På hjem.no møter bolig og kjøper hverandre først
1. september 2025 av Krogsveen
På hjem.no vises en betydelig andel boliger før de kommer ut andre steder. Med avansert KI-teknologi, forstår også Hjem hvilke boliger som passer for hvem.

Synlighet som teller
Når du annonserer på Hjem.no får du ikke bare en plassering på selve markedsplassen. Annonsen din inngår også i en digital kampanje i sosiale medier, skreddersydd for å treffe de rette målgruppene. Dette gir boligen høyere synlighet, flere klikk og flere relevante interessenter.
Men hvordan treffer man egentlig riktig målgruppe?
Kunstig intelligens kobler kjøpere og selgere
Hjem.no bruker avansert kunstig intelligens for å koble riktig bolig med riktig kjøper. Systemet fungerer omtrent som anbefalingene du kjenner fra strømmetjenester og sosiale medier. Basert på interesser, søk og tidligere handlinger forstår Hjem.no hvilke boliger som passer for hvem. Dermed vises annonsene til de rette kjøperne.
La oss si at en person leter etter en treroms leilighet i byen, men ikke finner det rette objektet. Algoritmen kan da foreslå en stor toroms med mulighet for ombygging, en bolig de kanskje ikke hadde vurdert ellers. Slik skapes møter mellom kjøper og selger som ellers ikke ville funnet hverandre.
Ja, du kan spare noen tusenlapper på å kutte markedsføringen, men da må du også være forberedt på å miste hver fjerde visningsdeltaker.

Kjetil Kraabøl, eiendomsmegler Krogsveen Bekkestua
Eiendomsmegler Kjetil Kraabølpå Krogsveen Bekkestua bruker nettopp slike eksempler som dette hvis kunden er i tvil om å bruke hjem.no når boligen skal markedsføres.
"I praksis ser vi at minst 25 prosent av klikkene inn til boligen kommer via målrettet markedsføring. Det betyr at én av fire interessenter muligens ikke ville funnet boligen gjennom et tradisjonelt søk", forklarer han.
"Argumentet mitt er enkelt: ja, du kan spare noen tusenlapper på å kutte markedsføringen, men da må du også være forberedt på å miste hver fjerde visningsdeltaker. Og det ser vi har direkte betydning for salgsprosessen og budgivningen", sier Krabøl.
"Argumentet mitt er enkelt: ja, du kan spare noen tusenlapper på å kutte markedsføringen, men da må du også være forberedt på å miste hver fjerde visningsdeltaker. Og det ser vi har direkte betydning for salgsprosessen og budgivningen", sier Krabøl.
Først på hjem gir tidligere synlighet
En annen viktig forskjell med Hjem.no er at mange boliger publiseres her før de kommer på andre plattformer.
Den samme algoritmen benyttes når boligsøkere går inn på plattformen for å lete etter boliger. Plattformen tilpasser seg hver enkelt bruker, og viser boliger basert på preferanser, søk og tidligere klikk. Det gir en mer personlig og effektiv opplevelse.
Boligselger trenger dermed ikke bekymre seg for at boligen skal havne nederst i listene og dermed blir mindre synlig etter hvert som nye boliger legges ut.
Kjetil Kraabøl mener at hjem.no sin sortering er en stor fordel i et roligere marked.
"Når en bolig har ligget ute i mer enn en uke, ser vi ofte at andelen klikk fra Hjem faktisk øker fordi boligene blir synlige for de rette kjøperne lenger", sier Kraabøl.
Redesign ditt rom og se mulighetene
En populær funksjon på Hjem.no er «Redesign ditt rom». Med et enkelt tastetrykk kan potensielle kjøpere se hvordan kjøkken, bad, stue eller soverom kan forvandles i ulike interiørstiler.
Dette er gull verdt for oppussingsobjekter, men også for moderne boliger der stilen kanskje ikke treffer alle kjøpere. Funksjonen gjør det lettere å se boligens fulle potensial, og bidrar til å engasjere flere interessenter.

Cecilie Muri, eiendomsmegler Krogsveen Bekkestua
Eiendomsmegler Cecilie Muri hos Krogsveen Bekkestua bruker ofte verktøyet på visning og forteller at det ofte blir en øyeåpner:
"Mange klarer ikke se for seg hvordan et rom kan bli, men når jeg viser dem redesign-funksjonen blir de både imponerte og inspirerte. Det gjør spesielt en stor forskjell på interessen for oppussingsobjekter".
"Mange klarer ikke se for seg hvordan et rom kan bli, men når jeg viser dem redesign-funksjonen blir de både imponerte og inspirerte. Det gjør spesielt en stor forskjell på interessen for oppussingsobjekter".
Spør Bo om boligen
For kjøpere som sitter med spørsmål om en bolig, er «Spør Bo» et unikt verktøy. Dette er en AI-assistent som henter informasjon direkte fra salgsoppgaven, og kan svare på alt fra tekniske detaljer til praktiske spørsmål. Interessenter får dermed raskt tilgang på informasjon, både før, under og etter visning.
Med kombinasjonen av målrettet markedsføring, KI-verktøy som «Redesign ditt rom» og «Spør Bo», og en sømløs brukeropplevelse, hjelper hjem.no deg med å nå flere riktige kjøpere og vise frem boligens fulle potensial når du skal selge!
Vil du få varsel om boligene som kommer først på hjem.no? Opprett enkelt en bruker på siden og lagre ditt søk, så får du tilgang på relevante boliger før de legges ut i markedet for øvrig. Vil du gjøre det enklest mulig så logger du bare inn med Vipps.
Redaksjonen har ansvaret for Magasinet i Krogsveen. Her produseres det innhold til alle som interesserer seg for bolig og boligmarkedet.
Kontakt oss gjerne om tips til innhold, tilbakemeldinger eller andre innspill: marked@krogsveen.no
Kontakt oss gjerne om tips til innhold, tilbakemeldinger eller andre innspill: marked@krogsveen.no
Mer fra magasinet


Selge
Start tidlig å forberede dersom du planlegger å flytte!
Med "Start Smart" fra Krogsveen får du en rådgiver som støtter deg gjennom hele prosessen, fra å klargjøre boligen for salg, til å hjelpe deg med å kjøpe ny.
Finn ut mer

Selge
Start boligreisen smart med rådgivning fra erfarne meglere i Krogsveen
Skal du selge eller kjøpe bolig? La meglerne i Krogsveen lose deg trygt gjennom alle faser i boligreisen. Vi kaller det «Start smart».
Finn ut mer