De to tomtefeltene nærmest veien er regulert til boligbebyggelse med tilhørende anlegg. Den nederste tomten er regulert til kombinert bolig og forretning. Ellers er nærliggende områder regulert til friområde, landbruksformål, naturområde og naturområde og ferdsel i sjø og vassdrag. Reguleringen er i henhold til reguleringsplan for Findal Gård, vedtatt 12.05.2011, med tilhørende reguleringsbestemmelser revidert 11.03.2011. I den gjeldende reguleringsplanen er det regulert inn 5 boligtomter i tillegg til tomten for kombinert bolig/næring. I forslaget til detaljreguleringen er det skissert 10 boligtomter i tillegg til bolig/næring.
Det finnes forslag til detaljregulering for Findal gård som spesifiserer mer om regulering av boligtomteområdet. Detaljreguleringen er sist revidert 10.02.2022. Det har kommet varsel fra Asplan Viak AS om endring av detaljregulering, datert 05.05.2023. Endring som er ønsket på vegne av selger er:
"å legge til rette for omregulering av nordre del av planområdet, arealer avsatt til kombinert bolig/forretning i gjeldende plan. Det skal legges til rette for etablering av leilighetsbygg i 3 - 4 etasjer. Arealer regulert til kombinert bolig/forretning og deler av arealer regulert til friområde og LNF i gjeldene plan endres til boligformål. Deler av arealet som i dag er regulert til kombinert bolig/forretning mot sjøen er tenkt endret til friområde for å få etablert en sti i framkant av bebyggelsen."
Dette arbeidet har stoppet opp inntil ny eier tar opp tråden.
Under er en beskrivelse av hva som står i detaljreguleringen fra 2022. Det er andre bestemmelser ift. byggehøyder og utnyttelsesgrad m.m. i den gjeldende reguleringen. Bestemmelsene ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Iht. reguleringsplanen kan boligområdet bebygges med småhusbebyggelse i form av eneboliger og tomannsboliger, hvor eneboliger kan bebygges med en sekundærbolig. Takkonstruksjon fastsettes til flate tak, pulttak, saltak og valmtak. Arker og takoppløft kan tillates når disse er under 1/3 av takets lengde. Planen tillater bruk av takterrasse.
Maksimal tillatte byggehøyde boliger:
Ved flatt tak, maksimal gesimshøyde 7 m. Ved sal og valmtak, 8,5 m mønehøyde og 6,5 m gesimshøyde. Ved pulttak, 8,5 m gesimshøyde for høyeste gesims og 6,5 m for laveste gesims. Høydene skal måles ut fra gjennomsnittlig planert terrengnivå rundt bygningen. Ved søknad om tillatelse skal det være angitt plass for garasje. Totalt skal man medregne 2
biloppstillingsplasser pr enhet. Gjesteparkering og biloppstillingsplass sekundærbolig avsettes på felles parkeringsplass (SPA) og inngår ikke i tomteutnyttelsen for boliger.
Maksimal tillatt grad av utnytting er %BYA = 40 %.
Område for bolig/forretning (BF): Eksisterende virksomhet på gnr 20 og bnr 6/1 skal på sikt legges om. I 1. etasje tillates opprettet næringsvirksomhet som ikke skaper konflikt med boliger i samme bygnings 2. etasje. Eksisterende bygnings 2. etasje kan innredes til boliger. Boligene skal kunne fungere fullt uavhengig av all virksomhet på 1. etasjeplan.
Bygningen kan eventuelt brukes til kun ett av formålene. Boligene skal bygges med universell utforming.
På tomta tillates utvidelse eller nybygg av bolig/næringsdelen til en maksimal utnyttelsesgrad på 45% BYA. Utvidelse skal være stedtilpasset og ha gjennomsnittlig mønehøyde på under 9 m.
Før videreutvikling av tomteområdet kan skje, må grunnen kontrolleres for forurensing, og det skal foretas radonsikring. Det kombinerte området på gbnr. 20/143 var tidligere kommunalt deponi og det er mistanke om at grunnen vil være forurenset. Det er gjort innledende geotekniske og miljøtekniske vurderinger av GrunnTeknikk AS. Rapporten er datert 08.07.2022. I tillegg er det gjort en ROS-analyse av Asplan Viak, datert 24.09.2021, som er en risiko -og sårbarhetsvurdering ifm. innsendt planendring som foreslår høyere utnyttelse en dagens regulering tillater. Begge rapportene kan fås ved henvendelse til megler.
Det opplyses om at det er et kulturminnepunkt mellom sjøen og tomta på gbnr. 20/143. Dette er antageligvis en ruin som allerede er fjernet iht. kommunens opplysninger om annet Sefrak-bygg.
Rekkefølgekrav iht. reguleringsbestemmelser (som ennå ikke er vedtatt):
- Før det gis rammetillatelse
a. Støyutsatte tomter må ut fra tiltak vise at krav til støyreduksjon innenfor dagens lovverk opprettholdes.
- Før det gis igangsettingstillatelse
a. Skal det foreligge godkjent teknisk plan.
b. Støyutsatte tomter må ut fra tiltak vise at krav til støyreduksjon innenfor dagens lovverk opprettholdes.
- Før det gis midlertidig brukstillatelse / ferdigattest skal
a. Felles lekeplass være ferdig opparbeidet.
b. Infrastruktur til tilknyttet delefelt skal være ferdigstilt.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser følger vedlagt denne salgsoppgaven.
Kjøper er selv ansvarlig for å skaffe alle nødvendige tillatelser fra kommunen for å bebygge eiendommen, og må selv avklare med kommunen hva som eventuelt vil bli godkjent på eiendommen.