland
Velkommen til Orrevegen 2 v/Kristoffer Mohn Kverneland
Kart
Redesign på Hjem.no
Del
Klepp
Lys og stor leilighet på bakkeplan - innglasset terrasse - parkering

Unngå doble boligrenter

Vi tilbyr gunstig forsikring.
Sjekk estimert lånekostnad

    Pris

  • Prisantydning
    3 490 000 kr
  • Omkostninger
    98 290 kr
  • Totalpris
    3 588 290 kr

    Areal

  • BRUKSAREAL
    94 m²
  • BRA-I (internt bruksareal)
    73 m²
  • BRA-E (eksternt bruksareal)
    9 m²

    Nøkkelinfo

  • Etasje
    1
  • Byggeår
    2016
  • Soverom
    1 soverom
  • Bad
    1 bad
  • Type
    Eierleilighet
  • Eierform
    Eierseksjon
  • Fellesutgifter
    2 995 kr
  • Energimerke
    Grønn C

Visning

For å delta på visning, ber vi om at du melder deg på. Da sikrer vi at du får nødvendig informasjon og at det er satt av tilstrekkelig med tid. Kontakt megler dersom annet tidspunkt ønskes. Husk å lese salgsoppgaven før visningen, så du stiller forberedt.
Ønsker du kun å bli holdt orientert, kan du fra eiendommens hjemmeside få varsel om solgtpris, eller kontakte megler.
Lurer du på noe?

Beskrivelse

Kort om eiendommen

Velkommen til Orrevegen 2! Her får du en romslig leilighet med sentral beliggenhet på Klepp omgitt av flott jærlandskap i et rolig område.
  • Innglasset terrasse
  • Flott uteområde
  • Parkering i lukket garasjeanlegg
  • Egen sportsbod i fellesgang
  • Meget gode solforhold
  • Lave felleskostnader
  • Innhold og byggemåte

    Eiendommen

    Orrevegen 2, 4352 KLEPPE
    Kommunenummer 1120, gårdsnummer 1, bruksnummer 2248, seksjonsnummer 2, ideell andel 1/1

    Innhold

    Totalt bruksareal BRA: 94 kvm
    BRA-i:
    1. etasje 73 kvm: Entre/gang, hobbyrom, soverom bad/vaskerom, stue og kjøkken.
    BRA-e:
    1. etasje 9 kvm: Bod.
    BRA-b:
    1. etasje 12 kvm: Innglasset terrasse.
    Boligen disponerer en bod i enden av fellesgang. Boden er tinglyst som en tilleggsdel til seksjonen.
    Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra rapport med befaringsdato 11.08.2025 utført av Walter Schoenmaker. Arealene er beregnet og rom er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene.

    Byggemåte

    Selger har fått utarbeidet en tilstandsrapport, dvs. en teknisk gjennomgang av boligen hvor eventuelle avvik, risiko for kjøper og prisoverslag for hva som bør gjøres av oppgradering, er skissert. Se særskilt TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som viser hva som er boligens normale slitasje, alder og type, hva som er avvik fra dette og hva som bør/må utbedres. Rapporten og selgers egenerklæring er en del av salgsoppgaven og må leses nøye før bud inngis. Kjøper overtar ansvaret for de opplysninger som fremkommer av salgsdokumentasjonen, og kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde vært kjent eller som ikke kan anses å ha betydning for avtalen.   Leilighet i 1. etasje i boligblokk oppført i 2016 som iht. tilstandsrapporten er oppført i betong. Etasjeskiller i betong. Flatt tak som antas er tekket med asfaltpapp. Vinduer og dører med isolerglass. Inn glasset terrasse. Les forøvrig mer om byggemåte og den tekniske tilstanden i rapporten.   Det gjøres spesielt oppmerksom på: Rapporten inneholder 1 TG0 (ingen avvik), 11 TG1 (i orden), 4 TG2 (alder, slitasje, skader mv.), 1 TG3 ( strakstiltak nødvendig) og 1 TGIU (ikke undersøkt). Rapporten inneholder 1 TG3:
  • Øvrig: Innglasset terrasse Oppsummering Skyvedør til innglasset terrasse, mot husvegg er ut av lodd. Glass innsetning har løsnet fra karm og pakning, er strie å betjene og skyvedør må påregnes reparert. Konsekvens er at tilstand kan forverre seg, funksjonssvikt, utettheter kan føre til vanninntrenging. *Sameiet i Orrevegen 2 har bekreftet ovenfor selger at terrassedøren vil bli utbedret på sameiets regning* Anbefalte tiltak Påpekte forhold må påregnes utbedret, sameiet er varslet, for mer info konferer eier. Utbedringskostnader: kr 10.000 - 50.000,- Rapporten inneholder 4 stk. TG2:
  • Balkong, terrasse, platting
  • Etasjeskille og gulv på grunn
  • Kjøkken
  • Våtrom: Bad/vaskerom Se supplerende tekst i tilstandsrapporten. Kjøper overtar ansvar og risiko for dette.
  • Standard

