Næringsoppgave

Skolegata 5 - Seksjon 17, 18, 19 og 20

2 690 000 kr
Del av innholdsrikt næringslokale med 4 av 20 seksjoner til salgs.
Del av innholdsrikt næringslokale med 4 av 20 seksjoner til salgs.
Kart
Del
Rune Øverlie
Presenteres av
Rune Øverlie
Del av innholdsrikt næringslokale med ypperlig beliggenhet ved havna. Fine, åpne solforhold. Flott utsikt mot fjorden.

    Pris

  • Prisantydning
    2 690 000 kr
  • Omkostninger
    135 590 kr
  • Totalpris
    2 825 590 kr

    Areal

  • BRUKSAREAL
    82 m²
  • BRA-I (internt bruksareal)
    82 m²

    Nøkkelinfo

  • Etasje
    1
  • Byggeår
    1986
  • Tomteareal
    2 820 m² (eiet)
  • Type
    Næring kombinert eiendom
  • Eierform
    Eiet

Visning

Det er ingen planlagte visninger. Meld deg på for å avtale en tid som passer.
Lurer du på noe?

Beskrivelse

Kort om eiendommen

Bygningen er et stort kombinasjonslokale som til sammen inneholder leiligheter, serveringssted, næringsvirksomhet og utleie. Den er inndelt i totalt 20 seksjoner, og 4 av disse er nå til salgs. Tomta har ypperlig beliggenhet ved havna, like ved bibliotek, kulturhus, hotell, hurtigbåt, butikk og treningssenter. Den har åpne og svært gode solforhold med flott utsikt mot fjorden, og både sol og utsikt kan nytes fra en lun takterrasse.
Næringslokalene som er til salgs, består per i dag av
- 4 rom for utleie (seksjon 17-20)
Lokalene kan ifølge selger anslagsvis gi ca. kr.25.000,-/mnd i leieinntekter. Arealet har mange bruksmuligheter, og både beliggenhet og beskaffenhet bidrar til et stort utviklingspotensial.

Innhold og byggemåte

Eiendommen

Skolegata 5 - Seksjon 17, 18, 19 og 20, 7130 BREKSTAD
Kommunenummer 5057, gårdsnummer 167, bruksnummer 30, seksjonsnummer 17, ideell andel 1/1
Kommunenummer 5057, gårdsnummer 167, bruksnummer 30, seksjonsnummer 18, ideell andel 1/1
Kommunenummer 5057, gårdsnummer 167, bruksnummer 30, seksjonsnummer 19, ideell andel 1/1
Kommunenummer 5057, gårdsnummer 167, bruksnummer 30, seksjonsnummer 20, ideell andel 1/1

Innhold

Det er ikke foretatt ny og oppdatert arealmåling av seksjonen. Opplysninger om areal er hentet fra seksjoneringen datert 21/8 – 2013, og er gjengitt/oppført i verdirapport datert 10/9 – 2023, utført av takstmann Terje Steinar Wold ved Norsk Takst. Rommene er omtalt ut fra dagens bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene.
Totalt bruksareal (BRA):
- Seksjon 17 (18 kvm): Utleierom
- Seksjon 18 (27 kvm): Utleierom
- Seksjon 19 (21 kvm): Utleierom
- Seksjon 20 (16 kvm): Utleierom
Selger opplyser at det er felles boder i kjelleretasjen.
Det gjøres oppmerksom på at seksjon 1, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 og 16 er nevnt i verdirapporten. Seksjonene er ikke en del av denne handelen.

Moderniseringer og påkostninger

I følge selger har det blitt investert/påkostet ca. kr 120.000,- som omfatter følgende:
- Innsetting av branndører.
- Belegg på gulv.
- Inventar.
- Byttet toalett.
- Oppgradert sikringsskap.
- Kobling til hybelkjøkken.

