Komplett salgsoppgave

Ringvoll Senter 1E

2 500 000 kr
173 m²
Velkommen til Ringvoll Senter 1 e!
Velkommen til Ringvoll Senter 1 e!
Kart
Del
Hans Petter Søvik
Presenteres av
Hans Petter Søvik
Ringvoll
Kontorlokale over to etasjer | Mulighet for å bruksendre tilbake til bolig
Sjekk estimert lånekostnad

    Pris

  • Prisantydning
    2 500 000 kr
  • Andel fellesgjeld
    148 450 kr
  • Omkostninger
    77 240 kr
  • Totalpris
    2 725 690 kr

    Areal

  • BRUKSAREAL
    173 m²
  • BRA-I (internt bruksareal)
    173 m²
  • TBA (terrasse-balkongareal)
    30 m²

    Nøkkelinfo

  • Byggeår
    1991
  • Type
    Eiendom kombinert næring
  • Eierform
    Eierseksjon
  • Fasiliteter
    Balkong/Terrasse
  • Fellesutgifter
    5 980 kr

Visning

Det er ingen planlagte visninger. Meld deg på for å avtale en tid som passer.
Lurer du på noe?

Beskrivelse

Kort om eiendommen

Har opprinnelig vært godkjent som "ordinær" bolig, men ble bruksendret til kontor/næring.
  • Kontor-/næringslokale med potensiale
  • Arealet er fordelt over to plan
  • Adkomst fra utvendig trapp
  • Gode parkeringsmuligheter for kunder og ansatte
  • Flere varmepumper er montert
  • 7 separate kontorer
  • To toalettrom
  • Mekanisk/balansert ventilasjon
  • Stort kjøkken i 2. etasje
  • Terrasse på ca. 30 kvm.
  • Kort kjørevei (ca. 15 min.) uten bomring til Moss og Vestby
Ta kontakt med megler Hans Petter Søvik for nærmere avtale om visning - Tlf. 400 42 402.

Innhold og byggemåte

Eiendommen

Ringvoll Senter 1E, 1827 HOBØL
Kommunenummer 3118, gårdsnummer 892, bruksnummer 136, seksjonsnummer 10, ideell andel 1/1

Innhold

Totalt bruksareal BRA: 173 kvm.
BRA-i:
Næringslokale:
2. etasje 110 kvm: Entré, 4 kontorer, toalettrom, 2 boder, kjøkken.
3. etasje 63 kvm: Gang, toalettrom, 3 kontorer.
Åpent areal:
2. etasje 30 kvm: Terrasse.
Kott/boder i 3. etasje har ikke måleverdig areal. Gulvarealet av disse rommene utgjør grov oppmålt ca. 11 kvm. og er medtatt i arealoppstillingen som ALH.
Ettersom lokalet er et næringslokale oppgis her også BTA-areal (bruttoareal). Arealet er skjønnsmessig beregnet og avvik kan forekomme:
BTA 3. etasje/loft ca. 69 kvm.
BTA 2. etasje/loft ca. 121 kvm.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra rapport datert 08.10.2024, utført av Andreas Høieggen. Arealene er beregnet og rom er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene.