    For utfyllende teknisk standard for øvrig henvises det til vedlagt tilstandsrapport.

    Løsøre og tilbehør

    Vi viser til liste fra Norges Eiendomsmeglerforbund som gjelder fra 01.01.2020 angående løsøre og tilbehør.
    Følgende medfølger i handelen:
    - Oppvaskmaskin, komfyr, platetopp og kjøleskap/kombiskap.

    Oppvarming

    Fjernvarme og elektrisk, varmekabler på bad. Balansert ventilasjon.
    Dersom beboelsesrom ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning, følger dette heller ikke med. 

    Ferdigattest/brukstillatelse

    Det foreligger ferdigattest på eiendommen, datert 05.05.2017  Denne kan fås ved henvendelse til megler.

    Tinglyste heftelser og rettigheter

    Leiligheten overdras fri for pengeheftelser.
    Sameiet har legalpant for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet iht. eierseksjonsloven § 31. Pantet er begrenset oppad til 2G, (G = folketrygdens grunnbeløp).
    Det er tinglyst følgende servitutter på sameiets eiendom.
    Dagboknr. 1023183, tinglyst 21.11.2014, type heftelse: Erklæring/avtale.
    Rettighetshaver: Klepp Kommune
    Org.nr: 864 969 682
    Bestemmelse om drift og vedlikehold av ledninger for vann, avløp, telefoni, strøm.
    Med flere bestemmelser
    Gjelder denne registerenheten med flere
    Rettighetshaver: Ke Nett AS
    Org.nr: 977 285 712
    Bestemmelse om drift og vedlikehold av ledninger for vann, avløp, telefoni, strøm.
    Med flere bestemmelser
    Gjelder denne registerenheten med flere
    Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få prioritet etter ovennevnte heftelser og servitutter.

    Eventuell adgang til utleie

    Leiligheten kan leies ut såfremt leiligheten har forsvarlige radonverdier. Leietaker må følge sameiets vedtekter og ordensregler på lik linje som eier.
    Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.

    Diverse

    Tilbud av produkter og tjenester fra våre samarbeidspartnere
    VI er opptatt av verdiskapning, og har knyttet til oss samarbeidspartnere som skal sikre våre kunder de beste produkter og tjenester;
    • Gjensidige leverer boligselgerforsikring og tilbyr bygningsforsikring
    • Boligkjøperforsikring levers av Hiscox og med Sedgwick som skadebehandler, og er formidlet gjennom Gjensidige.
    • BN bank tilbyr finansieringsløsninger
    • Vår avdeling Krogsveen Pluss tilbyr flyttetjenester som utvask, visningsvask, lager, tømming og transport av flyttelass, i tillegg til å formidle kontakt med Flip for overflateoppussing.
    • I forbindelse med overtagelse av eiendommen tilbyr Overo avtale om strøm, alarm og bredbånd.
    • Krogsveen er, sammen med øvrige bransjeaktører, medeier i den digitale annonseringsplattformen Hjem.