Standard

Det opplyses om at det ikke er utført tilstandsrapport på seksjonene/bygningen, med den risiko det innebærer.
Merknader fra verdirapport datert 10/9 – 2023:
Utleierom
De fleste rommene har stort sett det samme utstyret, blant annet bad med enten dusjkabinett eller dusjhjørne, toalett, servant og enten naturlig avtrekk eller elektrisk vifte. Noen seksjoner har også minikjøkken.
Bad
Alle bad er kontrollert med sine utstyr og tilstand per i dag. Rommene har takplater, glassfiberstrie på vegg, vinylbelegg og malte plater. Flislagt gulv. Utover normal slitasje ble det ikke registrert noen avvik på baderommene. Det er i tillegg tatt bilder av sanitærutstyret i alle seksjoner.
Sanitærutstyr
Når det gjelder sanitærutstyret, ble det på enkelte baderom registrert at det var lekkasje på sisterne/skål. To baderom hadde skader på servant.
Vinduer
Det ble registrert punkterte vinduer på vinduer av eldre årgang.
Bordkledning
Utvendig bordkledning bærer stedvis preg av manglende vedlikehold over tid, blant annet fuktskader/værslitasje.
Svikt og mangler
Det er svikt i dreneringen, brannalarm, vinduer og kledning, tak og takrenner, elektrisk anlegg og kloakk (kun 4 tommers rør/ikke tette skjøter).
Strøm
Seksjon 1 har egen strømmåler. Øvrige seksjoner i sameiet har felles måler, og kostnadene deles opp etter seksjonens antall kvm.
Gjengitt i selgers egenerklæringsskjema:
- Drenering mangler.
- Skiftet 3 vinduer.
- Det er noe råteskade på bordkledning og noen av vinduene.
- Det har vært observert mus på loft, men etter Rentokil kom inn så har det ikke vært noe problem.
- Ved kontroll av sprinkleranlegg ble det funnet avvik. Hovedsakelig til seksjon 2 og felles teknisk rom. Ingen av feilene er knyttet direkte til salgsobjekt, men til sameiet.
- Det var en lekkasje i et rør i 2022, mellom 1. og 2. etg. Dette ble utbedret, og berørte ingen av seksjonene som nå er til salgs.
- Noe fukt i felles kjeller.
- Utbedret jordfeil på el-anlegget.
- En seksjonseier har bygd på sameiets fellestomt. Øvrige seksjonseiere venter på utbetaling av erstatning. Se mer under "kommunale avgifter".
Verdirapport og selgers egenerklæring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Det anbefales at kjøper foretar en grundig vurdering av boligens standard i samarbeid med en bygningskyndig, før eventuell budgiving.

Oppvarming

Seksjonene varmes opp via elektrisitet.
Selger er ansvarlig for at boligen har energiattest. Det foreligger imidlertid ikke energiattest for denne boligen, men hvis kjøper krever det, kan energiattest innhentes for selgers regning.

Ferdigattest/brukstillatelse

Boligen har ukjent byggeår, men er registrert tatt i bruk i 1986 i følge matrikkelbrevet. Eiendommen har vært brukt til næringsformål innenfor næringsgruppen forretningsmessig tjenesteyting/overnattings- og serveringsvirksomhet. Kommunen opplyser at det ikke foreligger ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse for eiendommen. Det finnes av den grunn ikke dokumentasjon over eiendommens opprinnelige lovlighet. Det foreligger ferdigattest for bruksendring av 4 leiligheter datert 22.12.2011, men disse 4 seksjonene inngår ikke i salgsobjektet.
Det som selges er 4 seksjoner av totalt 21 seksjoner på eiendommen.
Seksjonene er i matrikkelbrev registrert som annet enn bolig, og må altså ikke oppfattes som egne boenheter. Opprinnelige plantegninger, samt seksjoneringstegninger er vedlagt i salgsoppgaven. Kjøper oppfordres til å sette seg grundig inn i disse tegningene.
Innredning av rommene til bruk for varig opphold er ikke kontrollert, da det ikke foreligger tegninger av dagens bruk. Konsekvensen ved søknad kan være at rommene ikke godkjennes som varig opphold og at rommene da må brukes som bod/midlertidig oppbevaring. Kjøper overtar alt ansvar, kostnad og risiko for dette videre.
Det gjøres oppmerksom at det ikke lenger utstedes ferdigattest på tiltak det er søkt om før 1998 jf. plan- og bygningsloven § 21-10. Kommunen vil ikke kreve ferdigattest for disse tiltakene og vil avvise eventuelle søknader. Bestemmelsen innebærer ikke at tiltak med manglende søknad blir lovlige, men at man ikke trenger å avslutte gamle byggesaker. Normalt sett kreves ferdigattest for alle søknadspliktige tiltak som gjøres etter plan- og bygningsloven.
Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning med risiko og ansvaret for eventuelle pålegg fra kommunen og kostnader forbundet med dette.

