logo
poster

Henrik og Krogsveen fosser videre: Derfor er kundene så fornøyde

20. august 2020

Krogsveen er kjent for ærlighet og kvalitet. Kundene blir ivaretatt i alle faser av salget. – Kulturen i en strømlinjeformet organisasjon bidrar til det, sier Henrik Tangen (46), daglig leder og eiendomsmegler hos Krogsveen i Bamble.

Del

Henrik Tangen er kjent som skjærgårdsmegleren i Bamble i Telemark. Han tar oss med i båten, en 23,5 fot Arronet, som Krogsveen kjøpte splitter ny for tre år siden.

- Vi tar en tur rundt Sandøya her utenfor Brevik, så skal jeg vise deg området vi jobber i, sier Henrik, smiler lurt, og gir gass – akkurat slik han gjør på jobben.

Kartplotteren viser at Henrik ikke har ligget på latsiden. Båten har gått over 7000 nautiske mil på tre sesonger. Sett i perspektiv, er det 1000 nautiske mil fra Lindesnes til Nordkapp.

Elsker dette livet

Henrik Tangen er født, oppvokst og bosatt 50 meter fra brygga i Brevik sentrum, der båten ligger fortøyd.

Henrik løsner fortøyningene, og vrir på tenningsnøkkelen. Bak oss freser det i en 250 hk Suzuki utenbordsmotor. Med stødig hånd styrer Henrik båten ut gjennom den smale marinaen og ut i åpen sjø. Han elsker livet som skjærgårdsmegler.

- Jeg får møte mennesker. Hyggelige og positive mennesker. I tillegg får jeg jobbe i skjærgården – her hvor jeg trives aller best. Det kan ikke bli bedre, sier Henrik, og lar blikket gli over sjøen, og de praktfulle eiendommene i Langesundsfjorden.

Viktige verdier

46-åringen har en lang og suksessfull karriere bak seg i Krogsveen. Stabilitet og utvikling er nøkkelord. Men hva er de viktigste verdiene han tar med seg på jobb?

- Ærlighet, sier Henrik skråsikkert.
- Ærlighet er den viktigste verdien jeg har med meg i megleryrket mitt, fortsetter den erfarne megleren skråsikkert.

Neste vår feirer han 25-årsjubileum som megler. En karriere som har satt spor etter seg langs Telemark-kysten.

- Jeg er opptatt av å gjøre mitt beste for kunden. En boligselger legger eiendommen i mine hender. Store verdier står på spill, og det skal jeg ha respekt for, og forvalte på ærlig vis, sier han.

Fornøyde kunder

Og det er tydelig at både selgere og kjøpere er fornøyde med innsatsen til Henrik og de andre ansatte på Krogsveens kontor i Bamble. Tilbakemeldingene fra kundene er topp.

- Vi sender ut spørreundersøkelser, og tilbakemeldingene er rett og slett fantastiske. I år har vi bare fornøyde kunder, opplyser Henrik – litt stolt.

Stolt av Krogsveen

Han er også stolt over å jobbe i Krogsveen, der han har hatt sitt virke siden 2004.

- Du vet – Krogsveen er et selskap som er kjent for kvalitet. Kulturen i selskapet bidrar til det. De som jobber her, vil veldig mye. Det merker kundene våre. De ønsker å bruke meglere som har lyst til å prestere godt, forklarer Henrik.

Følger med i utviklingen

I den forbindelse tenker Henrik på både selve salgsarbeidet, og det å gjøre hver detalj rett i forhold til lovverk og myndigheter.

- Vi arbeider i en strømlinjeformet organisasjon som har alle funksjoner, og der alle blir ivaretatt. Krogsveen har også markedsavdeling og IT-avdeling som følger med på utviklingen. Og nettopp det er utrolig viktig, presiserer Henrik.

Krogsveen tilrettelegger

Utvikling og kompetanseheving er kanskje Krogsveens største styrke som meglerhus. Tilretteleggingen for de ansatte er hele tiden en prioritet. Rekruttering, utvikling av etablerte ansatte og etablering av tilleggstjenester gir Krogsveen et forsprang på konkurrentene.

- En meglers viktigste rolle er å selge boliger. Han skal gjøre det samvittighetsfullt – til det beste for selger, og på ærlig vis. Krogsveen legger til rette for at dette skal skje. De har alle funksjonene som skal til, roser Henrik.

Heier på hverandre

Han er svært godt fornøyd med arbeidsmiljøet – både lokalt, men også nasjonalt.

- Vi er individualister som samarbeider godt. Vi fordeler oppgaver og oppdrag, og vi heier på hverandre. Jeg sitter igjen med det samme inntrykket når vi møter Krogsveen-ansatte på samlinger. Dette er noe som gjenspeiler hele organisasjonen. Ikke bare lille Bamble, sier Henrik.

Sykelig opptatt av utvikling

Bamble-kontorets daglige leder beskriver seg selv som nesten sykelig opptatt av arbeidsmiljø og utvikling.

- Verden forandrer seg, og vi kan alle bli bedre – hele tiden. Vi har et veldig godt miljø på arbeidsplassen vår. Alle ønsker hverandre vel, men det skal også være rom for å si ifra. Det er viktig med tanke på å utvikle seg.