    Beliggenhet og tomteforhold

    Beliggenhet

    Boligen har en sentral og barnevennlig beliggenhet på Klepp, i et rolig nabolag som er spesielt anbefalt for barnefamilier, etablerere og godt voksne. Her bor du trygt med kort vei til både barnehager, skoler og kollektivtransport.
    I nærområdet finner du flere barnehager og skoler. Klepp stasjon ligger ca. 8 minutter unna, og gir enkel tilgang til både Stavanger og Egersund. Det er også kort vei til dagligvarebutikker, apotek og kjøpesentre som Jærhagen og M44. Området har gode treningsmuligheter og flotte turområder rett utenfor døren.
    Her får du en god kombinasjon av rolig bomiljø og sentral beliggenhet, perfekt for en praktisk og komfortabel hverdag.

    Adkomst

    Veibeskrivelse: Se Google maps - det er enkelt å finne frem i kartet.
    Det vil bli skiltet med Krogsveen visningsskilt ved fellesvisninger.

    Barnehager, skoler og fritid

    Barnehager:
    - Kleppe friluftsbarnehage (0–5 år) 0,9 km
    - Lyngmarka barnehage (1–5 år) 1,1 km
    - Kleppestemmen FUS barnehage (1–5 år) 1,2 km
    Skoler:
    - Kleppelunden skule (1–7 kl.) 1,5 km
    - Kleppe skule (1–7 kl.) 1,5 km
    - Klepp ungdomsskule (8–10 kl.) 1,6 km
    - Øksnevad videregående skole, 4,7 km
    - Bryne vidaregåande skule, 5,7 km
    Informasjon om tilhørende skolekretser er hentet fra Prognosesenteret som dataleverandør, og tilhørigheten kan årlig endres av kommunen. Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, ber vi om at det rettes en særskilt henvendelse til kommunen/bydelsadministrasjonen for oppdatert informasjon.

    Beskrivelse av tomt

    Eiertomt på 5.881,2 kvm som tilhører sameiet. Tomten er fellesareal.
    Oppgitt tomteareal er hentet fra digitalt eiendomskart fra Klepp kommune. Oppgitt/anslått areal kan derfor avvike fra nøyaktig areal.

    Parkering

    Fast parkering i lukket garasjeanlegg, plass nr. 102.
    Etter eierseksjonsloven § 26 kan styret, etter krav fra en seksjonseier med nedsatt funksjonsevne, pålegge en annen seksjonseier uten behov for å tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Dette gjelder kun dersom seksjonseieren med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet.
    Med samtykke fra styret kan en seksjonseier anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider ved parkeringsplassen som seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn, jf. eierseksjonsloven § 25. 

    Vei, vann og avløp

    Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
    Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
    Sameiet er ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

    Regulerings-og arealplaner

    Eiendommen er regulert til boligformål i henhold til reguleringsplan ID 1610 "Detaljplan for felt B8 i reguleringsplan for Haugabakka vest" datert 21.11.2011 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
    Reguleringsplaner:
    ID 1620 "Ny kyrkje og gravlund, Kleppe" datert 18.05.2015 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
    ID 1520 "Haugabakka vest B23" datert 03.09.2007 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
    Kommuneplan:
    ID 2022001 "Kommuneplan Klepp kommune 2022-2033 arealdelen" datert 27.03.2023 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
    Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.

    Økonomi

    Boligens kostnader

    Fellesutgiftene er kr 2 995,- pr. mnd. og inkluderer bl.a.: Styre- og forretningsførerhonorar, drift og vedlikehold av bygningene og uteområdet, felles forsikring av bygning og fellesareal og TV/bredbånd.
    Fellesutgiftene justeres normalt en til to ganger årlig i forhold til sameiets faktiske utgifter.
    Felleskostnadene fordeles slik:
    Bad/Vamtv. bereder: kr 504,-
    Kabel-tv: kr 474,-
    Felleskostnader: kr 2.017,-
    Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. kr 2.128,- pr. år. / 2.048,7 kwh. pr. år.
    Boligen er tilknyttet Telenor som leverandør av TV og bredbånd. Ifølge selger er det hastighet 150/150 Mbps, dette medfølger i felleskostnadene. Tv-tuner/dekoder medfølger.
    Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Kjøper må selv tegne innboforsikring.