Tinglyste heftelser og rettigheter

Eiendommen overdras fri for pengeheftelser.
Det er tinglyst 2 servitutter på eiendommen som antas å ha betydning for kjøpers bruk:
- Dagboknr. 3816, tinglyst 09.08.1982, type heftelse: Bestemmelse om senking/lukking av grøft/bekk/kanal/elv.
- Dagboknr. 1613, tinglyst 29.03.1984, type heftelse: Bestemmelse om senking/lukking av grøft/bekk/kanal/elv.
Videre er det er tinglyst 2 servitutter på eiendommen som kan ha betydning for kjøpers bruk:
- Dagboknr. 990016, tinglyst 07.01.1939, type heftelse: Bestemmelse om vannrett.
- Dagboknr. 900858, tinglyst 03.09.1940, type heftelse: Bestemmelse om kloakkledning.
Dokumentet er er ikke å finne i verken Statens Kartverks arkiver eller Statsarkivet, men hefter i eiendommen. Kjøper overtar ansvaret for servituttene.
Alle servituttene vil følge eiendommen. Kjøpers bank vil få pant etter ovennevnte heftelser og servitutter.

Diverse

Tilbud av produkter og tjenester fra våre samarbeidspartnere. VI er opptatt av verdiskapning, og har knyttet til oss samarbeidspartnere som skal sikre våre kunder de beste produkter og tjenester:
- Gjensidige leverer boligselgerforsikring og tilbyr bygningsforsikring.
- Boligkjøperforsikring levers av Hiscox og med Sedgwick som skadebehandler, og er formidlet gjennom Gjensidige.
- BN bank tilbyr finansieringsløsninger.
- Vår avdeling Krogsveen Pluss tilbyr flyttetjenester som utvask, visningsvask, lager, tømming og transport av flyttelass, i tillegg til å formidle kontakt med Flip for overflateoppussing.
- I forbindelse med overtagelse av eiendommen tilbyr Overo avtale om strøm, alarm og bredbånd.
Dette medfølger seksjonene i følge selger:
- 4 kjøleskap.
- 2 komfyrer m/ platetopp.
- 2 mikrobølgeovner.
- Krogsveen er, sammen med øvrige bransjeaktører, medeier i den digitale annonseringsplattformen Hjem.

Beliggenhet og tomteforhold

Beliggenhet

Eiendommen ligger midt i Brekstad sentrum, like ved havna og hurtigbåtkaia. Beliggenheten er dermed ypperlig anlagt både for utleie og næringsvirksomhet, og kommunens reguleringsplaner for området tilsier også et ønske om boliger. Tomta er åpen og solrik, med god plass rundt veggene og flott utsikt mot fjorden. Det er kun en liten rusletur til øvrig sentrumsbebyggelse, og velkjente Hovde gård ligger kun noen meter lenger opp i gata.
Fra Brekstad til Trondheim er det drøyt to timer i bil, mens hurtigbåten frakter deg over på ca. en time. Ørland flystasjon har status som militær hovedflyplass og kampflybase, og har også jevnlige flyavganger til Oslo Lufthavn Gardermoen. Flystasjonen er både kommunen og regionens største arbeidsplass, og utgjør daglig arbeidssted for ca. 650 befal og sivile samt noen hundre vernepliktige.
Handelssenteret Brekstad har bank, post, kino, kjøpesenter, pub og restauranter. Kommunen er kjent for flere historiske severdigheter, som f.eks. Austråttborgen, Austråttlunden og opptil flere gravhauger fra vikingtiden. Den vakre naturen karakteriseres av et flatt, malerisk jordbrukslandskap, som blant annet øyene Kråkvåg, Garten og Storfosna fremhever på beste vis.
For detaljerte beskrivelser av avstander fra boligen, se «Nabolagsprofilen».

