Da boligene ikke er tatt i bruk, foreligger det ingen eksakt oversikt over faste, løpende kostnader, men rene driftsutgifter er stipulert i prislisten.
Driftskostnadene for den enkelte leilighet er stipulert i henhold til budsjett og fordeles etter areal. Endelig størrelse på driftskostnader vil bli satt opp av forretningsfører/borettslagets styre, ved overtakelse, og styret vil påse at evt. nødvendig endring i driftskostnader innføres.
Driftsutgifter dekker normalt:
• Klargjøring til fiberkabel TV/ Internett
• Bygningsforsikring
• Forretningsførsel av borettslaget, og evt. teknisk forvaltning
• Revisjon
• Andre driftskostnader som f.eks. fellesstrøm og utgifter til garasje/ bodanlegg
• Utvendig vedlikehold
• Brøyting/plenklipping/renhold.
• Eiendomsskatt/kommunale avgifter.
Telefon, strøm, akontobeløp fjernvarme, innboforsikring etc. bekostes av den enkelte beboer.
I tillegg kommer renter på din andel av felleslånet som blir innkrevd fra forretningsfører via månedlige felleskostnader (summen av drifts og rentekostnader).
Kjøper forplikter seg til å respektere den organiseringen og kostnadsfordelingen som selger anser hensiktsmessig. Endelig budsjett fastsettes ved stiftelse av borettslaget.
Det tas forbehold om endringer i stipulerte driftsutgifter, da dette er basert på erfaringstall og budsjett fra forretningsfører.