Eiendommen er seksjonert, og boligen er tilknyttet Tyren Boligsameie, med sameiebrøk 683/47716.
Sameiet består totalt av 38 boligseksjoner fordelt på 19 småhus med to seksjoner i hver. (siste byggetrinn med 10 boligseksjoner fordelt på 5 bygninger er under oppsetting)
Forretningsfører er BORI Boligbyggelag AS.
Dugnad må påregnes.
Dyrehold er tillatt.
Planlagte påkostninger:
Sameiet har følgende planer for vedlikehold:
- Kontinuerlig oppfølging mot utbygger av både bygg masse og uteområder og møter med utbygger ved behov.
- Har diskutert å få på plass en vedlikeholdsplan, men ikke kommet i mål med dette enda.
- Det er ikke planlagt større vedlikeholdsprosjekter i 2023 og det er kun budsjettert med forefallende vedlikehold.
Fra styreleder:
Det ble i fjor gjort flere utbedringer av utbygger på mangler.
Grunnpakke kabel - TV/Bredbånd er inkl i felleskostnader.
Det er ingen endring i tv og internett, vi beholder Telenor .
Eier plikter å informere leietaker om sameiets vedtekter og husordensregler. Kortidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn i året er ikke tillatt. Seksjonseier plikter å på forhånd melde bruker og bruksoverlatingens varighet til styret. Ved utleie/utlån av seksjonen utover 30 dager, skal leietaker/bruker med kontaktinformasjon registreres hos forretningsfører. Eventuelt registreringsgebyr til forretningsfører dekkes av seksjonseier.
Utskifting av dører og vinduer, oppsetting av markiser, endring av fasadekledning, endring av utvendige farger etc. kan kun skje etter samlet plan for hele bygningsmassen, og etter forutgående vedtak i sameiet og/eller styret. Alle enheter skal males/beises i samme farger, som bestemt av utbygger/arkitekt ved oppførelsen av prosjektet. Styret har myndighet til å endre dette.
Parabolantenne eller lignende installasjoner tillates ikke montert uten etter flertallsvedtak i seksjonseiermøte. Søknad om levegg og pergola på takterrasse skal avklares og godkjennes av styret.
Seksjonseierne skal vedlikeholde slikt som vinduer, innvendige rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive toalett, radiatorer/kraner og vask, apparater og innvendige flater. Seksjonseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og fra egen vannlås/sluk og fram til sameiets felles-/hovedledning. Seksjonseier skal også rense eventuelle sluk på verandaer, balkonger o. l. Seksjonseierne kan bli erstatningsansvarlig overfor sameiet og andre seksjonseiere for tap som følger av forsømt vedlikehold. Sameiet skal holde bygninger og eiendommen for øvrig i forsvarlig stand så langt plikten ikke ligger på seksjonseierne.
Sameiets vedlikeholdsplikt omfatter også utskifting av vinduer, herunder nødvendig utskifting av isolerglass, og ytterdører til boligen eller reparasjon eller utskifting av utvendig tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner, sluk, samt rør eller ledninger som er bygd inn i bærende konstruksjoner med unntak av varmekabler, Taksluk og sluk på utearealer, som er del av fellesarealer
Kostnader til bredbånd og kabel-TV fordeles etter nyttebegrepet. Dvs. at kostnadene fordeles likt mellom seksjonseierne (ikke etter seksjoneringsbrøken i sameiet).
Hus 12 – 19 med seksjonene 23 – 38, har installert et sprinkleranlegg med pumpe. Disse seksjonene bærer alle kostnader ifm. drift og vedlikehold av dette anlegget, som pt. har en årlig stipulert servicekostnad på kr 15.000, - Denne kostnaden fordeles likt mellom ovennevnte seksjoner.
Øvre rekke har sprinkelanlegg som vedlikeholdes gjennom styret. Styret ivaretar den øvrige internkontrollen, herunder brannvern, elektrisk fellesanlegg, lekeplasser og tekniske anlegg, arbeidsmiljø og ansattes helse og sikkerhet.
Kostnadsutvikling / budsjett for 2023
Bygningsforsikringen reguleres på bakgrunn av en generell indeksregulering og en individuell vurdering av skadestatistikk og fremtidig skaderisiko. Det er budsjettert med en økning på 5%. Kommunale avgifter: Det er lagt til grunn en økning på 15% i forhold til 2021.