Byggemåte

Selger har fått utarbeidet en tilstandsrapport, dvs. en teknisk gjennomgang av boligen hvor eventuelle avvik, risiko for kjøper og prisoverslag for hva som bør gjøres av oppgradering, er skissert. Se særskilt TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som viser hva som er avvik fra boligens normale slitasje, alder og type, eller som bør/må utbedres. Rapporten og selgers egenerklæring er en del av salgsoppgaven og må leses nøye før bud inngis. Kjøper overtar ansvaret for de opplysninger som fremkommer av salgsdokumentasjonen, og kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde vært kjent eller som ikke kan anses å ha betydning for avtalen.  
Bygningen er iht. tilstandsrapporten oppført med taktekking av betongtakstein. Undertak av sutak/trefiberplater. Saltak i trekonstruksjoner. 3. etasje/loft er innredet ca. 2010. Kaldt loft med adkomst via stigeluke. Kneloft med adkomst vis luker. Takrenner og nedløp av overflatebehandlet metall fra byggeår år. Ytterveggene har bindingsverkskonstruksjon fra byggeår. Fasade/kledning har bordkledning. Koblede vinduer i trerammer fra byggeår. Profilert ytterdør fra ukjent år. Terrassedører med 2-lags glass fra ukjent år (lav takhøyde, 185 cm). Terrasse på ca. 30 kvm. Dekke av terrassebord. Rekkverk av treverk. Eldre markise (ikke funksjonstestet). Ukjent alder og type membran. Ukjent avrenning Les for øvrig mer om byggemåte og den tekniske tilstanden i rapporten.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at lokalene har ingen tilstandsgrad 3 (TG3), men har 18 TG2:
- Yttertak pga. alder.
- Nedløp og beslag pga. alder.
- Vegger: Det er påvist spredte råteskader i bordkledningen. Råteskadet trekledning må skiftes ut.
- Loft: Fuktskjolder, mugg og svertesopp stedvis på undertak. Ved fuktmåling med pigg i undertak registreres det 18 vektprosent fukt som er i øvre sjiktet for hva som anbefales. Museekskrementer er registrert ved et kneloft. Det registreres råte i vindski ved terrasse.
- Vinduer: 3. etasje oppfyller ikke krav til rømning. Vinduene er for små.
- Ytterdør tetter ikke skikkelig. Lav høyde ved terrassedør.
- Terrasse: Ukjent alder og type membran. Ukjent avrenning.
- Overflater: Spesielt slitt parkettgulv i kontor med terrasseutgang. Fuktpåvirket ved terrassedør.
- Gulv mot grunn: Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm. innenfor en lengde på 2 meter. TG 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Åpent bjelkelag mot 2. etasje med eksponert isolasjon.
- Vannledninger pga. alder.
- Avløpsrør: Det er ikke påvist tilfredsstillende stakemulighet på avløpsanlegg.
- Ventilasjonsanlegg: Ventilasjonsanlegget bør kontrolleres av fagperson.
- Bod med sluk og skyllekum: Slukrist lot seg ikke fjerne uten fare for skade. Alder på gulvbelegg.
- Varmtvannstank: Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank.
- Elektrisk anlegg: Bør kontrolleres av en fagperson pga. manglende dokumentasjon/manglende el-kontroll.
- Terrengforhold: Eiendommen ligger i flomutsatt område.
- Utvendige vann- og avløpsledninger: Pga. alder.
Se supplerende tekst i tilstandsrapporten om bygningsdelene. Kjøper overtar ansvar og risiko for dette.

Standard

Kontorer over to etasjer i kombinasjonsbygg, oppført i ca. 1990. Loftetasjen ble innredet i 2010. Bygget har mekanisk/balansert ventilasjon. I lokalene er det montert flere varmepumper.
Gang: Sikringsskap med automatsikringer i entré/gang i 2. etasje.
Kjøkken: Stort kjøkken med innredning fra ukjent år. Kjøkkenet har innredning med glatte fronter, benkeplate av laminat og oppvaskkum med ettgreps blandebatteri. Det er oppvaskmaskin. Merknad: Ved etablering av kokesone må det etableres egen ventilator. Kjøkkenet har godt med skap og skuffer, samt plass til stort lunchbord og stoler.
Lokalene har 7 separate kontorer, med fire rom i 2. etasje og tre rom i loftsetasjen. Rommene har en god størrelse og kan innredes med stort skrivebord, kontorstol og diverse hylle- skapløsninger.
Det er et toalettrom i 2. etasje og et i 3. etasje. Disse har vegghengt servant, gulvmontert toalett, panelovn, mekanisk avtrekk og tilluft ved dør.
Bod/oppbevaring: Bod med sluk og skyllekum.

Løsøre og tilbehør

Vi viser til liste fra Norges Eiendomsmeglerforbund som gjelder fra 01.01.2020 angående løsøre og tilbehør.

Oppvarming

Lokalene varmes opp med luft-til-luft varmepumper og panelovner.
Dersom beboelsesrom ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning, følger dette heller ikke med. 

Ferdigattest/brukstillatelse

Det foreligger ferdigattest på bygget, datert 04.12.2012. Denne kan fås ved henvendelse til megler.
Det foreligger ikke tegning av 3. etasje/loft.
Tegning over 2. etasje viser innredning som bolig. Lokalet er i dag seksjonert som og i bruk som næring. Oversendt seksjoneringstegning stemmer overens med dagens bruk. Det er ikke gjort ytterligere undersøkelser. Interessenter anbefales selv å sette seg inn i forholdene rundt byggesøknad, seksjonering og lovlig bruk.
Vinduer i 3. etasje oppfyller ikke krav til rømningsveier. 
Det foreligger ikke dokumentasjon på brannsikkerhet. Loft og kneloft bør undersøkes. Det kan ikke utelukkes behov for tiltak. Det er ikke tilstrekkelig merking i forhold til brannsikkerhet. 
Kjøper overtar alt ansvar, kostnad og risiko for dette videre. 