    Kommunale utgifter

    Kommunale avgifter var i 2024 kr 6.520,-. I dette inngår gebyr for vann, avløp, renovasjon og feiing/tilsyn.
    Eiendommer i Klepp kommune betaler årsavgift for vann og avløp etter forbruk.
    Avgift for 1.termin 2025 var på kr 5.808,- kr.

    Formuesverdi

    Formuesverdi for 2023 var kr 987.628,- ifølge skatteetaten. Beløpet forutsetter at eier bor fast i boligen (primærbolig).
    Ved eventuell øvrig bruk av eiendommen (f.eks. fritidsbolig, pendlerbolig, utleieobjekt) var formuesverdien for 2023 kr 3.950.510,-.
    Formuesverdien justeres normalt årlig. Se skatteetaten.no for mer informasjon om fastsettelse av formuesverdien.

    Eiendomsskatt

    Det er p.t ikke vedtatt eiendomsskatt for eiendommer i kommunen.

    Omkostninger

    3 490 000,00 Prisantydning
    Omkostninger
    87 250,00  Dokumentavgift til staten (2,5% av kjøpesum)
    9 950,00  Gjensidige Boligkjøperpakke (valgfri)
    545,00  Tinglysing panterettsdokument
    545,00  Tinglysing skjøte
    --------------------------------------------------------
    98 290,00 Omkostninger totalt
    --------------------------------------------------------
    3 588 290,00 Totalpris inkl. omkostninger
    --------------------------------------------------------
    Totalpris inkl. omkostninger forutsetter kjøp til prisantydning.
    Det tas forbehold om endringer i avgifter og gebyrer. 

    Tilbud om lånefinansiering

    Megler formidler gjerne kontakt med rådgiver hos vår samarbeidspartner BN Bank. De har konkurransedyktige betingelser samt rask og løsningsorientert behandling av din lånesøknad. Krogsveen mottar et honorar for denne formidlingen.

    Betalingsbetingelser

    Kjøpesum inkludert omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være disponibelt hos megler 2 virkedager før overtagelsen.

    Annen viktig informasjon

    Eier

    Anne Siri Gregersen og Håvard Tandberg Nordbøe

    Informasjon om sameiet

    Eiendommen er seksjonert, og leiligheten er tilknyttet sameiet Haugabakka Vest B8.
    Sameiet består av 34 boligseksjoner.
    Forretningsfører er Obos Eiendomsforvaltning AS.
    Dugnad samt trappevask må påregnes.
    Dyrehold er tillatt iht. til de til enhver tid gjeldende regler for dyrehold. Dyrehold skal ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
    Iht. husordensreglene: Det er ikke tillatt å holde husdyr i boligen, uten styrets og nærmeste nabos forhåndssamtykke. Det er båndtvang i garasje og i fellesområdene. Ved overtredelser kan styret pålegge eieren å fjerne dyret i løpet av en måned.
    Styrets arbeid i perioden 2024-2025:
    1. Gummilister til glassene på terrassene ble kjøpt inn av sameiet. Disse ble skiftet hos de som ønsket det.
    2. I en av leilighetene i nr. 2, måtte det tilkalles mekaniker for å få reparert låsen på terrassevinduet.
    3. Årets dugnad:
    a. Ble gjennomført 13. mai 2024 og bestod av følgende oppgaver:
    b. Rengjøring av alle utvendige asfalterte flater
    c. Ristrennene foran garasjeportene ble rengjort
    d. Inntaksristene til ventilasjonen i garasjene ble rengjort
    e. Høytrykksspyling ved garasjeinngangene og hovedinngangene
    f. Gartneren deltok på dugnaden, og fikk hjelp av dugnadsgjengen til å legge ut ny bark der hvor dette var nødvendig
    g. Noen svalganger ble rengjort
    4. Klipping av strå: Klipping av strå er tid- og arbeidskrevende hvis gartner må gjøre oppgaven alene. Beboere hjalp gartner med klipping av strå 2 dager, november 2024 Høstdugnad blir gjentatt i 2025.
    5. Begge blokkene er blitt vasket og malt. Noe arbeid gjenstår til våren 2024. Et beløp holdes tilbake frem til arbeidet er utført. Kostnaden med dette oversteg hva som var lagt inn i budsjettet. Merkostnaden ble krevd inn som ekstra innbetaling til sameiet.
    6. Sameiet har gjennomført rensing av alle ventilasjonsanleggene i leilighetene. Dette var det ikke budsjettert for. Styret valgte likevel å gjennomføre prosjektet av hensyn til god HMS (brannfare). Kostnaden med dette ble krevd inn som ekstra innbetaling.
    Vi gjør videre oppmerksom på at det iht. eierseksjonsloven ikke er anledning å erverve mer enn 2 seksjoner i sameiet, her teller også eierskap via. firma, nærstående og familie. Kjøper har risikoen for at overskjøting på denne bakgrunn kan nektes av Statens Kartverk. I så fall vil kjøper uansett være forpliktet til å gjennomføre handelen, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
    Konferer med megler for mer informasjon.
    Dokumenter for sameiet og kopi av seksjonsbegjæringen kan fås ved henvendelse til megler.