Adkomst

Se Google maps - det er enkelt å finne frem i kartet.
Link: https://maps.app.goo.gl/5YYWZ4YDRuG8Lmes5

Beskrivelse av tomt

Tomta måler til sammen 2819,8 kvm. Den ligger i flatt/lett skrånende terreng, og er opparbeidet med asfalterte og steinlagte områder samt enkelte grøntarealer. Det er grei adkomst fra offentlig vei, og arealet benyttes av både gjester, eiere og leietakere.

Parkering

Det er felles parkering rundt hele bygget, der restaurant Melissa i hovedsak benytter parkeringsplassen på nedre nivå, og alle andre utenfor bygningens første etasje.

Vei, vann og avløp

Eiendommen har adkomst via kommunal vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Sameiet er ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulerings-og arealplaner

Eiendommen er regulert til sentrumsformål i henhold til reguleringsplan for Brekstad Sentrum datert 12.10.2017 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.

Økonomi

Kommunale utgifter

Sameiets navn er Sameiet Skolegata 5, med organisasjonsnummer 811 928 062 i Ørland kommune.
Sameiet består av 17 næringsseksjoner og 4 boligseksjoner. Seksjonenes forholdsmessige størrelse fremgår av seksjonens eierbrøk.
Selger opplyser om at seksjonene har en fellesgjeld på kr 90.000,-.
Fellesutgiftene er 2400,- per måned i følge selger og inkluderer:
- Renovasjon
- Strøm til fellesareal
- Kommunale avgifter
- Forsikring
- Regnskapsføring
- Tilsyn
I følge selger har en av seksjonseierne bygd på sameiets fellestomt. Som kompensasjon for dette vil det bli innbetalt kr 1.100.000,- til sameiet. Midlene skal gå til utbedring av bygget bl.a tak og vinduer mm.
Kommunale avgifter betales i felleskostnadene.
Fellesutgiftene justeres normalt en til to ganger årlig i forhold til sameiets faktiske utgifter.
Forbruk av strøm til de enkelte seksjonene blir viderefakturert til eier etter etter eierbrøken i følge selger.
Det er ikke registrert pipe på eiendommen eller abonnement for tømming av renovasjonsdunker på seksjon 1. Ved næring er man ikke forpliktet å velge Fosen Renovasjon for fylling, men kan velge mellom private aktører som tilbyr dette. Det er ikke eiendomsskatt på eiendommen.
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk og avtaler.

Formuesverdi

Formuesverdi for 2023 var kr 480.282,- ifølge skatteetaten.

Omkostninger

2 690 000,00 Prisantydning
Omkostninger
67 250,00  Dokumentavgift til staten (2,5% av kjøpesum)
67 250,00  Fellesgjeld
545,00  Tinglysing panterettsdokument
545,00  Tinglysing skjøte
--------------------------------------------------------
135 590,00 Omkostninger totalt
--------------------------------------------------------
2 825 590,00 Totalpris inkl. omkostninger
--------------------------------------------------------
Totalpris inkl. omkostninger forutsetter kjøp til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i avgifter og gebyrer.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum inkludert omkostninger, samt pantedokument tilknyttet eventuelt lån, skal være disponibelt hos megler 2 virkedager før overtagelsen.

Annen viktig informasjon

Eier

Arild Andre Caspersen

Overtakelse

Etter nærmere avtale.