Tinglyste heftelser og rettigheter

Lokalene overdras fri for pengeheftelser.
Sameiet har legalpant for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet iht. eierseksjonsloven § 31. Pantet er begrenset oppad til 2G, (G = folketrygdens grunnbeløp).
Det er tinglyst flere servitutter/festekontrakter på sameiets eiendom. Disse ligger som vedlegg i annonsen.
Servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få pant etter ovennevnte heftelser og servitutter.

Eventuell adgang til utleie

Eiendommen har ikke separat utleieenhet. Det vil normalt være anledning til utleie av hele eiendommen eller enkeltrom, såfremt utleiearealet er bygningsmessig godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonnivåer. 

Energimerking

Selger er ansvarlig for at boligen har energiattest. Det foreligger imidlertid ikke energiattest for denne boligen, men hvis kjøper krever det kan energiattest innhentes for selgers regning.

Beliggenhet og tomteforhold

Beliggenhet

Kontorer over to etasjer i kombinasjonsbygg, beliggende på Ringvoll i Ytre Hobøl, i Indre Østfold kommune. Ringvoll er en mindre grend bestående av boliger, dagligvare, barneskole og noe næring. Ca. 20 minutter med bil til Moss sentrum.

Adkomst

Adkomst fra RV 120 (Elvestadveien). Se for øvrig Google Maps - det er enkelt å finne frem i kartet.
Det vil bli skiltet med Krogsveen visningsskilt ved fellesvisninger. Velkommen!

Beskrivelse av tomt

Festet tomt på 10.741,1 kvm. Tomten er hovedsakelig flat, med svakt skrånende naturtomt i sør, øst/øst. Tomten er opparbeidet med asfaltert gårdsplass, samt noe naturtomt.

Regulering av feste

Festeavgiften er kr 26.507,- pr. år (totalsum for Sameiet Ringvoll Senter). Festetiden er 80 år, regnet fra 01.01.1991, med rett til fornyelse i ytterligere 40 år.
Grunneier, Jo Sigurd Bjoner, har forkjøpsrett, men vil ikke benyttet seg av denne.
Frist for å benytte forkjøpsretten er senest 2 måneder etter at grunneier har mottatt skriftlig beskjed om at eiendommen er solgt. Melding vil bli sendt til grunneier straks etter salget. Samtykke til overdragelse fra grunneier kreves ikke.  
Festeavgiften reguleres hvert 10 år iht. konsumprisindeksen.
Siste regulering av festeavgift: 2021.
Kopi av lov om tomtefeste kan fås ved henvendelse til megler.
Kontakt megler for nærmere informasjon.

Parkering

Godt med parkeringsplasser etter områdets bestemmelser.

Vei, vann og avløp

Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Sameiet er ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulerings-og arealplaner

Eiendommen er regulert til bolig, kombinert bygg/ forretning, kontor, off. vei, annen veigrunn/grøntareal, støyskjerm. i henhold til reguleringsplan Ringvollen-Ringvoll-013820140002, med tilhørende reguleringsbestemmelser datert 18.05.2015.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.
I flg. telefonsamtale med kommunen den 23.01.2025, så skal det være mulig å bruksendre boligen/seksjonen tilbake til bolig. Ny eier må da ha en profesjonell part som søker dette inn. Det er også mulig at det blir krav om å oppfylle nyeste TEK-krav. Hvis dette er aktuelt, så anbefales det å be om en forhåndskonferanse med Indre Østfold kommune v/plan- og bygningsavdelingen. Ny eier må påta seg ansvar, risiko og kostnad for en slik bruksendring, hvis det er dette som er formålet med kjøpet.

Økonomi

Boligens kostnader

Kommunale avgifter er kr 3.556,- for 2024. I dette inngår gebyr for avløp.
Renovasjon for 2024 (gjelder hele sameiet): 17.079,-
Privat vann fra Hobøl Vannverk:
Pris per kbm: 29,50,-
Fastpris pr år: 2.980,-
Leie av måler pr år: 400,-
Fellesutgiftene er kr 5.980,- pr. mnd. og inkluderer: Brøyting/feiing, renovasjon, noe ytre vedlikehold bygninger, vaktmestertjenester, forretningsførsel, forsikring bygninger, festeavgift, etc.
Fellesutgiftene justeres normalt en til to ganger årlig i forhold til sameiets faktiske utgifter.
Kjøper må selv tegne innboforsikring.
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Kjøper må selv tegne innboforsikring.