    Overtakelse

    Etter nærmere avtale.

    Boligselgerforsikring

    Selger har i forbindelse med salget tegnet boligselgerforsikring levert av Gjensidige.  
    Boligselgerforsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr 14 millioner. Dersom kjøper oppdager forhold ved eiendommen som hen mener utgjør en mangel ved eiendommen, vil Gjensidige behandle reklamasjonen på vegne av selger. Forsikringsvilkår kan fås ved henvendelse til megler.  
    Vedlagt salgsoppgaven følger selgers egenerklæringsskjema og tilstandsrapport. Interessenter må sette seg inn i dokumentene før bud inngis. 

    Boligkjøperforsikring

    Innen kontraktsmøtet må kjøper ta stilling til om det ønskes å bestille Boligkjøperpakken gjennom Gjensidige. I denne gunstige pakken er boligen ferdig forsikret og inkluderer rettshjelpsforsikring, også kalt Boligkjøperforsikring. Rettshjelpsforsikring gir trygghet og tilgang på profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler det første året etter overtagelse. Forsikringsselskapet behandler i så fall ethvert mangelskrav kjøper måtte ha overfor selger. 
    Boligkjøperpakken inkluderer bygningsforsikring for hus og hytte, innboforsikring, flytteforsikring og dobbel rentedekning - i situasjoner hvor kjøper ikke får solgt nåværende primærbolig.   
    Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken da kostnaden det første året legges til kjøpesummen for boligen. Det gjøres oppmerksom på Krogsveen mottar et honorar for denne formidlingen.
    Produktark for Boligkjøperpakken ligger vedlagt i salgsoppgaven.  
    Dersom ikke boligkjøperpakke ønskes kan kun rettshjelpsforsikring, også kalt boligkjøperforsikring, tegnes særskilt via megler. Rettshjelpsforsikringen varer i 5 år fra overtagelse og leveres gjennom Gjensidige. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon. 
    Selskap og privatpersoner som driver med kjøp/salg/utvikling som ledd i egen næringsvirksomhet kan ikke tegne boligkjøperpakke eller rettshjelpsforsikring. 

    Budgivning

    Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven og er også på vår hjemmeside Krogsveen.no. Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver.
    Vi oppfordrer til å gi bud elektronisk via GI BUD-knappen på eiendommens hjemmeside på Krogsveen.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt.  
    Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes pr SMS eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i SMS og e-post kan forekomme.
    For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3.
    Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser må derfor skje i god tid før fristens utløp.
    Bud i forbrukerforhold kan uansett ikke settes med kortere frist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. I tillegg kan ikke budet ha forbehold om at det skal holdes hemmelig ovenfor øvrige interessenter. Megler har iht lov om eiendomsmegling ikke anledning til å videreformidle disse budene, og de vil dermed heller ikke bli journalført.
    Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.