Lærer hver eneste dag

Megleryrket blir stadig satt på prøve; som da Korona-pandemien veltet inn over Norge i mars.

- Hele tiden er det nye utfordringer. Men vi kan lære av hverandre; lære av kolleger, men også av de menneskene vi skal selge boliger for. Jeg har lært masse av mennesker jeg møter i jobben min. I tillegg digger jeg å bli utfordret av ferske eiendomsmeglere. Jeg lærer av dem, også, poengterer Henrik.

- Gi gass – ta tak

Han mener utvikling er et nøkkelord i det å skape stabilt gode prestasjoner over tid. Selv har Henrik klart å holde et stabilt høyt nivå gjennom mange år som eiendomsmegler.

- For å klare det, må du utvikle deg hele veien. Og for å klare det, må du være genuint interessert i jobben din. Alt dette henger sammen. Si til deg selv at du må gi gass, og ta tak når muligheten byr seg.

Innsats trumfer talent

Henrik Tangen mener megleryrket er attraktivt for unge med pågangsmot og vilje.

- Det er en fantastisk jobb. Her i Krogsveen får du gode kolleger, og en variert hverdag hvor du møter forskjellige mennesker hver dag. Men selvsagt er det krevende. Tålmodighet, og kanskje også en god porsjon konkurranseinstinkt vil hjelpe deg. Innsats trumfer talent i dette yrket, sier Henrik.

- Men når det drar seg til og er krevende, så har Krogsveen leveranser fra sentralt hold, i tillegg til gode kolleger som vil hjelpe deg, fortsetter han.

- Hva ser du etter når du møter en kunde for første gang?

- Jeg begynner alltid med å sette meg ned og lytte til kundens forventninger og behov. Dette skal jeg forsøke å tilfredsstille. Det viktigste er å lytte, og legge en plan som er tilpasset den enkelte. Det vil gjøre vedkommende fornøyd, sier Henrik.

Og fornøyde kunder er det mange av.

Det er så mange hyggelige og positive mennesker der ute. Jeg kunne spist middag med de aller fleste av dem

Henrik Tangen, Krogsveen Bamble

Gode råd er viktig

Han presiserer at det viktigste for folk flest er gode råd, samt pris. Henrik velger å gi ærlige råd, selv om ikke alltid det er til inntjeningens beste.

- Enkelte ringer og forteller at de har fått et privat bud på en bolig, og vil høre om budet er godt nok. Til disse gir jeg alltid et ærlig svar, med håp om at de blir fornøyde og kommer tilbake til meg ved en eventuell annen anledning. Dersom mitt råd er å selge, noe som selvfølgelig ikke ganger oss som selskap, er det et ærlig råd som gjelder for meg, sier Henrik.

Tilleggstjenester har gitt et forsprang

Krogsveens tilleggstjenester, de såkalte Krogsveen Pluss-tjenestene, har gitt Krogsveen et forsprang på konkurrentene. Det mener Henrik.

- Ja, jeg mener dette er fordeler som verdsettes av kundene våre, og er kommet for å bli. For mange er det praktisk å bruke dem, enten det gjelder interiørdesigner for styling, flyttehjelp, ombygging eller mellomlagring. Men det skal betale seg. Det må ha en merverdi for kundene, og her ute i skjærgården brukes de lite, innrømmer Henrik.

Årsaken er enkel; de aller fleste hytter selges møblert, og det er kronglete å bruke tilleggstjenestene på øyene i skjærgården.

- I så fall må du leie lektere til å frakte møbler og innbo. Det vil ikke lønne seg, og det må vi være ærlige på, sier Henrik.

Elsker familien – og jobben

Vi er snart ferdig med runden rundt Sandøya, og Henrik viser oss huset han er oppvokst i, og huset han bor i – rett ved den hyggelige småbåthavna i Brevik sentrum.

Kort vei til jobb, til tross; arbeidsuken for firebarnspappaen har aldri vært noen ni-til-fire-jobb. Helgearbeid, kveldsarbeid og korte ferier er resultatet av at Henrik elsker jobben som skjærgårdsmegler.

- Det beste jeg gjør er å være sammen med familien min. Jeg elsker familien min. Men jeg elsker også livet som megler her i skjærgården. Og med en tålmodig og snill kone, har både hun og jeg tilpasset oss dette livet. Vi gjør det beste ut av det, og får det til å fungere godt, sier Henrik Tangen, før han smyger båten profesjonelt på plass i marinaen i Brevik.

Og før han rekker å komme i land, ringer det en ny kunde…

Jobbe i Krogsveen? Ta kontakt med Henrik Tangen og Se våre ledige stillinger her

Foto: Jan Torkel Torstensen

logo

Martin Linges vei 17, 1364 Fornebu

Sentralbord: 67 52 95 50

Følg oss på FacebookMeld deg på nyhetsbrev

© 2020 Krogsveen AS

logo

Martin Linges vei 17, 1364 Fornebu
Sentralbord: 67 52 95 50

© 2020 Krogsveen AS 2018

PersonopplysningerBruk av cookies