Opplysninger om fellesgjeld

Andel formue er kr 11.763,- pr. 31.12.2024.
Andel fellesgjeld er kr 148.450,- pr. 31.12.2024.
Total fellesgjeld for sameiet er kr 2.230.035,- pr. 31.12.2024 og lånevilkårene er:
Rentebetingelser: 8,49%
Lånets løpetid: 5 år.

Omkostninger

2 500 000,00 Prisantydning
148 450,00 Andel av fellesgjeld
--------------------------------------------------------
2 648 450,00 Pris inkl. fellesgjeld
Omkostninger
66 200,00  Dokumentavgift til staten (2,5% av kjøpesum)
545,00  Tinglysing panterettsdokument
545,00  Tinglysing skjøte
9 950,00  Tryg Boligkjøperpakke (valgfri)
--------------------------------------------------------
77 240,00 Omkostninger totalt
--------------------------------------------------------
2 725 690,00 Totalpris inkl. omkostninger
--------------------------------------------------------

Tilbud om lånefinansiering

Megler formidler gjerne kontakt med rådgiver hos Trøgstad Sparebank. De har konkurransedyktige betingelser samt rask og løsningsorientert behandling av din lånesøknad.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum inkludert omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være disponibelt hos megler 2 virkedager før overtagelsen.

Annen viktig informasjon

Eier

Accountnet Invest AS v/Børre Paulsen

Informasjon om sameiet

Eiendommen er seksjonert og lokalene er tilknyttet Sameiet Ringvoll Senter, med sameiebrøk 115/1562.
Sameiet består kombinert, privat og næringsseksjoner.
Forretningsfører er Økonomikontoret AS, tlf. 66 99 19 00.
Ingen dugnader eller trappevask, men egen trapp må måkes om vinteren.
Foretatt påkostninger de senere år: Noe ytre vedlikehold.
Planlagte påkostninger: Det foreligger en vedlikeholdsplan datert 06.02.2023, med diverse tiltak som anbefales utført innen 1-5 år fra dokumentdato. Alle interessenter anbefales å sette seg inn i vedlikeholdsplanen.
De øvrige seksjonseierne har ikke forkjøpsrett.
Grunneier har forkjøpsrett.
Ved salg, skal forretningsfører informeres om hvem som har kjøpt.
Iht. sameiets vedtekter må kjøper godkjennes av styret som ny sameier. Det er kjøpers ansvar at styregodkjenning blir gitt, men styret kan ikke nekte godkjenning uten saklig grunn.
Vi gjør videre oppmerksom på at det iht. eierseksjonsloven ikke er anledning å erverve mer enn 2 seksjoner i sameiet, her teller også eierskap via. firma, nærstående og familie. Kjøper har risikoen for at overskjøting på denne bakgrunn kan nektes av Statens Kartverk. I så fall vil kjøper uansett være forpliktet til å gjennomføre handelen, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting. Konferer med megler for mer informasjon.
Dokumenter for sameiet og kopi av seksjonsbegjæringen kan fås ved henvendelse til megler.

Overtakelse

Etter nærmere avtale.

Boligselgerforsikring

Selger er næringsdrivende og lokalet selges som næring. Selger kan ikke tegne boligselgerforsikring i henhold til vilkår og eventuelle reklamasjoner må rettes direkte til selger. Selgers egenerklæringsskjema følger som bilag til denne salgsoppgaven i tillegg til tilstandsrapport. Interessenter må sette seg inn i dokumentene før bud inngis.