Budgivning

Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven og er også på vår hjemmeside Krogsveen.no. Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver.
Vi oppfordrer til å gi bud elektronisk via GI BUD-knappen på eiendommens hjemmeside på Krogsveen.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt. Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes pr SMS eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i SMS og e-post kan forekomme.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3.
Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser må derfor skje i god tid før fristens utløp.
Bud i forbrukerforhold kan uansett ikke settes med kortere frist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. I tillegg kan ikke budet ha forbehold om at det skal holdes hemmelig ovenfor øvrige interessenter. Megler har iht lov om eiendomsmegling ikke anledning til å videreformidle disse budene, og de vil dermed heller ikke bli journalført.
Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.

Hvitvaskingsreglene

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak overfor kunder, herunder fullmektiger. Dette innebærer bl.a. å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon eller på annen godkjent måte, samt å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art. Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen.
Hvis kjøper ikke bidrar til gjennomføring av kundekontrollen og dette fører til at transaksjonen blir forsinket eller ikke kan gjennomføres, vil dette ansees som mislighold av avtalen og gi selger rettigheter etter avhendingslova kapittel 5. I tilfeller der selger ikke bidrar til gjennomføring av løpende kundekontroll underveis i oppdraget, er det selger som misligholder sine forpliktelser etter avtalen og gi kjøper rettigheter etter avhendingslovens kapittel 4. Partene er selv ansvarlige for eventuelle kostnader og ansvar dette kan medføre. Eiendomsmegleren eller eiendomsmeglingsforetaket kan ikke holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i eiendomshandelen.
Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon i én samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Megler har plikt til å melde fra til Økokrim om eiendomshandler som fremstår som mistenkelige. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles.

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.

Lovanvendelse

Eiendommen selges som den er ved kjøpers besiktigelse eller på tidspunkt for aksept av kjøpers bud, dersom kjøper ikke besiktiger eiendommen. Eiendommen selges som den er jfr avhendingslovens paragraf 3-9, dog slik at forhold dekket av avhendingslovens § 3-9, andre punktum ikke kan utgjøre en mangel.
Avhendingslovens § 3-9 fravikes videre slik at kjøper ikke kan gjøre gjeldende som mangel forhold etter avhendingslovens § 3-8 (1), andre setning hvor opplysningene er gitt av andre enn selger. § 3-9 fravikes videre slik at forsømte opplysninger fra selgers side bare skal ansees som mangel dersom disse er vesentlige for kjøper og er dokumentert kjent av selger.
Avhendingslovens § 4-19, andre ledd fravikes slik at reklamasjon senest kan skje 1 år etter overtagelse av eiendommen.
Kjøper er oppfordret til selv å befare/undersøke eiendommen og forhold knyttet til denne, eventuelt ved bruk av dertil egnede fagpersoner. Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han måtte kjenne til ved signering av kjøpekontrakten.

Meglers vederlag

Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:
Vederlag: kr 59.000,-
Vederlag
Kontroll av hjemmel og heftelser  kr 2 900,00
Markedsføringspakke  kr 21 000,00
Oppgjør  kr 7 500,00
Tilrettelegging  kr 15 000,00
Visninger pr stk / Overtagelse  kr 3 500,00
Utlegg
Innhenting av offentlig opplysninger Ørland kommune  kr 4 384,00
Tinglysing sikring  kr 545,00
Andre utgifter
Foto   kr 3 000,00

Opplysninger om oppdraget

Oppdragsnummer 68-0110/25
Eiendomsmegler Krogsveen AS, avd. Trondheim
Fjordgata 82, 7010, TRONDHEIM
950 007 613
Oppdragets KR-kode KR68.25110

Dato

Sist oppdatert: 22. november 2025 kl. 10:18

Dokumenter

Utskriftsvennlig prospekt

Område

Legg til steder som er viktige for deg

Visning

Det er ingen planlagte visninger. Meld deg på for å avtale en tid som passer.
Lurer du på noe?