Eiendommen er seksjonert, og leiligheten er tilknyttet Rotnesbeitet Boligsameie, med sameiebrøk 105/2017.
Sameiet består av 28 leiligheter og ingen næringsseksjoner.
Forretningsfører er USBL, tlf. 22 98 38 00.
Dugnad samt trappevask må påregnes.
Dyrehold er tillatt etter følgende regler fra husordensreglene:
DYREHOLD
Dyrehold er tillatt, men sameiets styre skal informeres.
Dyreholdet skal imidlertid ikke være til sjenanse for andre beboere. Ved lufting skal dyr holdes i
bånd og avføring fjernes. Dyr som er ute på egen hånd bør være merket med eiers kontaktdetaljer for
å unngå misforståelser og/eller uønskede situasjoner. Det er ikke tillatt å legge ut mat til dyrene
utendørs, da dette kan trekke uønskede skadedyr til området..
Foretatt påkostninger de senere år:
Sameiet hadde senhøstes 2024, en viktig oppgradering av brann
anlegget. Da mange brann meldere ikke fungerte optimalt ved alarm, måtte vi
korrigere strøm tilførsel. I tillegg hadde sameiet en pågående forsikrings sak,
vannskade og tak. if forsikring og deres entreprenør startet opp - men det viser seg
at dette er en skade vi i sameiet måtte ta selv. En skade som var vanskelig å få pris
og oversikt over, men som bare måtte tas.
Begge disse hendelser, ikke budsjettert i fjor høst, påførte sameiet en total kostn på
ca 550.000,- Styret hadde ikke noe valg, og måtte ta opp nytt lån for å få betalt.
Sameiet har da refinansiert, tatt opp lån på kr 1,1 mill kr. i DnB. Banklån i
Sparebank1 Hadeland på 506.000 blir betalt ned, fakturaer til brann anlegg og tak/
vann skade på ca 550.000 blir betalt
Planlagte påkostninger:
Rehabilitering av rekkverk til balkonger og svalganger skal utføres i nær fremtid.
Styrets arbeid
Fra årsmøte start mai mnd 2024 til april 2025 har styret hatt 5 styremøter.
1. Styrets arbeid har i hovedsak vært å ha oppfølging bygningsmasse, vedlikehold
2. Styret har bestilt en vedlikeholdsplan fra usbl som synliggjør nødvendig vedlikehold
pr i dag, samt forslag til fremtidig vedlikehold, estimerte kostn.
3. Sameiet har fortsatt - dessverre- en meget anstrengt økonomi, og styret må veie
tungt over hvilke vedlikeholds oppgaver som er viktigst.
4. Da er valgt sikkerhet, hms, dokumentasjon, som første prioritet
5. Sameiet har byttet strøm leverandør som gjør at vi sparer noen kroner
6. Årlige service avtaler har vi fulgt opp. avvik er gjort tiltak med i etterkant. Et stort
avvik var brannvarsling der 20 av 28 boenheter ikke hadde fullverdig varsling. Nå
er dette i orden, og alt fungerer.
7. Trivselsgruppen gjør fortsatt en viktig jobb for sameiet. De arrangerer vår og høst
dugnad. der alle kan bli med å gjøre en mindre eller en større jobb. Sosialt og
hyggelig er det
8. Sameiet har også oppgradert tv/internett leveransen til alle. Nå fra januar av har
alle fiber og tv kanaler i sin husleie. Tidligere måtte hver enkelt ha internett i
tillegg.
9. Styret fortsetter sitt arbeid med å drifte bygningsmassen på best mulig måte med
de midler vi har tilgjengelig.
10. Fremtidige vedlikehold oppgaver er å bytte ut rekkverk og gjerde som er dårlig på
svalganger og balkonger.
11. Sameiet hadde 2 forsikrings skader i fjor. Begge var vannlekkasjer på tak. Den ene
skaden var grei, ble reparert raskt og effektivt. Skade nr 2 var mer komplisert,
vanskelig å finne hvor vann kom inn osv. Det endte med å fjerne mye tak, bytte av
materialer, etc. Viste seg dessuten at det var råteskade, som if forsikring ikke
dekker. Sameiet må bære kostnadene for denne skaden.
Årsmeldingen er godkjent av styret 7 april 2025
NB! Styreformann informerer om følgende etter e-post svar pr. 25.06.2025
Når det gjelder spørsmål om vedtatte eller planlagte påkostninger, er det per i dag ikke gjort vedtak som medfører økte fellesutgifter eller fellesgjeld. Det pågår imidlertid enkelte prosesser som det er viktig at en potensiell kjøper gjøres kjent med:
Det er planlagt befaring (2 juli) av alle sameiets balkonger og svalganger av USBL. Tidligere i juni ble det foretatt befaring av på noen balkonger, og det ble avdekket svakheter og noen bruksforbud. Hva dette vil koste, er per i dag ikke avklart.
Det er også en pågående forsikringssak knyttet til brudd i sprinkleranlegget (for fellesareal, ikke boliger) tidlig juni. Vi har fått signaler om at dette vil bli dekket av vårt forsikringsselskap (IF), men endelig avklaring foreligger ikke ennå.
Vi gjør videre oppmerksom på at det iht. eierseksjonsloven ikke er anledning å erverve mer enn 2 seksjoner i sameiet, her teller også eierskap via. firma, nærstående og familie. Kjøper har risikoen for at overskjøting på denne bakgrunn kan nektes av Statens Kartverk. I så fall vil kjøper uansett være forpliktet til å gjennomføre handelen, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Konferer med megler for mer informasjon.
Dokumenter for sameiet og kopi av seksjonsbegjæringen kan fås ved henvendelse til megler.