Boligkjøperforsikring

Innen kontraktsmøtet må kjøper ta stilling til om det ønskes å bestille Boligkjøperpakken gjennom Tryg. I denne gunstige pakken er boligen ferdig forsikret og inkluderer rettshjelpsforsikring, også kalt Boligkjøperforsikring. Rettshjelpsforsikring gir trygghet og tilgang på profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler det første året etter overtagelse. Forsikringsselskapet behandler isåfall ethvert mangelskrav kjøper måtte ha overfor selger.
For alle boligtyper, unntatt tomter, inneholder Boligkjøperpakken innboforsikring, renteforsikring (unntatt fritidsbolig) - i situasjoner hvor kjøper ikke får solgt nåværende primærbolig – og flytteforsikring. I tillegg inneholder den husforsikring for alle hus og hytter forutsatt at eiendommen ikke har seksjonsnummer/andel (tilhører et sameie/borettslag).
Kjøper mottar ingen særskilt faktura for Boligkjøperpakken da kostnaden det første året legges til kjøpesummen for boligen. Les mer om forsikringen i informasjonsarket fra Tryg. Krogsveen mottar et honorar for denne formidlingen.
Dersom ikke boligkjøperpakke ønskes kan kun rettshjelpsforsikring, også kalt boligkjøperforsikring, tegnes særskilt via megler. Rettshjelpsforsikringen varer i 5 år fra overtagelse og leveres av Tryg.
Selskap og privatpersoner som driver med kjøp/salg/utvikling som ledd i egen næringsvirksomhet kan de ikke tegne boligkjøperforsikring.

Budgivning

Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven og er også på vår hjemmeside www.krogsveen.no. Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver.
Vi oppfordrer til å gi bud elektronisk via GI BUD-knappen på eiendommens hjemmeside på Krogsveen.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt.  
Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes pr SMS eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i SMS og e-post kan forekomme.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3.
Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser må derfor skje i god tid før fristens utløp.
Bud kan uansett ikke settes med kortere frist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning.
Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.

Hvitvaskingsreglene

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak overfor kunder, herunder fullmektiger. Dette innebærer bl.a. å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon eller på annen godkjent måte, samt å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art.
Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen.
Hvis kjøper ikke bidrar til gjennomføring av kundekontrollen og dette fører til at transaksjonen blir forsinket eller ikke kan gjennomføres, vil dette ansees som mislighold av avtalen og gi selger rettigheter etter avhendingslova kapittel 5. I tilfeller der selger ikke bidrar til gjennomføring av løpende kundekontroll underveis i oppdraget, er det selger som misligholder sine forpliktelser etter avtalen og gi kjøper rettigheter etter avhendingslovens kapittel 4. Partene er selv ansvarlige for eventuelle kostnader og ansvar dette kan medføre. Eiendomsmegleren eller eiendomsmeglingsforetaket kan ikke holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i eiendomshandelen.
Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon i én samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Megler har plikt til å melde fra til Økokrim om eiendomshandler som fremstår som mistenkelige. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. 

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.

Lovanvendelse

Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. 
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke.  Dette er nærmere beskrevet nedenfor. 
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er".  Selger kan ikke ta «som den er»- forbehold overfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. 
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at mangelskravet ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 andre ledd, dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon 
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. 
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen.
Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. 
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. 
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper. Hvis kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen, må det tas forbehold om dette i budet.
Rett til fritt å velge megler
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3)

Meglers vederlag

Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:
Vederlag: 2,25 % av salgssummen. Provisjon av eventuell fellesgjeld vil komme i tillegg.
Minimumsvederlag: kr 65.000,-
Tilrettelegging: fra kr 17.000,-
Oppgjør: kr 7.500,-
Markedspakke: kr 25.500,-
Visninger pr. påbegynte time: kr 3.900,-
Oppslag eiendomsregister: kr 2.900,-
Salgsoppgaver: kr 3.600,-
Megler har i tillegg krav på dekning av utlegg.
 

Opplysninger om oppdraget

Oppdragsnummer 46-0154/23
Eiendomsmegler Krogsveen AS, avd. Ski
950007613
Oppdragets KR-kode KR46.23154

Dato

Sist oppdatert: 28. april 2025 kl. 23:13

Dokumenter

Utskriftsvennlig salgsoppgave

Område

Legg til steder som er viktige for deg

Prisutvikling for området

Kvadratmeterpris
0 kr/m²
Endring
↘︎ % ()

Visning

Det er ingen planlagte visninger. Meld deg på for å avtale en tid som passer.
Lurer du på noe?

På flyttefot? Slik gjør vi det enklere for deg

Skreddersydd flyttepakke

Vi fikser håndverkere, vask, pakking, lagring og transport, og legger ut for utgiftene underveis.

Hjelp med både kjøp og salg

Hos oss har du din egen rådgiver gjennom hele kjøps- og salgsprosessen.

Hjelp til finansiering

Vårt samarbeid med BN Bank sikrer deg rask og løsningsorientert hjelp, til konkurransedyktige betingelser.