Finanskostnader
For lån med flytende rente er nedbetalingsplanen pr oktober 2020 lagt til grunn ved budsjetteringen, samt fortsatt renteøkninger. Fastrentelån er beregnet i samsvar med låneavtale.
Forsikring
Sameiets eiendommer, bygninger m.m er forsikret i Gjensidige Forsikring ASA, polise nr 86941542. Som hovedregel dekkes de fleste skader på bygningen, så sant skaden er plutselig og upåregnelig. Manglende vedlikehold er ikke en forsikringssak i seg selv. Egenandel er for tiden kr 10.000,-. «Heldekning for boligsammenslutning» dekker følgeskade av utett våtrom, men selve våtrommet er eiers vedlikeholdsansvar. Forsikringen dekker ikke innbo og løsøre. Den enkelte andelseier bør selv tegne en innboforsikring.
Av HMS-hensyn, og for at styret skal ha mulighet til å informere og kommunisere med leietakere, ber styret om at seksjonseiere som leier ut sine seksjoner registrerer leietaker og kontaktinformasjon. Utleie kan registreres på Min side når du er logget inn på www.bori.no.
Parkering og lading av bil
Sameiet har per 16 oppmerkede parkeringsplasser. De 7 som står nærmest Melkevegen er gjesteplasser, og de 9 som står nærmest husene tilhører "de store" leilighetene på øvre rekke. Parkeringsskilter med info har blitt satt opp. Midlertidig parkeringsplasser inntil uteområder står ferdig er hovedsakelig langs muren som vender mot nedre rekke. Parkering inntil lekeplassen er ikke tillat. Det er ikke tillatt å parkere mellom boligbyggene inn mot inngangspartier. Parkering mellom husene (foran trapp) er tillatt for av- og pålessing samt kortere besøk og i spesielle situasjoner, men det er ikke tillatt å bruke denne plassen som fast p-plass. Dette har bl.a. med brannsikkerhet og tilgjengelighet å gjøre. Dobbeltparkering i garasjer kan også gjøres under samme regler og forutsatt at det ikke blokkeres for trafikk (som f.eks. måking, utrykningskjøretøy, vare-/flyttebiler etc.). Det samme gjelder også for parkering langs selve veien på begge sider av muren. Kostnader/leie for ekstra parkeringsplass fordeles på de største seksjonene 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36 og 38. Størrelsen på leien fastsettes av styret, og styret har myndighet til enhver tid å endre beløpet/leien ved behov. Enheter som trenger ekstra p-plasser utover sine faste plasser vil kunne bli belastet for leie for plassen de benytter.
Det er ifølge selger ladepunkt i carport, men ikke installert lader.
Det har vært oppe til diskusjon i styret med oppføring av felles ladestasjoner for EL-bil på noen av de oppmerkede plassene etter hvert som uteområdene blir ferdig, men dette er en prosess som må utredes ytterligere før det evt. blir aktuelt.
Når det gjelder montering av egen ladestasjon i carport så er dette opp til hver enkelt eier og sørge for at dette gjøres på forskriftsmessig måte, men rådfør og informere gjerne styret på forhånd.
Fra Trivselsregler:
Eieren skal søke styret/generalforsamling om adgang til å gjøre inngrep i yttervegger/utearealer, som å sette opp markiser, plattinger, levegger, parabolantenne, varmepumpe eller lignende.
De deler av eiendommen som ikke inngår i de enkelte bruksenheter er fellesareal. Boligene i 1. etasje/på bakkeplan har terrassen/hagen tinglyst som tillegg grunn.
Det er utarbeidet egne vedtekter, husordensregler og trivselsregler for sameiet.
- Se vedlegg: vedtekter, informasjon fra årsmøte og Trivselsregler i annonsen.
Vi gjør videre oppmerksom på at det iht. eierseksjonsloven ikke er anledning å erverve mer enn 2 seksjoner i sameiet, her teller også eierskap via. firma, nærstående og familie. Kjøper har risikoen for at overskjøting på denne bakgrunn kan nektes av Statens Kartverk. I så fall vil kjøper uansett være forpliktet til å gjennomføre handelen, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting. Konferer med megler for mer informasjon.
Dokumenter for sameiet og kopi av seksjonsbegjæringen kan fås ved henvendelse til megler.