    Hvitvaskingsreglene

    I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak overfor kunder, herunder fullmektiger. Dette innebærer bl.a. å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon eller på annen godkjent måte, samt å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art.
    Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen.
    Hvis kjøper ikke bidrar til gjennomføring av kundekontrollen og dette fører til at transaksjonen blir forsinket eller ikke kan gjennomføres, vil dette ansees som mislighold av avtalen og gi selger rettigheter etter avhendingslova kapittel 5. I tilfeller der selger ikke bidrar til gjennomføring av løpende kundekontroll underveis i oppdraget, er det selger som misligholder sine forpliktelser etter avtalen og gi kjøper rettigheter etter avhendingslovens kapittel 4. Partene er selv ansvarlige for eventuelle kostnader og ansvar dette kan medføre. Eiendomsmegleren eller eiendomsmeglingsforetaket kan ikke holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i eiendomshandelen.
    Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon i én samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Megler har plikt til å melde fra til Økokrim om eiendomshandler som fremstår som mistenkelige. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. 

    Personopplysningsloven

    I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.

    Lovanvendelse

    Generelle bestemmelser
    Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. 
    Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
    En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
    Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke.  Dette er nærmere beskrevet nedenfor. 
    På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er".  Selger kan ikke ta «som den er»- forbehold overfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
    Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. 
    Forbrukerkjøp - definisjon
    Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
    Forbruker – avtalevilkår
    Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
    Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 andre ledd, dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
    Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
    Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon 
    Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. 
    Ikke-forbruker – avtalevilkår
    Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
    Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. 
    Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. 
    Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
    Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.

    Meglers vederlag

    Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:
    Vederlag: 1,3% av salgssummen
    Tilrettelegging: kr 15.000,-
    Oppgjør: kr 7.500,-
    Markedspakke: kr 26.900,-
    Oppslag eiendomsregister: kr 2.900,-
    Megler har i tillegg krav på dekning av følgende utlegg:
    Eierskiftegebyr forretningsfører: kr 6.570,-
    Innhenting av informasjon forretningsfører: kr 3.381,-
    Innhenting av offentlige opplysninger Klepp kommune: kr 2.801,-
    Tinglysing sikring: kr 545,-
    Tilstandsrapport: kr 9.700,-

    Opplysninger om oppdraget

    Oppdragsnummer 14-0045/25
    Eiendomsmegler Krogsveen AS, avd. Jæren
    Hetlandsgata 9, 4344, BRYNE
    950 007 613
    Oppdragets KR-kode KR14.2545

    Dato

    Sist oppdatert: 18. august 2025 kl. 12:49

    Dokumenter

    Utskriftsvennlig salgsoppgave

    Område

    Legg til steder som er viktige for deg

    Prisutvikling for området

    Kvadratmeterpris
    0 kr/m²
    Endring
    ↘︎ % ()

    Visning

    For å delta på visning, ber vi om at du melder deg på. Da sikrer vi at du får nødvendig informasjon og at det er satt av tilstrekkelig med tid. Kontakt megler dersom annet tidspunkt ønskes. Husk å lese salgsoppgaven før visningen, så du stiller forberedt.
    Ønsker du kun å bli holdt orientert, kan du fra eiendommens hjemmeside få varsel om solgtpris, eller kontakte megler.
    Lurer du på noe?

    Vil du varsles om lignende boliger?

    Ved å lagre ditt boligsøk hos oss får du beskjed når vi har en bolig som ligner denne, før den legges ut på markedet!

    På flyttefot? Slik gjør vi det enklere for deg

    Skreddersydd flyttepakke

    Vi fikser håndverkere, vask, pakking, lagring og transport, og legger ut for utgiftene underveis.

    Hjelp med både kjøp og salg

    Hos oss har du din egen rådgiver gjennom hele kjøps- og salgsprosessen.

    Hjelp til finansiering

    Vårt samarbeid med BN Bank sikrer deg rask og løsningsorientert hjelp, til konkurransedyktige betingelser.